Νίκος Ταχιάος στη «ΒτΚ»: «Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι από τα πλέον ασφαλή»
Η πρωτοπορία του έγκειται στο ότι θα λειτουργεί χωρίς οδηγό. Πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που ελαχιστοποιεί τον ανθρώπινο παράγοντα και αυξάνει την ασφάλεια
Μία συνέντευξη με συμβολικό χαρακτήρα, από έναν άνθρωπο που πάλεψε όσο λίγοι για να αποκτήσει Μετρό η πόλη του, η Θεσσαλονίκη, τον υφυπουργό Μεταφορών Νίκο Ταχιάο, φιλοξενεί η «ΒτΚ».
«Θεωρώ και ο ίδιος τον εαυτό μου μέρος αυτού του έργου», λέει χαρακτηριστικά, και σημειώνει ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πλέον σύγχρονα συστήματα μετρό της Ευρώπης και ως προς τη λειτουργικότητα και ως προς την ασφάλεια. Χαρακτηρίζει ως την πιο δύσκολη και πιο χαρούμενη στιγμή του τη φασαρία για τον Σταθμό «Βενιζέλου» και την ολοκλήρωσή του.
Η Θεσσαλονίκη αποκτά, επιτέλους, Μετρό και είστε ένας από τους βασικούς συντελεστές. Από την εποχή Κούβελα πέρασε από 40 κύματα, και σχεδόν 40 χρόνια μετά, κόβεται η κορδέλα. Το πιστεύετε;
«Προσωπικά, βρίσκομαι στο δημόσιο χώρο, από το 1986. Ως εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος τότε, έβλεπα το Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι της ατζέντας της πόλης. Ήμουν ένας από εκείνους που έβαλαν την υπογραφή τους για την απόδοση των χώρων στην Αττικό Μετρό Α.Ε. (νυν Ελληνικό Μετρό Α.Ε.). Έπειτα, από τον Σεπτέμβριο του 2019, διετέλεσα πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας, μέχρι που ήρθε η τιμητική απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να αναλάβω καθήκοντα ως υφυπουργός Υποδομών. Δεδομένης της πορείας μου, θεωρώ και ο ίδιος τον εαυτό μου μέρος αυτού του έργου και είμαι υπερήφανος και υπέρμετρα χαρούμενος που θα έχω αυτή τη θέση κατά την παράδοσή του στους Θεσσαλονικείς. Ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα. Προτιμώ, όμως, να μην μένω στο παρελθόν. Ήρθε η ώρα να συμφιλιωθεί η πόλη και να γιορτάσουμε όλοι μαζί το γεγονός στις 30 Νοεμβρίου».
Τι θα ξεχωρίζατε; Τι είναι αυτό που το κάνει διαφορετικό από το Μετρό της Αθήνας και άλλων ευρωπαϊκών πόλεων;
«Αδιαμφισβήτητα, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της χώρας, και ένα από τα πλέον σύγχρονα συστήματα μετρό της Ευρώπης και ως προς τη λειτουργικότητα και ως προς την ασφάλεια. Τεχνικά, θα προσομοιάζει περισσότερο στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που κατασκευάζεται τώρα, παρά στις υφιστάμενες Γραμμές. Ένα ενδεικτικό χαρακτηριστικό του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι κινείται σε όλο του το μήκος σε διπλή σήραγγα, γεγονός που εξασφαλίζει ότι δεν πρόκειται ποτέ οι συρμοί να έρθουν σε μετωπική επαφή. Ακόμα, ο κάθε σταθμός θα είναι μικρότερος από αυτούς που έχουμε δει μέχρι σήμερα, θα έχει μονή αποβάθρα και γυάλινες πόρτες οι οποίες θα ανοίγουν μόνον εφόσον ευθυγραμμιστούν με τις πόρτες των βαγονιών. Η πρωτοπορία του, ωστόσο, έγκειται στο ότι θα λειτουργεί χωρίς οδηγό. Πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που ελαχιστοποιεί τον ανθρώπινο παράγοντα και αυξάνει την ασφάλεια».
Ποια θα είναι η συνέχεια για το Μετρό Θεσσαλονίκης, γιατί ήδη ακούμε γκρίνιες ότι είναι λίγοι οι σταθμοί και ότι δεν θα λύσει το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης;
«Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη μονοκεντρική και την ίδια στιγμή γραμμική, αναπτύσσεται δηλαδή κατά μήκος του μετρό. Δεδομένων αυτών των χαρακτηριστικών, είναι πολύ δύσκολο το Μετρό να γίνει το βασικό μέσο μεταφοράς της πόλης, ενώ θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να φανεί το αποτύπωμά του στο κυκλοφοριακό. Για να επισπεύσουμε τη λύση του στοχεύουμε στην σταδιακή αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, έτσι ώστε να διευκολύνεται η μετεπιβίβαση και να δημιουργηθεί ζήτηση στο Μετρό. Μετά την παράδοση των δεκατριών σταθμών της βασικής Γραμμής, σειρά έχει η επέκταση προς Καλαμαριά, η οποία ήδη προχωράει και αναμένεται να παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Και βεβαίως, πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουν και οι επεκτάσεις προς Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο».
Κλείνω εδώ τις ερωτήσεις για το Μετρό με μία ερώτηση με δυο σκέλη: Ποια ήταν η πιο δύσκολη και ποια η πιο χαρούμενη στιγμή για εσάς στη διάρκεια της κατασκευής του;
«Η δυσκολότερη στιγμή ήταν ο Σταθμός “Βενιζέλου”. Ήταν και αυτό που δίχασε την πόλη. Δεν είναι εύκολο να συνδυάσει κανείς ένα τεχνικό έργο, όπως το Μετρό, με αρχαιολογικά ευρήματα. Όμως το καταφέραμε, και από την Παρασκευή θα μπορούν όλοι να δουν ένα ανοιχτό μουσείο συστεγασμένο με ένα από τα πιο σύγχρονα έργα υποδομής της Ευρώπης. Πρόκειται για μία μοναδικότητα. Μόλις ο κόσμος δει τις εγκαταστάσεις στο Σταθμό, θα δει πόσο πολύτιμο χρόνο ξόδεψε ανουσίως η πόλη σε συγκρούσεις και διαμάχες. Συνεπώς, θα μπορούσα να πω ότι η ολοκλήρωση της κατασκευής του εν λόγω Σταθμού αποτέλεσε και την πιο χαρούμενη στιγμή. Είναι πραγματικά σπουδαίο να βλέπεις δύο σημεία της Ιστορίας τόσο μακρινά μεταξύ τους να συνυπάρχουν τόσο αρμονικά, και ταυτόχρονα να φέρνουν ενότητα και στην ίδια την πόλη».
Πάμε στα πιο πολιτικά. Τελευταία έχουμε πολλές δημόσιες παρεμβάσεις από δύο πρώην πρωθυπουργούς και προέδρους της Ν.Δ. Ο ένας, ο κ. Αντώνης Σαμαράς, βρίσκεται πλέον εκτός κόμματος. Πόσο βοηθούν την παράταξη αυτές οι παρεμβάσεις;
«Η Ελλάδα έχει περάσει πολύ δύσκολα τα τελευταία χρόνια. Βιώσαμε κρίσεις και εντάσεις, οι οποίες μας επηρέασαν σε πολλά επίπεδα: οικονομικό, ενεργειακό, υγειονομικό. Παρόλα αυτά, με συνεχή προσπάθεια, τα τελευταία πέντε χρόνια η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει καταφέρει να επαναφέρει την σταθερότητα και να οδηγήσει τη χώρα στην ανάπτυξη. Κατά συνέπεια, η Νέα Δημοκρατία οφείλει να εστιάσει στις παρεμβάσεις που απαιτούνται στο πλαίσιο του κυβερνητικού έργου που πρέπει να συνεχιστεί απερίσπαστο».
Υπάρχει χώρος στα δεξιά της Ν.Δ. έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας νέος πολιτικός σχηματισμός;
«Είναι σαφές ότι είναι η Αριστερά που περνάει κρίση το τελευταίο διάστημα, η Νέα Δημοκρατία επιδεικνύει μοναδική συνοχή. Επιπλέον, η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι εκπροσωπεί με συνέπεια ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού και ότι καλύπτει ένα ευρύτατο τμήμα του πολιτικού φάσματος, ακόμη και αυτού που ταυτοποιείται ως “Δεξιά”. Ωστόσο, σε μία δημοκρατία η δημιουργία νέων πολιτικών σχηματισμών είναι πάντα δικαίωμα των πολιτών. Η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητά τους κρίνονται στην κάλπη».
Σπεύσατε στη δικαιοσύνη μετά την πληροφορία ότι κάποιοι θα προσπαθήσουν να αμαυρώσουν τα εγκαίνια του Μετρό. Τι ήταν αυτό που σας ανησύχησε; Αληθεύει ότι θα το έκαναν οργανωμένοι οπαδοί; Και για ποιο λόγο;
«Οι Θεσσαλονικείς περιμένουν το Μετρό εδώ και πολύ καιρό. Γελιούνται όσοι πίστεψαν ότι μπορούν να χαλάσουν αυτήν την ημέρα. Γελιούνται και όσοι τολμούν να σκεφθούν ότι η κυβέρνηση απειλείται ή εκβιάζεται. Τελεία και παύλα! Μου ζητήθηκε ”να πω στον Μητσοτάκη” ότι ”θα μας χαλάσουν ό, τι ετοιμάζουμε”, ότι ”θα τα σπάσουν όλα”. Ενημέρωσα τον εισαγγελέα ως όφειλα. Από εκεί και πέρα, η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει».