Έφτασε στη Θεσσαλονίκη λίγο πριν τις 22:30 το βράδυ της Παρασκευής 11 Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός έφτασε στη Θεσσαλονίκη αργά το βράδυ εξαιτίας του επιβαρυμένου προγράμματός του και δεν συμμετείχε όπως αρχικά ήταν προγραμματισμένο στο πάνελ με θέμα τις «Προοπτικές Ανάπτυξης της Βορείου Ελλάδος».

Πάντως, κατά την άφιξή του σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης, είχε σύντομο χαιρετισμό με δημοσιογράφους και δεν παρέλειψε να κάνει παρατήρηση σε κάποιους που δεν φορούσαν μάσκες.

Ο κ. Μητσοτάκης στις 10 το πρωί του Σαββάτου θα συμμετάσχει στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΘ- Helexpo, ενώ στις 19:00 θα πραγματοποιήσει την ομιλία του στο πλαίσιο του Thessaloniki Helexpo Forum.

«Πυρετός» για τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην ΘεσσαλονίκηΑπό τη «Βραδυνή της Κυριακής» 

Στην ατζέντα του άτυπου Eurogroup, στις 11 του μήνα στο Βερολίνο, εντάχθηκε τελικά η δημοσιονομική γραμμή που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι κυβερνήσεις την επόμενη χρονιά, με τη σκιά του κορωνοϊού να παραμένει βαριά.  

Η αίσθηση που έχει αποκομίσει έως τώρα η ελληνική πλευρά, από τις άτυπες επαφές με Ευρωπαίους αξιωματούχους, ουσιαστικά ταυτίζεται με τις πληροφορίες από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο, οι οποίες αναφέρουν ότι και το 2021 οι αυστηροί κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας θα παραμείνουν «παγωμένοι». Με μία, όμως, διαφορά. Η όποια «χαλάρωση» επισφραγιστεί στις συζητήσεις των Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών φαίνεται ότι θα αφορά αποκλειστικά και μόνο σε μέτρα -στο σκέλος των δαπανών ή των εσόδων- αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας, π.χ. για ενίσχυση των Συστημάτων Υγείας, για έκτακτες ενισχύσεις επιχειρήσεων – νοικοκυριών, για αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει αφενός να κάνει ειδικό «κουμάντο» για τις όποιες extra αμυντικές δαπάνες, αφετέρου να «χωρέσει» τις όποιες φοροελαφρύνσεις στα διαφαινόμενα ασφυκτικά περιθώρια του επόμενου Προϋπολογισμού.  

Τα στοιχεία που έχουν σταλεί στις Βρυξέλλες και συμπεριλήφθηκαν στην τελευταία Έκθεση Αξιολόγησης δείχνουν ότι τα φετινά μέτρα στήριξης δεν έχουν carry over στην επόμενη χρονιά, εκτός της επιδότησης των δανείων κορωνοϊόπληκτων που συνδέονται με κύρια κατοικία. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι ο επόμενος Προϋπολογισμός δεν ξεκινά κουβαλώντας φορτίο από το 2021, δίνοντας έτσι μια ευχέρεια κινήσεων. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το βασικό σενάριο που υπάρχει σήμερα στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου προβλέπει κατάθεση ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού για το 2021. Το τοπίο θα ξεθολώσει μετά το Eurogroup της επόμενης εβδομάδας και οι πρώτοι άξονες θα αποτυπωθούν στο Προσχέδιο, που θα κατατεθεί στις 5 Οκτωβρίου στη Βουλή.  

Πέρα από αυτή τη βασική αβεβαιότητα, που σχετίζεται με την κοινή δημοσιονομική γραμμή που θα αποφασιστεί στο Eurogroup, παραμένει η αβεβαιότητα της φετινής ύφεσης και, πολύ περισσότερο, της δυναμικής ανάκαμψης το 2021. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛ.ΣΤΑΤ. ενίσχυσαν τους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών, που θεωρεί ότι με ύφεση 7,9% στο πρώτο εξάμηνο, θα πρέπει να συντελεστεί απόλυτη καταστροφή στο δεύτερο μισό του έτους για να επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των Ευρωπαίων για διψήφια ύφεση. Ωστόσο, η ζημιά στον Τουρισμό δεν έχει καταγραφεί ακόμα, ενώ ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα ποια μπορεί να είναι η κατάσταση στην πραγματική Οικονομία τους επόμενους μήνες, ειδικά αν το δεύτερο κύμα της πανδημίας αποδειχθεί σαρωτικό, όπως φοβούνται πολλοί.  

Εξάλλου, στο «μικροσκόπιο» των ξένων επενδυτών έχουν μπει τα φορολογικά κίνητρα για τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, και το συμπέρασμα είναι ένα: όσο δεν γίνεται πιο απλή και ελαφρύτερη η φορολογία τόσο οι επενδυτές θα ψάχνουν αλλού για ευκαιρίες. Όσο για τους ίδιους τους Έλληνες, θα συνεχίσουν να βλέπουν τα ακίνητά τους -μικρά και μεγαλύτερα- να αντιμετωπίζονται από το κράτος ως η χήνα με τα χρυσά αυγά.  
 
Σε μια συγκυρία όπου η πανδημία έχει ανατρέψει τα πάντα, ο φορολογικός ανταγωνισμός αναμφίβολα αποτελεί ένα «εργαλείο» στα χέρια των κυβερνήσεων, προκειμένου να μπορέσουν να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των ξένων κεφαλαίων που παραμένουν διαθέσιμα για επενδύσεις. Η συγκριτική μελέτη του Τax Foundation εστιάζει στα κίνητρα για τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, παρατηρώντας ότι σε αντιδιαστολή με τους Πορτογάλους, που κατήργησαν το καθεστώς μηδενικής φορολογίας για τους αλλοδαπούς, η χώρα μας «κυνηγά» αυτά τα κεφάλαια ρίχνοντας στη «μάχη» φορολογικές απαλλαγές. Όσο, όμως, η φορολογία των ακινήτων διατηρείται με αυτή τη δομή και λειτουργία, το αποτέλεσμα αυτού του «σαφάρι» αλλοδαπών παραμένει αμφίβολο και κάπου εδώ ξεκινούν τα σενάρια για ριζικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ.  
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλείται το Tax Foundation, μία από τις αλλαγές που σχεδιάζονται αφορά στο Συμπληρωματικό Φόρο, ο οποίος, ως γνωστόν, επιβαρύνει πρόσθετα την ακίνητη περιουσία που ξεπερνά τις 250.000 ευρώ. Πάγιο αίτημα των ιδιοκτητών είναι η κατάργηση του Συμπληρωματικού Φόρου, ενώ μελέτες αναδεικνύουν τη θετική επίπτωση μιας τέτοιας κίνησης στο ΑΕΠ, καθώς η μικρότερη φορολογία στα ακίνητα -και δη των νομικών προσώπων- θα αυξήσει τις επενδύσεις στο real estate. Μέχρι να φτάσουμε, όμως, στην κατάργησή του, που αποφέρει περίπου 620 εκατ. ευρώ στον κρατικό Προϋπολογισμό, εξετάζεται η αύξηση του αφορολογήτου του κατά 50.000 ή 100.000 ευρώ, δηλαδή να ανέβει στις 350.000 ευρώ.

Σβήνουν και γράφουν τις εξαγγελίες Μητσοτάκη στην ΔΕΘ 

Μέσα σε αυτό κλίμα, ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται για τις εξαγγελίες της 12ης Σεπτεμβρίου, δηλαδή ένα μόλις 24ωρο μετά το Eurogroup. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει στα χέρια του μια δέσμη εισηγήσεων από το οικονομικό επιτελείο και οι αποφάσεις θα ληφθούν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, για το μίγμα προσωρινών και μόνιμων μειώσεων φόρων και εισφορών.  

Σιγή ασυρμάτου έχει πέσει στο οικονομικό επιτελείο για το πλαίσιο των οικονομικών μέτρων που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, στο διήμερο 12-13 Σεπτεμβρίου.  

Φαίνεται να επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες που αναφέρουν ότι οι εξαγγελίες θα κινηθούν σε ένα μείγμα μόνιμων και προσωρινών μειώσεων φόρων, με στόχο τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, ειδικά των πιο ευάλωτων. Αυτό που γίνεται σαφές εβδομάδα με την εβδομάδα, είναι ότι αν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας δεν «σβήσουν» το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, κοινώς αν χρειαστούν πρόσθετα μέτρα στήριξης, τότε τα περιθώρια για ευρείες ελαφρύνσεις μόνιμου χαρακτήρα θα περιοριστούν δραματικά.  

Αυτό που επιτρέπει κάποια συγκρατημένα χαμόγελα αισιοδοξίας στο οικονομικό επιτελείο είναι ότι ο Προϋπολογισμός κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, τηρουμένων, φυσικά, των αναλογιών.  

Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα σενάρια εργασίας για το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού έχουν ήδη ξεκινήσει, αν και λείπουν σημαντικά κομμάτια για να μπορεί να μιλήσει κανείς για βασικές παραδοχές, στόχους και προβλέψεις. Πέρα από το δημοσιονομικό κομμάτι, που δεν αφορά μόνο στο φετινό έλλειμμα αλλά και στις προβλέψεις για το 2021, «κλειδί» χαρακτηρίζεται το μακροοικονομικό σενάριο πάνω στο οποίο θα «χτιστεί» ο σχεδιασμός των επόμενων μηνών.  

Και σαν να μην έφτανε ο γρίφος του Προϋπολογισμού, η επεξεργασία των προτάσεων ανά υπουργείο και η εκπόνηση του Σχεδίου Ανάκαμψης ανεβάζουν στα ύψη το δείκτη δυσκολίας για την κυβέρνηση. «Έχουμε μαζέψει τόμους προτάσεων», αναφέρει χαρακτηριστικά αρμόδια πηγή, συμπληρώνοντας ότι τα αποκαλούμενα «τεχνοκρατικά υπουργεία» έχουν υποβάλει προτάσεις με σαφώς υψηλότερο βαθμό ωριμότητας. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει ο πρωθυπουργός, το κείμενο προτάσεων θα τεθεί για δημόσια διαβούλευση στο δεύτερο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε να υποβληθεί στις Βρυξέλλες, στις 15 Οκτωβρίου.