Παύλος Τσακίρης: Ο Έλληνας αγρότης που κατέκτησε την κορυφή της Ευρώπης

Ο 36χρονος αγρότης Παύλος Τσακίρης καινοτόμησε εφαρμόζοντας την «κυκλική οικονομία». Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως τίποτα δεν πάει χαμένο, καθώς επαναχρησιμοποιεί τα πάντα και δεν επιβαρύνει με τις δραστηριότητες της επιχείρησής του το περιβάλλον. Και γι’ αυτόν το λόγο, τον περασμένο Δεκέμβριο αναδείχθηκε κορυφαίος Ευρωπαίος νέος αγρότης στην κατηγορία «Περιβαλλοντικά βιώσιμη Γεωργία», στο 6ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Νέων Αγροτών.

«Η διάκριση ήρθε ως μια μεγάλη δικαίωση για μας. Επιβραβεύονται η στρατηγική μας και οι πρακτικές που ακολουθούμε, από μια ομάδα ανθρώπων στην Ευρώπη, που ουσιαστικά καθοδηγούν στο πώς πρέπει να παράγουμε στον 21ο αιώνα, προκειμένου να έχουμε μια βιώσιμη περιβαλλοντικά γεωργία» δηλώνει ο ίδιος στη ως διευθύνων σύμβουλος της οικογενειακής επιχείρησης «Tsakiris Family» στη «Βραδυνή της Κυριακής». Η εταιρία παράγει αβγά ανώτερης ποιότητας αλλά και δημητριακά πρωινού με την ετικέτα Le Petit Dejeuner και βραβεύτηκε γιατί εφαρμόζει την «κυκλική οικονομία», μειώνοντας στο ελάχιστο το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα.

Η μεγάλη καινοτομία, που του έδωσε και το βραβείο, έχει να κάνει με την ανακύκλωση όλων των πηγών ενέργειας: «Βασική αρχή μας είναι να χρησιμοποιούμε όλα τα εφόδια και εργαλεία που μας δίνουν η φύση και οι νέες τεχνολογίες, ώστε να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον», λέει ο κορυφαίος Ευρωπαίος αγρότης και εξηγεί πως αυτό στην περίπτωση της παραγωγής αβγών επιτυγχάνεται ως εξής: «Ξεκινάμε καλλιεργώντας σιτηρά τα οποία χρησιμοποιούνται ως ζωοτροφή. Στη συνέχεια, οι όρνιθες παράγουν τα αβγά. Αυτά ωοσκοπούνται και ταξινομούνται ανάλογα με την κατηγορία τους και τα κατηγορίας Α’ αβγά καταλήγουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ προς κατανάλωση. Τα αβγά κατηγορίας Β’ (ραγισμένα και λερωμένα), πλέον δεν καταστρέφονται αλλά από το 2017, οπότε και μπήκε σε λειτουργία το παστεριωτήριο αβγών της εταιρίας, περνούν από θερμική επεξεργασία και καταλήγουν στη βιομηχανία και τα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής σε επαγγελματικές συσκευασίες.

Η κουτσουλιά, που είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα της παραγωγής, συλλέγεται και μεταφέρεται σε ειδική μονάδα, όπου μέσω της αναερόβιας ζύμωσης, απομονώνεται το βιοαέριο και γίνεται ηλεκτρική ενέργεια. Τέλος, η κουτσουλιά από τη στρωμνή, ούσα πλούσια σε οργανική ουσία, επιστρέφει στο χωράφι ως φυσικό εδαφοβελτιωτικό κι έτσι κλείνει ο κύκλος χωρίς να επιβαρύνουμε σχεδόν καθόλου το περιβάλλον».

Στην τελική φάση του διαγωνισμού πέρασαν 21 αγρότες. Στην κατηγορία που διαγωνιζόταν ο Παύλος Τσακίρης υπήρχαν έξι συμμετοχές από Ελλάδα, Τσεχία και Σλοβακία και η τελική επιλογή έγινε από πενταμελή επιτροπή στελεχών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του ευρωπαϊκού αγροτικού χώρου.

 «Ευχαριστώ την Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών για τη διοργάνωση του ελληνικού διαγωνισμού, που προηγήθηκε του ευρωπαϊκού και τον αρμόδιο ευρωβουλευτή κο Κεφαλογιάννη, για τη στήριξη της υποψηφιότητάς μου στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό» λέει ο Παύλος Τσακίρης.

Το μυστικό της επιτυχίας

Την τελευταία δεκαετία ο επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα «χτυπήθηκε» πολύ από τη μεγάλη οικονομική κρίση.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Τσακίρη, όλες οι κρίσεις κρύβουν ευκαιρίες και αν κάποιος αντέξει και επενδύσει σωστά, όταν έρθει η ανάκαμψη, θα είναι ένα βήμα μπροστά.

Ποιο είναι, όμως, το μυστικό της επιτυχίας; «Προσπαθούμε να καινοτομούμε και να φεύγουμε από τη γραμμή, μέσω ενός συγκεκριμένου business plan, με στόχο τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στα προϊόντα μας» τονίζει ο ίδιος.

Όσον αφορά στους επόμενούς του στόχους; «Σχετικά με την κατηγορία του αβγού είναι η αύξηση της παραγωγικής μας βάσης και η είσοδος σε νέες αγορές, εντός κι εκτός Ελλάδας. Έχει ξεκινήσει η υλοποίηση ενός μεγάλου επενδυτικού σχεδίου που περιλαμβάνει για το πρώτο εξάμηνο του 2021 τη δημιουργία πέντε νέων πτηνοτροφείων παραγωγής αβγών βιολογικής γεωργίας, με τα οποία η συνολική παραγωγική δυναμικότητά μας θα φτάσει τις 180.000 όρνιθες. Παράλληλα με την ιδιοπαραγωγή θέλουμε να αυξήσουμε μέσω της συμβολαιακής γεωργίας και τους συνεργαζόμενους παραγωγούς, κυρίως μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίοι παράγουν για μας σύμφωνα με τις προδιαγραφές μας.

Στην κατηγορία των δημητριακών, βασικός στόχος μας είναι το 2021 να επεκτείνουμε την εξαγωγική μας δραστηριότητα, να ανεβάσουμε τα μερίδιά μας σε χώρες που ήδη εξάγουμε (Ρωσία, ΗΑΕ, χώρες της Βαλτικής) και να μπούμε δυναμικά σε νέες αγορές».

Τα ελληνικά προϊόντα χαίρουν μεγάλης εκτίμησης και φήμης στο εξωτερικό, τονίζει ο κ. Τσακίρης. «Επιβάλλεται η στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής από τους αρμόδιους φορείς, ώστε η χώρα μας να καταφέρει να γίνει μια εξαγωγική χώρα στα αγροτικά προϊόντα», δηλώνει χαρακτηριστικά.

«Οι Έλληνες ξέρουν να επιλέγουν τα ποιοτικά προϊόντα. Προσωπικός μου στόχος για τα προϊόντα μας, να επιλέγει ένας καταναλωτής ένα προϊόν για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του πρώτα κι έπειτα για την προέλευσή του. Και συνήθως, τα ελληνικά προϊόντα παράγονται με μεράκι και υψηλές προδιαγραφές».

Κλείνοντας, έστειλε το δικό του μήνυμα στους νέους αγρότες και επιχειρηματίες: «Όλοι οι νέοι αγρότες και επιχειρηματίες πρέπει να κάνουν υπομονή και συνεχόμενη προσπάθεια για προσθήκη αξίας στα προϊόντα τους. Μετά από μεγάλες κρίσεις έρχεται ανάπτυξη και πρέπει ως παραγωγικός ιστός στην Ελλάδα, να δηλώσουμε παρόντες τότε. Επίσης, θα πρέπει να προσαρμόσουμε τις επιχειρήσεις μας σε περιβαλλοντικά βιώσιμα μοντέλα, γιατί θα πρέπει να προστατέψουμε και να σεβαστούμε το περιβάλλον στο οποίο παράγουμε».

Τρεις γενιές αγροτών

Η οικογενειακή επιχείρηση «Tsakiris Family» ξεκίνησε το 1963 από τον παππού του, Παύλο και τον αδερφό του, Ηλία, στη Νεοχωρούδα, με δραστηριότητα την παραγωγή αβγών και την τροφοδοσία της Θεσσαλονίκης με αυτά. Τη δεκαετία του ’90 ανέλαβαν οι γονείς του, αυξάνοντας τη δυναμικότητα και τις περιοχές εξυπηρέτησης στη βόρεια Ελλάδα.

«Από τη στιγμή της εισόδου στην επιχείρηση της τρίτης γενιάς, της δικής μου και της αδερφής μου, Μαρίας, βασικός μας στόχος ήταν να προσθέσουμε υπεραξία στα παραγόμενα προϊόντα μας. Το πετύχαμε δημιουργώντας νέες παραγωγικές μονάδες εναλλακτικών εκτροφών (Ελ. Βοσκής, βιολογικά), κατηγορία στην οποία είμαστε leader στην ελληνική αγορά» τονίζει ο κ. Τσακίρης.

Παράλληλα με τα αβγά, το 2014 η εταιρία εκπόνησε ένα μεγάλο business plan και δημιούργησε τη νέα premium μπράντα δημητριακών, τα Le Petit Dejeuner. Πλέον, εδώ και δύο χρόνια περίπου, παράγει στην Ελλάδα πολύ ποιοτικά προϊόντα δημητριακών, με healthy χαρακτηριστικά, όπως είναι η Granola χωρίς προσθήκη ζάχαρης, Gluten Free προϊόντα και Granola υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη για ανθρώπους που αθλούνται.