O θαυμαστός νέος κόσμος

Την εποχή που ο παππούς μου εμπορεύετο το λάδι στον Πολύγυρο Χαλκιδικής ζυγίζοντάς το με δράμια, έως σήμερα, που η κόρη μου απασχολείται με τηλεργασία σε μία νεοφυή επιχείρηση (startup), έχουν μεσολαβήσει τρεις γενεές και μία… επανάστασις. Η Δ’ Βιομηχανική Επανάστασις, ή Βιομηχανία 4.0, έκρουσε τις θύρες μας αλλάζοντας την σχέση μας με τον χωροχρόνο. Όλα ή μάλλον σχεδόν όλα έχουν γίνει πιο εύκολα και πιο προσιτά, ιδίως στην επικοινωνία μας με τους άλλους.

Ανακαλώ στην μνήμη την δεκαετία του ’70, όπου ξεροστάλιαζα περιμένοντας να μου στείλει από την Ιταλία ο εξάδελφός μου τους νέους δίσκους του Lucio Battisti. Σήμερα, πατάω ένα κουμπί, ίσως και παραπάνω, και ακούω στο You Tube όλα τα τραγούδια του με έναν δακτυλισμό.

Αμαρτία εξομολογουμένη ουκ έστιν αμαρτία. Γράφω στο χέρι, και μέχρι προσφάτως ήμουν παντελώς ανίδεος, η σωστή λέξις είναι αρνητικός με τον εικονικό κόσμο. Ποτέ μην λες ποτέ. Η μακρά περίοδος του εγκλεισμού υπήρξε καταλυτική για την εισαγωγή μου στον «Βrave new world», στον «Θαυμαστό νέο κόσμο» κατά τον Aldus Huxley. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δευτερευόντως και το κινητό πρωτευόντως έγιναν τα απαραίτητα εργαλεία της επικοινωνίας μου.

Φευ! Η πλοήγησις στο Διαδίκτυο επεφύλασσε πλείονες της μίας εκπλήξεις, δυσάρεστες και ευχάριστες. Όπως ο Ιντιάνα Τζόουνς, συνάντησα αρκετές «απειλές» μέχρι να φθάσω στον «θησαυρό», μία από τις οποίες ήταν η περιρρέουσα αγένεια. Από την άλλη, διευκολύνθην σε απίστευτο βαθμό στη συγγραφή, που είναι η κύρια δραστηριότης μου, αποκτώντας άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες τις οποίες παλαιότερα θα εύρισκα είτε κάνοντας διάφορα τηλεφωνήματα είτε πηγαίνοντας σε βιβλιοθήκες.

Σε μία τηλεοπτική εκπομπή, «Το πρωινό» στον AΝΤ1, της 7ης Δεκεμβρίου 2020, οι παρουσιασταί επικεντρώθηκαν σε ερωτήσεις που αφορούσαν το διαδικτυακό savoir vivre, καλλιεργώντας την ιδέα μίας ευρύτερης προσεγγίσεως του θέματος. Το επόμενο βήμα ήταν να εισπράξω την προτροπή της φίλης μου Τέας Αντωνίου να γράψω ένα βιβλίο επ’ αυτού. Αμ’ έπος, αμ’ έργον. Η επιχείρησις περιείχε μία ευκολία, την εξοικείωση με το savoir vivre, και μία δυσκολία, την σχετική άγνοια των μαιάνδρων του Διαδικτύου. Για το δεύτερο απευθύνθην στην διεθνή βιβλιογραφία του Netiquette (σύντμησις των λέξεων Internet και Etiquette), έχοντας πάντα στον νου μου την ελληνική πραγματικότητα.