Ανελέητες είναι οι τηλεφωνικές πιέσεις προς τους δανειολήπτες, ακόμη και σε όσους εξυπηρετούσαν τα δάνειά τους αλλά αυτή την περίοδο είναι άνεργοι ή σε αναστολή και έχουν ήδη έρθει σε επικοινωνία με τις τράπεζες για μία μικρή παράταση μέχρι να ανοίξει η αγορά. Καταιγισμό τηλεφωνημάτων δέχονται πολίτες για δόσεις 100 ευρώ, ακόμη και για ανεξόφλητους λογαριασμούς ρεύματος μόλις 50 ευρώ!

Παρά το παρατεταμένο lockdown, οι εισπρακτικές εταιρίες δεν διακόπτουν τα τηλεφωνήματά τους, καλώντας σε καθημερινή βάση τους δανειολήπτες. Τους παίρνουν τρεις και τέσσερις φορές την ημέρα, εν μέσω μάλιστα και Χριστουγέννων, για να τους θυμίζουν, όπως λένε, την οφειλή, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν διστάζουν να γίνονται και απειλητικοί.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση που εκπρόσωπος εταιρίας κάλεσε τη μητέρα του δανειολήπτη, σε άλλο σπίτι, χωρίς αυτή να είναι συνοφειλέτρια ή εγγυήτρια, λέγοντας ότι αν δεν πληρώσει ο γιος της θα του πάρουν το σπίτι.

Όπως καταγγέλλει ο πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Δανειοληπτών, Βαγγέλης Κρητικός, η γυναίκα έπαθε σοβαρό καρδιακό επεισόδιο μετά από αυτή την πρακτική, η οποία είναι ήδη εις γνώση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Καταγγέλλει, επίσης, ότι πολλές κλήσεις γίνονται σε εκατοντάδες ανθρώπους που ήδη προστατεύονται από δικαστικές αποφάσεις (Νόμος Κατσέλη).

Στην περίπτωση που οι οχλήσεις υπερβαίνουν το ένα τηλεφώνημα την ημέρα, θα πρέπει ο πολίτης να σημειώνει από ποιο τηλέφωνο δέχεται την κλήση, να συγκεντρώνει τα στοιχεία της εταιρίας, και στη συνέχεια να προβαίνει σε έγγραφη καταγγελία στις εποπτικές Αρχές.

Αν οι οχλήσεις γίνονται σε πρόσωπα που δεν έχουν σχέση με τη δανειακή σύμβαση, τότε παραβιάζεται και η νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων και μιλάμε για κακούργημα. «Δεν είναι εταιρίες ενημέρωσης, αλλά εταιρίες ψυχολογικής βίας», τονίζει ο κ. Άνθιμος, που τον «βομβαρδίζουν» με τηλεφωνήματα για τα 250 ευρώ της δόσης.

Ο κ. Άνθιμος εξυπηρετούσε κανονικά το στεγαστικό δάνειο που είχε πάρει από το 2006, ωστόσο, επειδή εργάζεται στον κλάδο του Τουρισμού και από τον Ιούλιο του 2019 είναι ουσιαστικά άνεργος, έχει ζητήσει από την τράπεζα μία μικρή αναστολή μέχρι να ανοίξει πάλι η αγορά και να βρει δουλειά.

Και ενώ ενημερώνει γι’ αυτό την εισπρακτική, τα απειλητικά τηλεφωνήματα διαδέχονται το ένα το άλλο. «Προ ημερών, έθαψα τη γιαγιά μου από κορωνοϊό, μένω σε ένα σπίτι κλεισμένος μόνος μου, καθώς είμαι διαζευγμένος, και έχω να δω τη 12χρονη κόρη μου τέσσερις μήνες λόγω του lockdown. Έχω όλα αυτά, και έχω και την ψυχολογική βία καθημερινά. Αν δεν απαντήσω μπορεί να με καλέσουν έως και 20 φορές την ημέρα»!

Αντίστοιχες, ανυπόφορες πιέσεις γίνονται και στον κ. Παναγιώτη για ένα καταναλωτικό δάνειο 5.000 ευρώ που πήρε προ δεκαετίας, και με τις προσαυξήσεις έφτασε τις 17.000. Κατέβαλλε κανονικά τις δόσεις, ωστόσο, πλέον, καλείται ως φορτοεκφορτωτής να συντηρήσει την άνεργη σύζυγο και τα δύο παιδιά του με 500 ευρώ. Η εταιρία, ωστόσο, έχει φτάσει στο σημείο να καλεί στη δουλειά του ή και στο σπίτι του πατέρα του.

Καταιγισμό τηλεφωνημάτων δέχεται και ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Καταναλωτών και πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών Κρήτης, Γιάννης Ανουσάκης, για πιστωτική κάρτα: «Με καλούν καθημερινά, τρεις φορές το πρωί, μία το μεσημέρι και μία το απόγευμα, από διάφορους τηλεφωνικούς αριθμούς. Χθες, πάλι τα ίδια. Σε κάθε κλήση μού προτείνουν έναν διακανονισμό, αλλά όταν τους το ζητώ γραπτώς, δεν το κάνουν.

Ξέρω πλήθος ανθρώπων που έχουν συμφωνήσει προφορικά, αλλά εν συνεχεία η εταιρία αθέτησε τη συμφωνία αυτή. Δεν είναι εμφανής μόνο η αναισθησία τους να μην μπορούν να κάνουν υπομονή μερικές ημέρες εορτών. Είναι και η αναισθησία να αντιληφθούν ότι οι πολίτες ήδη έχουν εξαντλήσει τα όρια ψυχολογικής αντοχής, με τη διαρκή απειλή της ζωής μας από τον περίφημο κορωνοϊό και τις συνεχείς απαγορεύσεις προσωπικής επικοινωνίας, που έχουν φέρει τον κόσμο σε ένα ζοφερό και σκοτεινό, κυριολεκτικά, περιβάλλον».

Τι να κάνετε

Ο νόμος έχει σε κλοιό τις εταιρίες «ενημέρωσης ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων» (εισπρακτικές εταιρίες), ωστόσο, πολλές φορές οι εκπρόσωποί τους τον παραβαίνουν.

Συγκεκριμένα, απαγορεύεται η επικοινωνία περισσότερες από μία φορά ανά δεύτερη ημέρα, οι κλήσεις με απόκρυψη, η ψυχολογική πίεση, η δυσφήμιση στο εργασιακό ή οικογενειακό περιβάλλον, η όχληση σε τρίτα πρόσωπα, αλλά και το τηλεφώνημα για οφειλές που έχουν διακανονιστεί.

Ο κ. Ανουσάκης έχει συντάξει ειδικό έντυπο, το οποίο μπορεί να συμπληρώσει ο κάθε πολίτης (www.inkakritis.gr/com_downloads/library/48.html).

«Υπάρχει πρόβλεψη για ποινές στις περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων ενοχλήσεων. Η διαδικασία όταν την ακολουθήσει ο πολίτης επιβάλλει πρόστιμο στην εταιρία. Πρέπει να έχει κρατήσει τους αριθμούς τηλεφώνου και τις ώρες, να συντάξει έγγραφο με τα στοιχεία λεπτομερώς και να το αποστείλει στο 1520 και στην ΤτΕ».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»