Σαν σήμερα: Η δολοφονία του Τζιάνι Βερσάτσε

Σαν σήμερα γυρίζουμε τη χρονομηχανή στις 15 Ιουλίου του 1997, τη στιγμή όπου τα φώτα «σβήνουν» για τον σπουδαίο Ιταλό σχεδιαστή, Τζιάνι Βερσάτσε. Η δολοφονία που συντάραξε τον τύπο και το παγκόσμιο κοινό και φαν της μόδας ξαναζωντανεύει κάθε μέρα σαν και τούτη, τότε που ο οίκος μένει ακέφαλος και όλοι αγωνιούν για το μέλλον του.

Πολλά γράφτηκαν, ειπώθηκαν και θα συνεχίσουν να λέγονται για τον Ιταλό, που είχε κερδίσει το δικό του χώρο στον κόσμο της μόδας, χτίζοντας μια κραταιά αυτοκρατορία με σήμα τη Μέδουσα.

Ο Τζιοβάνι Βερσάτσε γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1946 στο Ρέτζιο Καλάμπρια, στο Ρήγιον της Μεγάλης Ελλάδας. Η μητέρα του Φραντσέσκα ήταν μοδίστρα και ο νεαρός Τζιάνι μεγάλωσε βοηθώντας και παρακολουθώντας την δουλειά της.

Μετά την αποφοίτησή του από το Κλασσικό Λύκειο της γενέτειρά του, όπου διδάχτηκε μεταξύ άλλων λατινικά και αρχαία ελληνικά, εργάστηκε για μικρό χρονικό διάστημα στην μπουτίκ της μητέρας του, προτού μετακομίσει το 1972 στο Μιλάνο. Εκεί δούλεψε σε αρκετά ατελιέ, όπως τα Genny της οικογένειας Τζιρομπέλι, Complice, Mario Valentino και Callaghan.

Με την υποστήριξη των Τζιρομπέλι, που κυριαρχούσαν στον χώρο του έτοιμου ενδύματος, ίδρυσε τον δικό του οίκο μόδας το 1978 με την επωνυμία «Gianni Versace» και τον ίδιο χρόνο πραγματοποίησε την πρώτη του επίδειξη. Ο αδελφός του, Σάντο, ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος του οίκου και η αδελφή του, Ντονατέλα, που ήταν και σχεδιάστρια, αντιπρόεδρος.

Η άνοδος του ήταν ραγδαία. Τις δεκαετίες του’80 και του ’90 μεσουρανούσε, δημιουργώντας μια αυτοκρατορία στον χώρο της μόδας, με σύνολα που αναδείκνυαν αισθησιασμό και σεξουαλικότητα. Τα πιο διάσημα σχέδια του περιελάμβαναν φορεσιές τύπου μπόντατζ, μπέιμπι-ντολ από πολυβινυλοχλωρίδιο και ασημένιες τουαλέτες. Οι αντίπαλοί του θεωρούσαν τα φανταχτερά σχέδια του χυδαία.

Απτόητος από την κριτική, ο Βερσάτσε παρουσίαζε τις εποχιακές επιδείξεις μόδας του οίκου του με τέτοιο τρόπο που να θυμίζουν ροκ συναυλίες. Με γκρούπις και παπαράτσι να συνωστίζονται έξω από τα πολυτελή γραφεία του οίκου Βερσάτσε στο Μιλάνο, για να υποδεχθούν τους διάσημους φίλους του, τον Έλτον Τζον, την Μαντόνα, τον Έρικ Κλάπτον, την πριγκίπισσα Νταϊάνα κ.α, καθώς και τα πιστά του μοντέλα με τις υψηλές αμοιβές, την Σίντι Κρόφορντ, την Λίντα Εβατζελίστα, την Κρίστι Τέρλινγκτον και την Ναόμι Κάμπελ, τις οποίες ο Τύπος ονόμασε «σουπερμόντελς».

Ο Βερσάτσε πιστώνεται με τη μετατροπή του κόσμου της μόδας σε βιομηχανία υψηλής δυναμικής, προσανατολισμένη στις διασημότητες, όπως παραμένει μέχρι σήμερα.

Καθώς η αποδοχή του έργου του ξεπερνούσε τα σύνορα της Ιταλίας, ο Βερσάτσε άρχισε να ιδρύει μπουτίκ σε πολλά μέρη του κόσμου. Επίσης, επικεντρώθηκε στη δημοσίευση μιας σειράς πολυτελών άλμπουμ (τύπου coffee – table) με δικά του σχέδια και φωτογραφίες των δημιουργιών του από σπουδαίους φωτογράφους όπως ο Ρίτσαρντ Άβεντον, με τον οποίο συνεργάστηκε σε διάφορες διαφημιστικές εκστρατείες του οίκου του. Λάτρης της μουσικής ασχολήθηκε με τον σχεδιασμό κοστουμιών για παραστάσεις όπερας και μπαλέτου.

Το 1993, ο Τζιάνι Βερσάτσε διαγνώστηκε με ένα σπάνιο καρκίνο του έσω ωτός. Πάλαιψε και νίκησε την αρρώστια, αλλά σταδιακά πέρασε ένα μεγάλο μέρος των επιχειρηματικών του ευθυνών σε μέλη της οικογένειάς του. Ο ίδιος με τον -15 χρόνια- σύντροφό του Αντόνιο Ντ’ Αμίκο-μοντέλο και μετέπειτα σχεδιαστή του οίκου του- περνούσαν τον μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στην βίλα του στο Μαϊάμι Μπιτς της Φλώριδας.

Στις 15 Ιουλίου 1997, ενώ επέστρεφε στο σπίτι του μετά την πρωινή βόλτα του, ο Τζιάνι Βερσάτσε πυροβολήθηκε και σκοτώθηκε από έναν κατά συρροή δολοφόνο, ονόματι Άντριου Κιουνάναν, ο οποίος αυτοκτόνησε λίγες ημέρες αργότερα.

Ο Τύπος επικεντρώθηκε τα επόμενα χρόνια στις σχέσεις θύτη και θύματος. Ο δολοφόνος διέδιδε ότι είχε στενή σχέση με τον Βερσάτσε, όπως και με άλλες διασημότητες, αλλά, όπως επισημάνθηκε, επρόκειτο για μια κρίση μεγαλείου παρά για κάτι υπαρκτό. Το FBI που ερεύνησε την υπόθεση ανακάλυψε ότι θύμα και θύτης είχαν συναντηθεί τουλάχιστον μια φορά σε κλαμπ του Σαν Φρανσίσκο, γεγονός που επιβεβαίωσε χρόνια αργότερα η δημοσιογραφική έρευνα, η οποία επισήμανε ότι και οι δυο τους ήταν γνωστοί στους κύκλους του αγοραίου έρωτα σε Μαϊάμι και Σαν Φρανσίσκο.

Την στιγμή του θανάτου του, ο Τζιάνι Βερσάτσε βρισκόταν στην κορύφωση της 25ετούς του καριέρας. Είχε μετριάσει τα προκλητικά σχέδια του και είχε αρχίσει να δημιουργεί όλο και πιο εκλεπτυσμένα και πολύχρωμα ρούχα. Ο οίκος του δημιουργούσε τώρα ρούχα για άντρες, γυναίκες και παιδιά, καθώς και τσάντες, πολύτιμα κοσμήματα, αρώματα και αντικείμενα για το σπίτι. Μετά το θάνατό του, τα ηνία του οίκου «Gianni Versace» ανέλαβε η αδελφή του Ντονατέλα Βερσάτσε.

Η σχέση της Ντονατέλα και του Τζιάνι την καθόρισε από πολύ μικρή ηλικία

Η Ντονατέλα είχαν μια διαφορά ηλικίας σχεδόν 10 χρόνων, όμως, συχνά έβγαιναν έξω μαζί και ο Τζιάνι της έλεγε πώς να ντύνεται. Ο Τζιάνι Βερσάτσε ήταν το άτομο που έπεισε την Ντονατέλα Βερσάτσε να βάψει τα μαλλιά της ξανθά, στην ηλικία μόλις 12 ετών.

Μάλιστα, συχνά συμφωνούσε με τις τρελές ιδέες του Τζιάνι. Όταν ο Τζιάνι κατάφερε να γίνει ένας γνωστός σχεδιαστής μόδας, έκανε την Ντονατέλα μούσα του. Όταν ιδρύθηκε η εταιρεία το 1978, η Ντονατέλα έγινε σύμβουλος του Τζιάνι και ανέλαβε το ρόλο της αντιπροέδρου μέσα τον ιταλικό οίκο μόδας. Η ίδια άρχισε να σχεδιάζει στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αλλά και να βάζει κάποιες πινελιές από το style της στα ρούχα που σχεδίαζε ο αδελφός της.

Τα πρώτα χρόνια μετά τη δολοφονία του αγαπημένου της αδερφού, η Ντονατέλα Βερσάτσε απέδειξε ότι δεν μπορεί να σώσει τον κολοσσό οίκο μόδας που κληρονόμησε από τον αδελφό της.

Στις αρχές του 2000, η Ντονατέλα υπογράφει το jungle φόρεμα της Τζένιφερ Λόπεζ, αλλά και εξαιρετικές καμπάνιες μόδας, ενώ σιγά σιγά αρχίζει και έρχεται ξανά στον λαμπερό κόσμο της μόδας αλλά και στο όνομα «Versace».

Μετά από 20 χρόνια, αλλά και αναπροσδιορισμό του ιταλικού οίκου μόδας, η Ντονατέλα Βερσάτσε έχει φτιάξει μια αυτοκρατορία γύρο από το όνομα της αλλά και ένα εκκεντρικό στυλ με… άρωμα γυναίκας!