Σε «πόλεμο ανακοινώσεων» έχουν επιδοθεί η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την τηλεκπαίδευση και την καθυστέρηση της παροχής των 200 ευρώ (voucher), για την αγορά εξοπλισμού για μαθητές και φοιτητές.

Η Νίκη Κεραμέως κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ ότι διαστρεβλώνει «την πραγματική εικόνα, και προσπαθεί να ακυρώσει τις ουσιαστικές προσπάθειες ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας για απρόσκοπτη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας, παρά τις πρωτόγνωρες αντιξοότητες που προκαλεί η πανδημία».

Απαντώντας μάλιστα η κ. Κεραμέως σε σχετική ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει ότι «είναι τουλάχιστον υποκριτικό να «κουνούν το δάχτυλο» για την ταχύτερη εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αυτοί που έλεγαν την τηλεκπαίδευση επικίνδυνη, ολοκληρωτικής έμπνευσης, ότι βάζει το «Μεγάλο Αδελφό» στα σπίτια, ότι αποτελεί σκηνικό από τον Όργουελ».

Από την άλλη πλευρά, ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι 560.000 παιδιά  είναι αποκλεισμένα από το «ψηφιακό άλμα» του υπουργείου Παιδείας και υπογραμμίζει ότι το «φιάσκο» με την παροχή tablets και τα voucher των 200 ευρώ σε μαθητές και φοιτητές ενισχύει τους αποκλεισμούς στην εκπαίδευση, εντείνει την αγανάκτηση των οικογενειών και φανερώνει την επιτελική ανικανότητα του υπουργείου Παιδείας.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας

Το γραφείο τύπου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, απαντώντας στην ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον εξοπλισμό των σχολείων με φορητές συσκευές, αναφέρει: 

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένει, διαστρεβλώνοντας την πραγματική εικόνα, να προσπαθεί να ακυρώσει τις ουσιαστικές προσπάθειες ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας για απρόσκοπτη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας, παρά τις πρωτόγνωρες αντιξοότητες που προκαλεί η πανδημία.Δήθεν «ξεχνά» ή παραβλέπει ότι:

  • τον Ιούλιο του 2019 ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε στην Κυβέρνηση σχολεία με μόλις 4.500 φορητές συσκευές, ενώ το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει εξασφαλίσει συσκευές που παραδίδονται σε σχολικές μονάδες ολόκληρης της χώρας (έχουν ήδη παραδοθεί, αρχής γενομένης από πέρυσι τον Απρίλιο, ενδεικτικά, σχεδόν 30.000 τάμπλετς και λάπτοπς σε όλες τις Περιφερειακές ενότητες της χώρας, επιπλέον σχεδόν 8.000 σε Ήπειρο, Νότιο Αιγαίο, Δυτική Αθήνα, Ανατολική Αττική, σχεδόν άλλες 8.000 σε Δυτική Ελλάδα, Ιόνια Νησιά, Πελοπόννησο, Δυτική Αττική κ.ά.),
  • η τηλεκπαίδευση υλοποιείται καθολικά. Επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν εγγεγραμμένοι στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο μόλις 81.500 μαθητές. Τώρα είναι το σύνολο της μαθητικής κοινότητας που ανέρχεται σε 1,4 εκατομμύρια μαθητές. Για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας, όταν όλες οι σχολικές μονάδες έκλεισαν εξ αιτίας της πανδημίας το Νοέμβριο, πραγματοποίησε καθημερινά τηλεκπαίδευση το σύνολο της σχολικής κοινότητας που αγγίζει τα 1,6 εκατομμύρια μέλη. Το σύνολο των εκπαιδευτικών έχει εγγραφεί και υλοποιούνταν καθημερινά πάνω από 39.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και πάνω από 54.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά,
  • ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί πλέον κεκτημένο της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι, δε, εκπαιδευτικοί υποστηρίζονται, με προγράμματα επιμόρφωσης όπως:
  • ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCS) για την ταχεία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη μεθοδολογία της σχολικής εκπαίδευσης από απόσταση, 
  • ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, οι οποίες εντάσσονται στο στρατηγικό πλαίσιο των επιμορφώσεων (160.000 εκπαιδευτικοί, με προϋπολογισμό 2 εκατ. € μέσω ΕΣΠΑ),
  • εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μαθαίνουμε Ψηφιακά – Διδάσκουμε Ψηφιακά» που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 
  • σεμινάρια για παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ και των εργαλείων Web 2.0, της εκπαιδευτικής ρομποτικής και των κινητών συσκευών για την υλοποίηση συνεργατικών δραστηριοτήτων σε έργα eTwinning και ενσωμάτωσή τους στη διδασκαλία μαθημάτων,
  • επιπλέον, και για την περαιτέρω ενίσχυση των εκπαιδευτικών, εκπονήθηκε Οδηγός για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό μαθημάτων εξ αποστάσεως, όπου αποτυπώνονται συνοπτικά οι βασικές αρχές που πρέπει να ακολουθούνται για την αποδοτικότερη εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και είναι διαθέσιμο για όλους.
  •  εξασφαλίσαμε από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και δυνατότητα σύνδεσης στις ψηφιακές τάξεις με τηλέφωνο, σταθερό ή κινητό, χωρίς χρέωση,
  • προχωρά πρόγραμμα ύψους 112 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου εξασφαλίζεται επιταγή (voucher) αξίας 200 ευρώ για κάθε μαθητή, σπουδαστή και φοιτητή, που εμπίπτει σε συγκεκριμένα εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού (tablet, laptop, desktop), προκειμένου να οικοδομήσουμε στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης COVID-19 και στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού μας για τον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ενδυνάμωση των ευάλωτων συμπολιτών μας. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να «κουνούν το δάχτυλο» για την ταχύτερη εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αυτοί που έλεγαν την τηλεκπαίδευση επικίνδυνη, ολοκληρωτικής έμπνευσης, ότι βάζει το «Μεγάλο Αδελφό» στα σπίτια, ότι αποτελεί σκηνικό από τον Όργουελ. Αυτοί που εκφράζουν την πιο ακραία συντηρητική, οπισθοδρομική φωνή, που αντιτίθενται σε κάθε ψηφιοποίηση, που πολέμησαν λυσσαλέα ακόμη και την ηλεκτρονική διεξαγωγή των εκλογών, εν μέσω πανδημίας, για την ανάδειξη αιρετών στα συμβούλια εκπαιδευτικών, πρακτική που σήμερα αναπαράγεται και από άλλα σωματεία δημοσίου. Αυτοί που, αν ήταν στο χέρι τους, θα άφηναν τα παιδιά μας καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας στο σκοτάδι. 

Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ

Η Μερόπη Τζούφη, αναπλ. τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Ιωαννίνων δήλωσε σχετικά με τη νέα αναβολή της παροχής tablets σε μαθητές και φοιτητές: Το «φιάσκο» με την παροχή tablets και τα voucher των 200 ευρώ σε μαθητές και φοιτητές ενισχύει τους αποκλεισμούς στην εκπαίδευση, εντείνει την αγανάκτηση των οικογενειών και φανερώνει την επιτελική ανικανότητα του υπουργείου Παιδείας. Η νέα αναβολή της διάθεσης ηλεκτρονικού εξοπλισμού για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης και η μετάθεση της παροχής για Μάρτιο -και αυτό με αβεβαιότητα- έρχεται να διαψεύσει για τρίτη συνεχή φορά τις υποσχέσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έκανε λόγο για ολοκλήρωση της διανομής πριν τα Χριστούγεννα.

Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως συνεχίζει να ψεύδεται, δηλώνοντας μόλις πριν λίγες ημέρες στη Βουλή, ότι τα 90.000 tablets που εξήγγειλε έχουν παραληφθεί από τους μαθητές. Παρόμοια, αρνείται εδώ και μήνες να απαντήσει στις σχετικές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις τόσο των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, όσο και των άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης.Την ίδια στιγμή, τα σχολεία ανοιγοκλείνουν και η τηλεκπαίδευση συνεχίζεται.

Όπως συνεχίζεται και το νομοθετικό «ντελίριο» της κυβέρνησης, θέτοντας χιλιάδες μαθητές εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήδη από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Φαίνεται το «ψηφιακό άλμα» της Νίκης Κεραμέως δεν περιλαμβάνει τα 560.000 παιδιά, μαθητές και φοιτητές που δε διαθέτουν τα μέσα, τα οποία έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα για την παροχή ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Καλούμε την κυβέρνηση να αναλάβει άμεσα τις ευθύνες της, να προχωρήσει στην παροχή του απαραίτητου εξοπλισμού δίχως άλλες καθυστερήσεις και ψεύτικες υποσχέσεις, σε βάρος των μαθητών, των φοιτητών και των οικογενειών τους.

Απευθείας αναθέσεις για τα βιντεομαθήματα

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί επίσης την κυρία Κεραμέως ότι έχει προχωρήσει σε απευθείας αναθέσεις ύψους  528.000 ευρώ για την παραγωγή βιντεομαθημάτων. Το Παρατηρητήριο για την Παιδεία παρουσιάζει τη νέα απευθείας ανάθεση 122.512 € από τη Νίκη Κεραμέως για την παραγωγή βιντεομαθημάτων.

Τις 700.000 € αγγίζουν οι απευθείας αναθέσεις του υπουργείου Παιδείας από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα. Απευθείας αναθέσεων συνέχεια από τη Νίκη Κεραμέως, η οποία με πρόσφατη απόφασή της αναθέτει εκ νέου στην εταιρία «FILMIKI PRODUCTIONS» την παραγωγή 96 νέων βιντεομαθημάτων για την Εκπαιδευτική Τηλεόραση έναντι του ποσού των 122.512 ευρώ.

Η συγκεκριμένη απόφαση αφορά στη μαγνητοσκόπηση σχολικών μαθημάτων για την εξ αποστάσεως διδασκαλία των μαθητών Δημοτικού και αποτελεί την έκτη συνεχή απευθείας ανάθεση στην ίδια εταιρία, με τη συνολική δαπάνη να αγγίζει τα 527.515€ (στοιχεία από τη Δι@υγεια).

Η πολυδάπανη τακτική του υπουργείου Παιδείας δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, όπως για παράδειγμα γιατί δεν ανατίθεται η παραγωγή των βιντεομαθημάτων στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, με αισθητά χαμηλότερο κόστος. Σημειώνεται πως η ΕΡΤ, πέρα από το να προβάλλει το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και τον εξοπλισμό για την παραγωγή του πρωτογενούς υλικού.Ειδικά, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει υπογράψει τις εξής αποφάσεις:

  • 17 Φεβρουαρίου 2021 (Δι@υγεια): 122.512 €
  • 17 Δεκεμβρίου 2020 (Δι@υγεια): 81.096 €
  • 20 Νοεμβρίου 2020 (Δι@υγεια): 117.447 €
  • 29 Μαΐου 2020 (Δι@υγεια): 65.720 €
  • 15 Απριλίου 2020 (Δι@υγεια): 84.940 €
  • 26 Μαρτίου 2020 (Δι@υγεια): 55.800 €

Σύνολο: 527.515 €

Υπενθυμίζεται πως η υπουργός Παιδείας είχε αναθέσει στην εταιρία «Interweave», πάλι δίχως διαγωνισμό, την καμπάνια του υπουργείου Παιδείας «Μαθαίνουμε Ασφαλείς», όπως και την δημιουργία της ιστοσελίδας «Μαθαίνουμε στο Σπίτι» και γραφικού υλικού για αναρτήσεις στα social media του υπουργείου και της υπουργού.

  • 09 Σεπτεμβρίου 2020 (Δι@υγεια): 73.219 € 
  • 02 Απριλίου 2020 (Δι@υγεια): 72.168 €
  • 26 Μαρτίου 2020 (Δι@υγεια): 20.548 €

Σύνολο: 165.935 €