Τη δυνατότητα πραγματοποίησης ελάχιστων δρομολογίων κατά τις ημέρες των απεργιών σκοπεύει να θέσει σε εφαρμογή με νόμο η κυβέρνηση, προκειμένου να αποτραπεί η ταλαιπωρία του κοινού.

Έναυσμα για ένα τέτοιο μέτρο αποτέλεσε το χάος που προκλήθηκε στους δρόμους την Τρίτη 17 Δεκεμβρίου, λόγω της απεργίας για την εσωτερική μετακίνηση 21 ελεγκτών στα εκδοτήρια της ΣΤΑΣΥ.

Η παρέμβαση του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύει ότι η βελτίωση της εικόνας των ΜΜΕ αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης.

Μεταξύ άλλων, το θέμα συζητήθηκε και στο υπουργικό Συμβούλιο της Δευτέρας, δεδομένου ότι ο τρόπος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών, παρά τις αλλαγές των τελευταίων μηνών, εξακολουθεί να είναι προβληματικός. Το γεγονός αυτό προκαλεί, δικαιολογημένα, την αγανάκτηση των πολιτών.

Ταυτόχρονα, φαίνεται να έχει ωριμάσει ο χρόνος και για τις διοικητικές αλλαγές στους δύο κύριους συγκοινωνιακούς φορείς της Αθήνας (ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ), με πρωτοβουλίες που αναμένεται να πάρει άμεσα το Υπερταμείο.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επεξεργάζεται τις τελευταίες ημέρες δύο προσεγγίσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις που προκαλούνται στις συγκοινωνίες από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, ακολουθώντας δοκιμασμένες ευρωπαϊκές πρακτικές. Η πρώτη προβλέπει την υποχρέωση ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας στους συγκοινωνιακούς φορείς, ώστε να μπορούν σε ημέρες απεργιών να λειτουργούν τουλάχιστον τις ώρες αιχμής.  

Βέβαια, ακόμη κι αν δεν απεργούν οι οδηγοί και ενταχθούν στο προσωπικό ασφαλείας, υπάρχει κίνδυνος μια άλλη ειδικότητα, όπως ο σταθμάρχης που έχει τον έλεγχο κάθε σταθμού να απεργεί και οι συρμοί να μην μπορούν να λειτουργήσουν.Σε περίπτωση που απουσιάζει ο σταθμάρχης, ο ρόλος του οποίου είναι καθοριστικός στη λειτουργία και τον έλεγχο των μέσων, τίθενται ζητήματα ασφάλειας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (φωτιάς, σεισμού, πλημμύρας). Πέρα από αυτό, προκύπτουν και προβλήματα που αφορούν στο επιβατικό κοινό, αφού αν ο συρμός ενός τρένου περνά κάθε τέταρτο από τον σταθμό, ο όγκος των επιβατών που θα μαζεύεται στις αποβάθρες θα είναι τεράστιος.

Η δεύτερη προσέγγιση του υπουργείου αφορά στον ελάχιστο εγγυημένο αριθμό δρομολογίων, τα οποία πρέπει να πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των απεργιακών κινητοποιήσεων. Ουσιαστικά, στα προγραμματισμένα δρομολόγια μιας κανονικής βάρδιας οι εταιρείες έχουν την υποχρέωση να εκτελούν 10 ή 20 δρομολόγια την ημέρα σε ώρες αιχμής (6-9 π.μ. και 4-6 μ.μ.). Το ίδιο μοντέλο εφαρμόζεται και στη Γαλλία. Στον αντίστοιχο προαστιακό σταθμό του Παρισιού, ο κανονισμός προβλέπει και τιμωρία, εφόσον η διέλευση των τρένων πέσει κάτω από το 1/3 των προγραμματισμένων δρομολογίων.

Βάσει του συνδικαλιστικού νόμου, για να ληφθεί απόφαση για μία απεργία πρέπει να συγκληθεί η γενική συνέλευση του σωματείου, η οποία οφείλει να έχει απαρτία από τα μέλη, και η απόφαση να ψηφιστεί από 50%+1 του διοικητικού συμβουλίου. Στην τελευταία απεργία των εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ υπήρξε απόφαση μόνο Δ.Σ, ενώ η απεργία αποφασίστηκε αργά το απόγευμα. Η ΣΤΑΣΥ δεν μπορούσε να την προσβάλλει ως παράνομη, αφού έπρεπε να περιμένει έως το επόμενο πρωί που θα άνοιγαν τα δικαστήρια, όταν δηλαδή η απεργία θα είχε λήξει.

Οι 21 εργαζόμενοι που προκάλεσαν την τελευταία κινητοποίηση δεν έχουν προσέλθει ακόμη στα εκδοτήρια που κλήθηκαν να στελεχώσουν, προκειμένου να αποσυμφορήσουν τα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που συγκεντρώνουν ουρές επιβατών. Επισήμως, υπόκεινται σε ολιγοήμερη εκπαίδευση, αφού όταν προσλήφθηκαν από τη ΣΤΑΣΥ δεν υπήρχε το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Είναι φανερό, πάντως, ότι θα συνεχίσουν να πιέζουν για να μη μετακινηθούν, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για αμετάκλητη κυβερνητική απόφαση.

Μάλιστα, παρά τη γραμμή που υπήρχε όλο το προηγούμενο διάστημα από τον ΟΑΣΑ για ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, η κυβέρνηση δείχνει να κρατά αποστάσεις. Αυτό άλλωστε καταδεικνύει η επιβολή ενός μεικτού συστήματος εκδοτηρίων (συμβατικά και αυτόματα), με στόχο το άνοιγμα επιπλέον 20 εκδοτηρίων το επόμενο διάστημα ώστε να ανέβει ο συνολικός αριθμός στα 40. Παράλληλα, πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εκδοτήρια θεωρούνται αναγκαία και για έναν πρόσθετο λόγο που έχει να κάνει με απώλειες εσόδων από τις δυσλειτουργίες στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων.

Να σημειωθεί ότι ως επί το πλείστον, άτομα μεγαλύτερης ηλικίας δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμη με τα μηχανήματα, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα η ΣΤΑΣΥ χάνει πελάτες.