Όταν το είδαμε για πρώτη φορά στη νέα A-Class, αντιληφθήκαμε αμέσως γιατί οι άνθρωποι της Mercedes επιμένουν ότι καμία άλλη καινοτομία δεν έχει αλλάξει τόσο ριζικά τη λειτουργία μιας Mercedes-Benz όσο το MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Δεν είναι απλώς μια μεγάλη ψηφιακή οθόνη που αντικαθιστά τον πίνακα οργάνων και μια αντίστοιχου μεγέθους αφής για το infotainment. Το MBUX αλλάζει εντελώς την εμπειρία συμβίωσης με το αυτοκίνητο. Πλέον, του μιλάς, σε ακούει, σου απαντάει, σε βοηθάει με τις βασικές ρυθμίσεις και σου βρίσκει πράγματα απλά με μία σου εντολή. Φωνητική, για να μην νιώθεις και… μοναξιά. Μοιάζει όλος ο εσωτερικός κόσμος του αυτοκινήτου να ξεκινάει και να καταλήγει σε αυτό. Είναι μέρος της άνετης, ποιοτικής και luxury εμπειρίας, του hi-tech, ακόμα και της ασφάλειας.

Και αν η πρώτη γενιά του MBUX άλλαξε τα δεδομένα στα premium μικρομεσαία με τη νέα A-Class, και ώθησε όλες τις εταιρίες να δημιουργήσουν παρόμοια συστήματα στην κατηγορία, η δεύτερη γενιά στη νέα S-Class που θα αποκαλυφθεί πλήρως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο (μέχρι τότε θα αποκαλύπτονται σταδιακά και άλλες λεπτομέρειες όπως μας ενημέρωσε η Mercedes στην παγκόσμια παρουσίαση του νέου MBUX), αλλάζει εκ νέου τα δεδομένα. Και, μάλιστα, για όλους τους επιβάτες. Όπως ακριβώς αρμόζει σε μια πραγματική limo δηλαδή.  

Η δεύτερη γενιά του συστήματος, έχει δυνατότητα να μαθαίνει και διαθέτει Head Up Display με επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality δηλαδή). Το εσωτερικό του αυτοκινήτου έχει γίνει ακόμη πιο ψηφιακό και ευφυές. Φωτεινές ενδείξεις σε έως πέντε μεγάλες οθόνες, εν μέρει με τεχνολογία OLED, διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τον χειρισμό και τις λειτουργίες ανέσεων του αυτοκινήτου. Ο ανθρώπινος παράγοντας βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο. Οι δυνατότητες εξατομίκευσης και διαισθητικού χειρισμού διευρύνθηκαν ακόμη περισσότερο, τόσο για τους πίσω επιβάτες όσο και για τον οδηγό. Υπάρχει νέα τρισδιάστατη οθόνη οδηγού που προσφέρει, για πρώτη φορά, καλύτερη αντίληψη του χώρου με το πάτημα ενός κουμπιού. Ρεαλιστικό, τρισδιάστατο –οπτικά – αποτέλεσμα, χωρίς να χρειάζονται γυαλιά 3D.

Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» έχει την ικανότητα να κάνει ακόμη περισσότερο διάλογο. Ορισμένες ενέργειες, μάλιστα, μπορούν να πραγματοποιούνται χωρίς τη «μαγική» φράση «Hey Mercedes» για ενεργοποίηση (λήψη τηλεφωνικής κλήσης ή εμφάνιση χάρτη πλοήγησης). Επιπλέον, ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» μπορεί να εξηγήσει πού βρίσκεται το κουτί πρώτων βοηθειών ή πώς γίνεται η σύνδεση ενός smartphone μέσω Bluetooth.

Παράλληλα με τη χρήση του PIN, μια νέα μέθοδος επαλήθευσης ταυτότητας εγγυάται υψηλό επίπεδο ασφάλειας, συνδυάζοντας δακτυλικό αποτύπωμα, αναγνώριση προσώπου και φωνητική αναγνώριση. Με τον τρόπο αυτό επιτρέπεται η πρόσβαση στις προσωπικές ρυθμίσεις ή η επαλήθευση ηλεκτρονικών πληρωμών μέσα από το όχημα.

Ωστόσο, αυτό που κάνει το MBUX να ξεχωρίζει, είναι η δικτύωσή του με μια πληθώρα συστημάτων και δεδομένων αισθητήρων του οχήματος. Για παράδειγμα, η λειτουργία προειδοποίησης αποβίβασης στην S-Class χρησιμοποιεί πλέον κάμερες, για να αναγνωρίζει εάν κάποιος επιβάτης θέλει να βγει από το όχημα. Αν κάποιος άλλος χρήστης του δρόμου πλησιάζει στη νεκρή γωνία ορατότητας. Ο ενεργός ατμοσφαιρικός φωτισμός συμμετέχει στο σύστημα προειδοποίησης αποβίβασης. Το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX ελέγχει εάν το παιδικό κάθισμα είναι σωστά στερεωμένο στο κάθισμα του συνοδηγού, ενώ παρακολουθεί και το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Αν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο οδηγός κινδυνεύει να πέσει σε κατάσταση μικρο-ύπνου, τον προειδοποιεί το ATTENTION ASSIST.

Κάθε νέα S-Class οφείλει και (πρέπει να) είναι… «ten years after». Έτσι και η νέα δημιουργία της Στουτγάρδης, που όπως όλα δείχνουν θα προσφέρει μια εντελώς ξεχωριστή εμπειρία για όλες σχεδόν τις αισθήσεις, ενώ θα προσφέρει πολυάριθμες καινοτομίες στα θέματα της υποβοήθησης οδήγησης, της προστασίας και της αλληλεπίδρασης.

Επισκόπηση σημαντικότερων χαρακτηριστικών

Πολλές δυνατότητες αλληλεπίδρασης και εξατομίκευσης από κάθε θέση:

– Οι πιο σύγχρονες τεχνολογίες οθονών και σύστημα MBUX για όλους τους επιβάτες

– Η οθόνη πολυμέσων σε κατακόρυφη διάταξη αποτελεί εντυπωσιακό οπτικό στοιχείο

– Προαιρετικά, διατίθεται με τεχνολογία OLED και επιβεβαίωση ανταπόκρισης (αίσθηση δόνησης στο χέρι)

– Η οθόνη οδηγού προσφέρει ρεαλιστική, τρισδιάστατη εικόνα χωρίς να χρειάζονται γυαλιά 3D

– Έως τρεις οθόνες στον χώρο πίσω επιβατών

– Γρήγορη και εύκολη κοινή χρήση των περιεχομένων της οθόνης με άλλους επιβάτες

– Δυνατότητα επιλογή και τροποποίησης των προορισμών πλοήγησης από τις πίσω θέσεις

– Υψηλό επίπεδο εξατομίκευσης

– Με τη σάρωση ενός γραμμωτού κώδικα QR μέσω της εφαρμογής Mercedes App, το όχημα συνδέεται αυτόματα στον λογαριασμό Mercedes me

– Οι προσωπικές προτιμήσεις, όπως ο αγαπημένος ραδιοφωνικός σταθμός και οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις, μπορούν να μεταδοθούν σε οποιαδήποτε θέση μέσω του προσωπικού προφίλ Mercedes me

– Δυνατότητα για έως επτά διαφορετικά προφίλ στο όχημα

– Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός μπορεί να ρυθμίζεται εξ αποστάσεως, π.χ. από το σπίτι

– Επειδή τα προφίλ του Mercedes me μπορούν πλέον να αποθηκεύονται στο Cloud, μπορούν επίσης να χρησιμοποιούνται και σε άλλα οχήματα Mercedes-Benz με MBUX νέας γενιάς

– Εκτός από το Mercedes me PIN, υψηλό επίπεδο ασφάλειας εγγυάται πλέον μια σειρά από νέες βιομετρικές, αλληλοσυνδεόμενες λειτουργίες επαλήθευσης ταυτότητας, όπως το δακτυλικό αποτύπωμα, η αναγνώριση προσώπου και η φωνητική αναγνώριση.

– Η οθόνη οδηγού διατίθεται προαιρετικά με δύο κάμερες, οι οποίες χρησιμοποιούνται, π.χ., για την αναγνώριση προσώπου

Απλοποιημένος, διαισθητικός χειρισμός:

– Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αναγνωρίζει έως 20 επιθυμίες χειρισμού και ελέγχου

– Στις νέες λειτουργίες ασφάλειας περιλαμβάνεται η αναγνώριση μη στερεωμένου παιδικού καθίσματος στο κάθισμα συνοδηγού και η προειδοποίηση νεκρής γωνίας ορατότητας, η οποία ανιχνεύει την πρόθεση εξόδου από το όχημα με βάση τις κινήσεις του επιβάτη. Έτσι, εξασφαλίζεται ακόμη πιο έγκαιρη προειδοποίηση για άλλους χρήστες του δρόμου και εμπόδια σε εκείνη την πλευρά του οχήματος

– Οι νέες λειτουργίες ανέσεων περιλαμβάνουν την προ-ρύθμιση του καθίσματος οδηγού και των εξωτερικών καθρεπτών με βάση τον σωματότυπό του, καθώς και τον χειρισμό του πίσω ρολού σκίασης, απλά κοιτάζοντας προς τα πίσω. Αντίστοιχα, και ο χειρισμός της συρόμενης οροφής είναι εφικτός μέσω χειρονομιών

– Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» «ακούει» ακόμη πιο προσεκτικά και καταλαβαίνει καλύτερα τους επιβάτες.

– Επίσης, μπορεί να ελέγχεται και από τον χώρο πίσω επιβατών. Με τη βοήθεια διάφορων μικροφώνων, το σύστημα αναγνωρίζει από ποια θέση προέρχεται η φωνή. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός που αναβοσβήνει υποδεικνύει το άτομο που μιλάει κάθε φορά

– Εάν ο οδηγός πει «Είμαι κουρασμένος», το σύστημα ελέγχου ανέσεων ENERGIZING ξεκινά ένα πρόγραμμα αναζωογόνησης. Με την ίδια φράση από τον χώρο πίσω επιβατών, ξεκινά ένα πρόγραμμα ευεξίας.

– Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» εξηγεί διάφορες λειτουργίες («Explore me») και βοηθά, λόγου χάρη, στη σύνδεση ενός smartphone μέσω Bluetooth ή εξηγεί πού βρίσκεται το κουτί πρώτων βοηθειών

– Η φράση ενεργοποίησης «Hey Mercedes» δεν είναι πλέον απαραίτητη για ορισμένες εφαρμογές. Για παράδειγμα, μπορεί να γίνει αποδοχή μιας εισερχόμενης κλήσης απευθείας λέγοντας «Accept call» («Αποδοχή κλήσης)

– Σήμερα, ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» υποστηρίζει 27 γλώσσες με κατανόηση φυσικής γλώσσας (natural language understanding, NLU), επιτρέποντας έτσι τη φυσική αλληλεπίδραση για μια ευρεία ποικιλία θεμάτων

– Η νέα ενότητα Chit-Chat και γνώσεων παρέχει τη σωστή απάντηση σε πολλές ερωτήσεις – ακόμη και σε ερωτήσεις για ήχους ζώων ή γενικών γνώσεων

– Επιπλέον, μπορεί να ξεκινά διάλογο με πραγματικό πρόσωπο.

– Χάρη στη λειτουργία Smart Home, τα οικιακά συστήματα και οι οικιακές συσκευές μπορούν να συνδέονται με το όχημα και να ελέγχονται φωνητικά

– Προαιρετικά διατίθενται δυο διαφορετικές οθόνες Head-up

– Η μεγαλύτερη οθόνη Head-up προσφέρει περιεχόμενα με επαυξημένη πραγματικότητα (AR)

– Για παράδειγμα, κατά την πλοήγηση προβάλλονται στη λωρίδα κυκλοφορίας εικονικά κινούμενα βέλη αλλαγής κατεύθυνσης. Στο πλαίσιο των λειτουργιών υποβοήθησης, εμφανίζονται πληροφορίες π.χ. από το ενεργό σύστημα υποβοήθησης απόστασης.

– Οι ρυθμίσεις καθισμάτων δεν γίνονται μόνο από τους διακόπτες με εικονίδια στις επενδύσεις των θυρών, αλλά και από τις οθόνες. Επιπλέον, είναι εφικτός ο χειρισμός λειτουργιών ανέσεων, όπως η θέρμανση καθίσματος ή το μασάζ, μέσω φωνητικών εντολών

Λιτή, πολυτελής σχεδίαση για διαισθητική εμπειρία:

– Η οθόνη οδηγού και η οθόνη πολυμέσων προσφέρουν μια ολοκληρωμένη αισθητική εμπειρία

– Η εμφάνιση των οθονών μπορεί να εξατομικευθεί επιλέγοντας ανάμεσα σε τέσσερα στιλ ενδείξεων (Διακριτικό, Σπορ, Αποκλειστικό, Κλασικό) και τρεις τρόπους λειτουργίας (Πλοήγηση, Υποβοήθηση, Service)

– Ο αριθμός των κλασικών χειριστηρίων μειώθηκε δραστικά: 27 λιγότεροι μηχανικοί διακόπτες σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο

– Εκτός από τον χειρισμό μέσω αφής και σάρωσης, στις επιλογές χειρισμού προστίθενται τώρα οι φωνητικές εντολές, οι χειρονομίες και ο έλεγχος με το βλέμμα

– Ωστόσο, ο χειρισμός βασικών λειτουργιών, όπως τα φώτα ή οι υαλοκαθαριστήρες, εξακολουθεί να μπορεί να γίνεται απευθείας από διακόπτες. Το πεδίο ελέγχου του κλιματισμού βρίσκεται μόνιμα στο κάτω άκρο της οθόνης

– Η διεπαφή χρήστη (UI) ακολουθεί την ανθρώπινη διαίσθηση

– Το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αντιδρά σε χειρονομίες και κινήσεις

– Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» αντιδρά στην ομιλία

– Στη μεγάλη οθόνη Head-up προβάλλονται σχετικές πληροφορίες εντός του οπτικού πεδίου του οδηγού σε μια εικονική απόσταση περ. δέκα μέτρων

– Ενσωματώνει το έγχρωμο περιεχόμενο επαυξημένης πραγματικότητας (βλ. παραπάνω) – Με την προσθήκη ψηφιακών στοιχείων στην πραγματικότητα, παρέχεται άμεσα αντιληπτή πληροφόρηση, που είναι σημαντική για τις τρέχουσες συνθήκες οδήγησης