Ένας νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ πρόκειται να φέρει σημαντικές αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με το «Βήμα», ο βασικός «κορμός» θα περιλαμβάνει ένα σχέδιο περικοπής τμημάτων ΑΕΙ («Αθηνά Νο 2») και μια μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια με βάση συναρτώμενη από τον μέσο όρο της πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων για τα ανώτατα ιδρύματα που διαγωνίζονται κάθε καλοκαίρι.

Οι προαναφερθείσες τροποποιήσεις στις Πανελλαδικές θα οδηγήσουν σε μείωση των εισακτέων από το 2021.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, στο μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν το καλοκαίρι του 2021 θα βρουν λιγότερα τμήματα από όσα υπήρχαν πέρυσι, αφού στη διάρκεια των επόμενων μηνών θα κριθεί ποια από τα τμήματα των ΤΕΙ που έγιναν πέρυσι βιαστικά συνιστώσα των πανεπιστημίων πρέπει να σταματήσουν να λειτουργούν.

Παρά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμα «κλειδώσει» το ποσοστό, εκτιμάται ότι περί το 10% του συνόλου των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης θα κοπεί.

Μελέτη έχει προετοιμάσει η Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑ), η οποία έλαβε υπόψιν κρίσιμα κριτήρια όπως ο αριθμός των πρώτων προτιμήσεων που έχουν τα τμήματα των πανεπιστημίων καθώς και ο ρυθμός αποφοίτησης, αφού αρκετοί πρωτοετείς εισάγονται σε σχολές αλλά στη συνέχεια τις εγκαταλείπουν.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο Παιδείας έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο και για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση, αναγνωρίζοντας ότι τα ΤΕΙ είχαν χάσει τον εφαρμοσμένο χαρακτήρα τους πολύ πριν καταργηθούν.

Για την ακρίβεια, μελετά τον σχεδιασμό και την ίδρυση νέων τριετών κύκλων σπουδών στο εσωτερικό των πανεπιστημίων που θα αντικαταστήσουν τα ΤΕΙ και θα επαναφέρουν την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση στον «χάρτη» και τις ειδικότητές τους στην ελληνική αγορά εργασίας. Οι απόφοιτοί τους θα έχουν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 (πανεπιστημιακός τίτλος) στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.


Αλλαγές αναμένονται και σε ό,τι αφορά τις βάσεις. Οπως επισημαίνει το «Βήμα», η βάση εισαγωγής πλέον δεν θα είναι ένας απόλυτος αριθμός, αλλά θα είναι ένα βαθμολογικό όριο που θα επιλέγεται κατά περίπτωση και επιστήμη, σε συνάρτηση με τον γενικό μέσο όρο της επίδοσης όλων των υποψηφίων πανελλαδικά.

Εν ολίγοις, εάν ο μέσος όρος της επίδοσης όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις μιας χρονιάς είναι π.χ. το 11, το κάθε τμήμα θα μπορεί να αναπροσαρμόζει τη βάση εισαγωγής στα μαθήματά του λίγο προς τα πάνω ή λίγο προς τα κάτω από αυτό, ανάλογα με τις επιλογές του και με τα δεδομένα της κάθε εξεταστικής περιόδου.

Η βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, έτσι, δεν θα είναι ενιαία, αλλά ούτε και η ίδια κάθε χρονιά. Θα βρίσκεται σε ευθεία σχέση και θα εξαρτάται από τις επιδόσεις των υποψηφίων την κάθε χρονιά, οπότε θα αποτελεί έναν βαθμό που καθορίζεται από αυτήν.

Για την αλλαγή στις βάσεις αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία ώστε το νέο σύστημα να εφαρμοστεί από τις Πανελλαδικές 2021.

Κατά το ίδιο δημοσίευμα, η νέα Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση και ο πρόεδρός της Π. Μήτκας αυτόν τον καιρό επεξεργάζονται τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει η χρηματοδότηση των ΑΕΙ το 2022, όπου και ένα 20% των χρημάτων τους θα δίνεται βάσει αξιολόγησης.

Τα κριτήρια αυτά θα είναι 6 και θα είναι ποιοτικά, δηλαδή: επίπεδο εκπαίδευσης, έρευνα, σύνδεση με την κοινωνία, διεθνοποίηση, ποιότητα πανεπιστημιακού περιβάλλοντος, διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας.

Θα είναι στην ευχέρεια του κάθε Ιδρύματος να επιλέξει αν θα κριθεί σε κάποια συγκεκριμένα κριτήρια από αυτά, ανάλογα με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του και τις επιστημονικές ή άλλες περιοχές στις οποίες διακρίνεται.

Όπως είναι γνωστό, με τον νόμο που ψηφίστηκε ήδη από την κυβέρνηση, στον επόμενο προϋπολογισμό τους περίπου 91 εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στα ΑΕΙ (με πρώτο από πλευράς μεγέθους το Αριστοτέλειο της Θεσσαλονίκης) βάσει κριτηρίων.