Ρεπορτάζ του Vradini.gr «Καταστρεφόμαστε!» Οι ιδιοκτήτες Cafe σε απόγνωση

H πανδημία προκάλεσε βαθύ πλήγμα στην οικονομία της χώρας, με ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς όπως είναι οι επιχειρήσεις της εστίασης και του καφέ να δυσκολεύονται να σταθούν στα πόδια τους βασιζόμενες μόνο στο delivery και το take away.

Ιδιοκτήτες καταστημάτων καφέ μιλάνε λοιπόν αποκλειστικά στο Vradini.gr για το δύσκολο αγώνα που δίνουν καθημερινά για να μείνουν ζωντανοί και να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους ανοικτές.

Ο Χαράλαμπος είναι υπεύθυνος στα Mikel των Αμπελοκήπων και βλέπει τώρα το μαγαζί του, που θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες, να καταρρέει.

Ο ίδιος αναφέρει: «Tο ισχυρό όνομα  «Mikel» δεν έχει καμία σημασία… !

Παρόλα αυτά και εμείς είμαστε μέρος της πιάτσας. Δεν έχει να κάνει με το Mikel και κάθε Mikel.  Όλα έχουν να κάνουν με το οικονομικό κομμάτι. Όταν ο κόσμος δεν έχει χρήματα, δεν έχει δουλειά, δεν μπορούμε να δουλέψουμε ούτε εμείς!».

Για την οικονομική κατάσταση του μαγαζιού, ο ίδιος υποστηρίζει: «Ο τζίρος μας είναι 70% κάτω τουλάχιστον και το ντελίβερι έχει πέσει λόγω των οικονομικών δυσχερειών του κόσμου. Πρώτα, ο κόσμος θα πάρει να πληρώσει το ένοικο και το ρεύμα του, μετά θα πάρει καφέ. Εμείς είμαστε οι τελευταίοι. Είμαστε πέμπτη, έκτη επιλογή».

Ένας άλλος λόγος για τη πτώση του τζίρου, σύμφωνα με τον Χαράλαμπο, είναι το μακροχρόνιο κλείσιμο των εμπορικών μαγαζιών αλλά και των εταιρειών.

Χαρακτηριστικά αναφέρει: «To κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων ήταν μεγάλο πλήγμα, γιατί ερχόντουσαν οι καταστηματάρχες και έπαιρναν καφέ, ή οι εργαζόμενοι σε εταιρείες κάθε πρωί. Εδώ, ακόμα και η εκκλησία δίπλα μας που μας έφερνε κόσμο, είναι κλειστή, μόνο μια μικρή στήριξη από τη γειτονιά έχουμε».

Σχετικά με τις περίεργες συμπεριφορές που συναντάει σε πελάτες, ο ίδιος υποστηρίζει:  «Tα παιδιά που κάνουν ντελίβερι και ουσιαστικά μου κρατάνε όρθιο το μαγαζί, μου λένε ότι πολλοί πελάτες αποφεύγουν την επαφή μαζί τους, ή τους ζητάνε να αφήσουν στην είσοδο την παραγγελία».

Για τα μέτρα της κυβέρνησης ,ο Χαράλαμπος απογοητευμένος απαντάει: «Tα μέτρα που έχει πάρει δεν είναι αρκετά για να μας ενισχύσει, θα μπορούσε να είχε χειριστεί καλύτερα την κατάσταση για να μην φτάσουμε εδώ που φτάσαμε».

Σχετικά για το μέλλον, ο ίδιος τονίζει: «Με το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων ευελπιστούμε να πάρουμε μια ανάσα, αφού θα υπάρχει έντονη κίνηση του κόσμου, αλλά κυρίως προβληματιζόμαστε για το πότε θα ξανά λειτουργήσουμε κανονικά σαν μαγαζί».

O Γιάννης είναι ιδιοκτήτης στο «Pefko Cafe» στους Αμπελόκηπους. Πρόκειται για μαγαζί που αποκλειστικά λειτουργούσε ως καφετέρια, όμως οι συνθήκες τον ανάγκασαν να βρει άλλους τρόπους για να βγαίνουν τα έξοδα.

Ο ίδιος μας περιγράφει τον τρόπο που λειτουργεί πλέον το μαγαζί: «Εμείς είχαμε 25 τραπέζια. Κοίταζαν τηλεοράσεις, ΝΟVA, ΟΤΕ. Αυτά έχουν σταματήσει να λειτουργούν, οπότε σίγουρα έχει πέσει και ο τζίρος του καταστήματος, γιατί το ένα τρίτο είναι εκτός λειτουργίας!»

Έτσι, το μαγαζί του Γιάννη πλέον λειτουργεί μόνο με delivery και take away: «Ευτυχώς, έχει ανεβεί εν μέρει το e-food και το ντελίβερι σε σπίτια ,αφού ο κόσμος βρίσκεται στο σπίτι του, όλα αυτά δεν ισοσταθμίζουν πάντως τη ζημιά που υπάρχει! Γιατί τα έξοδα, σίγουρα τρέχουν! Παρότι είναι μειωμένο το ενοίκιο, τα έξοδα των υπαλλήλων που είναι εδώ είναι πολλά, αν και έχει μπει ένα μέρος τους σε αναστολή. Γενικά, το κατάστημα υπολειτουργεί, με περιορισμένες ώρες λειτουργίας, αφού κλείναμε στις 11 και τώρα κλείνουμε από τις 8».

Φυσικά, ο Γιάννης τονίζει και την έλλειψη εσόδων που προκάλεσαν  τα κλειστά καταστήματα, τα οποία αποτελούσαν το θεμέλιο λίθο της πελατείας του: «Η μεγάλη ζημιά υπάρχει και λόγω του ότι είναι και τα καταστήματα λιανικής κλειστά, οπότε έχουμε περιορίσει και το κομμάτι του ντελίβερι και έτσι δεν μπορείς να έχεις ανταπόκριση από τους στάνταρ πελάτες που είχες. Όλα αυτά έχουν φέρει μια ζημιά επιμέρους!

Ωστόσο, ο ίδιος δηλώνει: «Σίγουρα, είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από

τη στιγμή που εμείς λειτουργούμε σε σχέση με τα μαγαζιά που δεν μπορούν να λειτουργήσουν, επειδή έχουν μόνο τραπεζοκαθίσματα. Αλλά γενικά, είναι η κατάσταση, νομίζω δύσκολη είτε είσαι ανοιχτά, είτε είσαι κλειστά! Αν είσαι ανοιχτά είναι λιγότερο δύσκολη, αν είσαι κλειστά, εννοείται είναι πάρα πολύ δύσκολο!».

Σχετικά με τη στάση των πελατών και τις συμπεριφορές που εκδηλώνουν, ο ίδιος περιγράφει το εξής: «Ο κόσμος είναι γενικά επιφυλακτικός. Στο πρώτο «λόκνταουν», θεωρώ ότι ήταν πολύ πιο επιφυλακτικός. Τώρα είναι πιο χαλαρός. Σίγουρα, έχουμε πάρει και εμείς τα μέτρα προστασίας και για τους ίδιους τους εαυτούς μας και για τον κόσμο που πηγαίνουμε παραγγελίες, για να νιώθουν και οι ίδιοι ασφάλεια».

Ενώ, για το κόσμο που έρχεται στο μαγαζί ο ίδιος τονίζει το εξής: «Οι πελάτες προσέχουν πάρα πολύ αν θα του τα σερβίρεις σωστά με τη τσιμπίδα, με το γάντι να μην πιάσεις διάφορα πράγματα. Προσέχουμε πολύ και εμείς γιατί, πέρα από όλα τα άλλα, είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση η οποία παράγει προϊόντα που φτιάχνουμε και τρώμε και οι ίδιοι. Οπότε, προσέχουμε και εμάς τους εαυτούς μας και τους πελάτες μας, φυσικά».

Ευχή του Γιάννη είναι να τελειώσει γρήγορα όλο αυτό και να μπουν  όλοι σε μια κανονικότητα, όποια κι αν είναι αυτή.

Η Κλαίρη δουλεύει στο «Βανίλια και Κανέλα», το οποίο λειτουργεί ως καφετέρια, κάβα και παντοπωλείο και θεωρείται ένα από τα πιο παλιά καταστήματα στην Πανόρμου.

Η ίδια μας περιγράφει τι βιώνει το τελευταίο διάστημα, ως εργαζόμενη σε μία τόσο μεγάλη επιχείρηση: «Η κατάσταση είναι δύσκολη από τότε που σταματήσαμε να λειτουργούμε σαν καφετέρια, λόγω του ότι είμαστε ανοικτά μόνο για take-away και ντελίβερι .Η πτώση ήταν άνω του 80%, από το Νοέμβριο και μετά. Τώρα στο μαγαζί, το παντοπωλείο, οι δραστηριότητες οι άλλες, η εικόνα που παρουσιάσαμε το δίμηνο Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου ήταν μια μείωση της τάξης του 20%.».

Σύμφωνα με την Κλαίρη, ακόμα και το ντελίβερι δεν βελτιώνει την κατάσταση:

«Το ντελίβερι, τουλάχιστον σε μας και στην περιοχή μας, δεν πάει καλά. Δεν ξέρω τι γίνεται σε άλλες γειτονιές επειδή το κοινό μας  αποτελείται κυρίως από εταιρείες που βρίσκονται κοντά μας και οι περισσότερες έχουν κλείσει, ακόμα και τα δικαστήρια. Οι περισσότερες μάλιστα, είναι με προσωπικό τηλεργασίας, οπότε κάποιοι στάνταρ πελάτες που είχαμε, δεν υπάρχουν πια». 

Ενώ, η ίδια ακόμα μας τονίζει, ότι και οι άλλες δραστηριότητες του μαγαζιού ήταν ιδιαιτέρως πεσμένες: «Η λιανική είναι αρκετά πεσμένη! Δούλεψε λίγο καλυτέρα την περίοδο των εορτών που έτσι κι αλλιώς δουλεύει, απλά ήταν για αυτές τις λίγες μέρες και γενικώς είναι πολύ υποτονικά. Και κάθε μέρα είναι χειρότερη από την προηγούμενη! Προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να κρατηθούμε».

Για τις συμπεριφορές που βλέπει από τους πελάτες, η ίδια αγανακτισμένη ισχυρίζεται, ότι ο κόσμος δεν αντέχει άλλο και δεν κρατάει πάντα τα μέτρα.

«Ακρότητες δεν υπάρχουν. Όμως, υπάρχει κόσμος και δυστυχώς υπάρχει πολύς, που δεν εφαρμόζει τα μέτρα. Εμείς, που είμαστε καθημερινά έξω στην πώληση ερχόμαστε σε δύσκολη θέση, γιατί πρέπει να κάνουμε τη σύσταση για τη μάσκα, όχι γιατί δεν τη φοράνε αλλά τη φοράνε λάθος. Οι περισσότεροι μπαίνουν με τη μάσκα κάτω από τη μύτη! Πιάνουν τις συσκευασίες, τις φέρνουν προς το πρόσωπο τους… Όντως, δεν είναι προσεκτικοί. Ακόμα και στην κατηγορία του καφέ, που γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να κάτσουν και κυρίως οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας, που στην ουσία αυτούς προσπαθούμε να προστατεύσουμε ,είναι αδύνατον να το καταλάβουν!».

Σχετικά με το τι ευελπιστεί για το μέλλον, η ίδια τονίζει απογοητευμένη:

«Θεωρούμε ότι είναι μια χαμένη χρονιά, διότι ένα σημαντικό κομμάτι της περιόδου θα φύγει με περιορισμούς και μέτρα. Το καλοκαίρι, εδώ στην περιοχή έκλειναν όλες οι εταιρείες, οπότε δεν είχαμε δουλειά. Έτσι και αλλιώς και άρχιζε τουλάχιστον η δουλειά μας μετά τον Οκτώβριο, με αποτέλεσμα όλη αυτή η χρονιά να είναι χαμένη. Ευελπιστούμε τώρα για Σεπτέμβρη, Οκτώβρη να είμαστε σε καλύτερη κατάσταση και να δούμε πώς θα προχωρήσουμε».

Ο Μενέλαος διατηρεί καφετέρια έξω ακριβώς από το μετρό των Αμπελοκήπων, αλλά είναι από τα μαγαζιά που δεν έχει ντελίβερι και λειτουργεί μόνο με take away, κάτι που δεν του εξασφαλίζει ούτε τα προς το ζειν.

Ο ίδιος, χαρακτηριστικά αναφέρει: «Από συνθήκες δουλειάς είμαστε 97% κάτω! Δεν υπάρχει ντελίβερι στο κατάστημα, είναι take away και στηριζόμασταν στο σέρβις, που πλέον δεν υπάρχει».

Ο Μενέλαος δυσκολεύεται να στηρίξει το μαγαζί του, καθώς πλέον δουλεύει μόνος του. «Έχουμε 11 εργαζόμενους και τους έχουμε βάλει όλους σε αναστολή.

Εγώ είμαι ο επιχειρηματίας, δουλεύω μόνος το κατάστημα, 12 ώρες την ημέρα, 6.30 έως 7 το βράδυ. Εντάξει, προσπαθούμε να επιβιώσουμε αλλά δεν καλύπτεται ούτε το 25% των εξόδων!

Ο ίδιος εκφράζει το φόβο του για το μέλλον:

«Ζούμε κάτι που είναι εντελώς πρωτόγνωρο και όλοι κοιτάμε το αύριο. Δεν ξέρω πώς θα λειτουργήσει μετά ο κόσμος, πώς θα λειτουργήσει στη δουλειά. Αν θα έχει κόσμο, πώς θα ανοίξουμε, με ποια κριτήρια, τι μέτρα θα έχουμε, τι αποστάσεις, όπως λένε. Λένε ότι θα δουλεύουμε μόνο στον έξω χώρο. Δύσκολα, να κρίνουμε το αύριο».

O Δημήτρης δουλεύει στο Yellow στη Πανόρμου, μια καφετέρια που καθημερινά έσφυζε από ζωή, καθώς θεωρείτο ένα από τα πιο γνωστά φοιτητικά στέκια της περιοχής. Τώρα πια λειτουργεί μόνο με take away, όμως έχει καταφέρει να επιβιώσει.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η εικόνα του μαγαζιού χωρίς τα τραπεζοκαθίσματα και τους πελάτες είναι αποκαρδιωτική, ωστόσο η πτώση του τζίρου στο μαγαζί δεν είναι τόσο μεγάλη.

Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Γενικά έχουμε κόσμο, που μας γνωρίζει και μας προτιμάει…μας στηρίζει πολύ η γειτονιά, ακόμα και αν δεν έχουμε delivery.. Βοηθάει και ότι ένα μεγάλο μέρος του ανταγωνισμού στη γύρω περιοχή είναι κλειστό».

Στη συνέχεια, ο ίδιος ωστόσο τονίζει το εξής: «Φυσικά έχουμε χάσει και ένα μέρος της πελατείας μας, γιατί πριν το lockdown έρχονταν και από άλλες περιοχές να δουν το μαγαζί, αλλά τώρα αυτά φυσικά κόπηκαν και κινούμαστε μόνο με τη γειτονιά».

Ο ίδιος, προσθέτει ότι : «Oι ώρες λειτουργίας του μαγαζιού έχουν μειωθεί στις 12 με αποτέλεσμα να είμαστε ανοιχτά μέχρι τις 6 σε σχέση με το παρελθόν που ήμασταν μέχρι τις 11μμ , ενώ το 40% του προσωπικού είναι σε αναστολή. Παρ’ όλα αυτά δεν πρέπει να παραπονιόμαστε, είμαστε τουλάχιστον καλύτερα από άλλα μαγαζιά».

Η Ιωάννα Μπράτου, είναι υπεύθυνη και ιδιοκτήτρια Coffee Lab Βριλησσίων.

Ωστόσο, η ίδια αποτελεί εξαίρεση στο κανόνα, καθώς αναφέρει το εξής:

«Εμείς ,συγκεκριμένα δεν έχουμε πτώση του τζίρου. Αντίθετα, έχουμε άνοδο γιατί είναι όλα κλειστά. Εμείς, είμαστε take away και delivery καφετέρια. Ανήκουμε στις ιδιάζουσες περιπτώσεις. Ωστόσο, φυσικά έχουμε επηρεαστεί από άλλα θέματα. Τώρα που έχουν ξανακλείσει τα μαγαζιά, έχουμε πάλι πτώση σε σχέση με ότι είχαμε από τα μέσα του Δεκέμβρη και πέρα. Αναμένουμε άνοδο από αύριο, που ανοίγουν τα μαγαζιά».

Για τα  μέτρα στήριξης της κυβέρνησης η ίδια υποστηρίζει το εξής:

«Προσωπικά δεν συμφωνώ με τα μέτρα. Αν από αύριο που ανοίγουν τα μαγαζιά δεν υπάρξει αύξηση των κρουσμάτων, πάει να πει πως κακώς ήταν κλειστή η αγορά τόσο καιρό. Έτσι το βλέπω εγώ».

Σχετικά για το αν είναι αισιόδοξη για το μέλλον, η ίδια τονίζει:

«Καθόλου. Το 2021 είναι χαμένο. Πιστεύω ότι η τηλεργασία θα τελειώσει τέλη του έτους – αρχές του 2022. Τότε πιστεύω πως θα επιστρέψει ο κόσμος στα γραφεία του».