Με σημερινή της ανακοίνωση η Κομισιόν γνωστοποίησε τον τρόπο που θα επαναλειτουργήσουν οι ξενοδοχειακές μονάδες το φετινό καλοκαίρι, προκειμένου να διαφυλαχθεί η υγεία των εργαζομένων αλλά και των τουριστών.

Απαραίτητη προϋπόθεση επαναλειτουργίας του τουρισμού αποτελεί η μείωση των παρενεργειών του κορωνοϊού στην καθημερινότητα. Επιπλέον, απαιτείται η τήρηση των μέτρων προστασίας από προσωπικό και τουρίστες, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο διασποράς του ιού. Αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια θα πρέπει να σταθούν οι τοπικές και οι υγειονομικές Αρχές της κάθε περιοχής, οι οποίες θα καταγράφουν και θα επιβλέπουν την τήρηση των μέτρων.

Η εκπαίδευση και ο ρόλος του προσωπικού

Τα κατά τόπους ξενοδοχεία θα πρέπει να έχουν έτοιμο σχέδιο αντιμετώπισης πιθανής μόλυνσης, που θα καλύπτει την περίοδο από το άνοιγμα έως και 14 ημέρες μετά την αποχώρηση των επισκεπτών. Σε αυτό θα πρέπει να αναφέρεται ο ρόλος και οι ευθύνες του προσωπικού ενώ θα πρέπει να είναι διαθέσιμο ανά πάσα στιγμή. Το κάθε ξενοδοχείο θα πρέπει να παρουσιάσει το σχέδιο αυτό στο προσωπικό, σύμφωνα με την Κομισιόν, ώστε να υπάρχει άμεση αντίδραση σε κάθε περίπτωση.

Αυτομάτως, θεωρείται αυτονόητο ότι το προσωπικό κάθε ξενοδοχείου θα πρέπει να περάσει από ειδική εκπαίδευση, προκειμένου να γνωρίζει τα συμπτώματα του κορωνοϊού, όπως επίσης και τα μέτρα πρόληψης και ελέγχου λοιμώξεων.

«Το προσωπικό θα πρέπει να εκπαιδευτεί σχετικά με τα μέτρα IPC και τις ενέργειες που πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση επισκεπτών που παρουσιάζουν συμπτώματα συμβατά με την Covid-19 ή παρουσιάζουν οι ίδιοι συμπτώματα», αναφέρει χαρακτηριστικά η Κομισιόν.

Επιπλέον, απαραίτητο κρίνεται να ληφθούν μέτρα, που μειώνουν την παρουσία του προσωπικού στο κάθε ξενοδοχείο, όπως η τηλεργασία, όπου αυτό είναι εφικτό.

«Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μέτρα για τη μείωση του αριθμού των φυσικών επαφών και του χρόνου των φυσικών επαφών μεταξύ των ατόμων εντός του ξενοδοχείου συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στην εργασία, των αλλαγών στις ώρες γεύματος, της χρήσης τηλεφώνων και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας».

Η πληροφόρηση των τουριστών

Οι επισκέπτες των τουριστικών καταλυμάτων θα πρέπει να μπορούν να έχουν εύκολη πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και με κάθε δυνατό τρόπο, σχετικά με την εκεί διαμονή τους, βάση των κανόνων που έχουν θεσπίσει οι τοπικές Αρχές. Αυτές θα πρέπει να τους δίδονται, τόσο πριν την άφιξή τους όσο και κατά τη διάρκεια παραμονής τους, με στόχο να ακολουθήσουν τα μέτρα που έχουν παρθεί και βρίσκονται σε ισχύ, καθώς αυτά επηρεάζουν τόσο τη άφιξη όσο και την παραμονή αλλά και την αναχώρησή τους από το εκάστοτε κατάλυμα.

Ξεχωριστή σήμανση που θα εξηγεί τα συμπτώματα του κορωνοϊού θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε κατάλυμα, ώστε οι επισκέπτες να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που εμφανίσουν συμπτώματα, τόσο κατά τη διάρκεια της διαμονής τους όσο και 14 ημέρες μετά την αποχώρησή τους. Οι πληροφορίες αυτές κρίνεται σκόπιμο να παρέχονται και από φυλλάδια και ψηφιακά μέσα.

Τα καταλύματα θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι τα στοιχεία επικοινωνίας των επισκεπτών σε αυτά θα είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που χρειαστούν για τον εντοπισμό επαφών.

Οι αποστάσεις και οι κανόνες υγιεινής

Η εγκατάσταση πρέπει να εφαρμόσει στοχοθετημένα μέτρα για να διασφαλίσει ότι η φυσική απόσταση διατηρείται σε κοινόχρηστους χώρους όπου οι επισκέπτες είναι πιθανό να συγκεντρωθούν για παρατεταμένες χρονικές περιόδους (δηλαδή περισσότερο από 15 λεπτά), όπως ο καθορισμός μέγιστου αριθμού επισκεπτών που επιτρέπεται σε κάθε κοινή εγκατάσταση (π.χ. εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, λόμπι). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η κατανομή χρόνου επί ψηφιακών κρατήσεων για ώρες γεύματος ή επισκέψεις σε πισίνες ή γυμναστήρια.

Όταν η φυσική απόσταση δεν μπορεί να διατηρηθεί πλήρως, θα πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικά μέτρα για την προστασία των επισκεπτών και των εργαζομένων, όπως η χρήση γυάλινων ή πλαστικών ταμπλετών, η χρήση μάσκας κ.λπ.

Καταρχήν, μια απόσταση 1,5 έως 2 μέτρων θα πρέπει να εφαρμόζεται στους κοινόχρηστους χώρους ολόκληρης της εγκατάστασης (εκτός από άτομα που ταξιδεύουν μαζί και μοιράζονται δωμάτια), που συμπληρώνεται από άλλα μέτρα (π.χ.  μάσκα), όπου αυτό δεν είναι δυνατό.

Για εξωτερικούς χώρους (παραλίες, πισίνες, καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια κ.λπ.), και εξωτερικό serving θα πρέπει να γίνουν ειδικές ρυθμίσεις που να επιτρέπουν τη φυσική απόσταση και την εφαρμογή ειδικών μέτρων υγιεινής. Οι εσωτερικοί χώροι, όπως σπα και πισίνες, πρέπει επίσης να τηρούν αυστηρά μέτρα υγιεινής.

Κάθε εγκατάσταση πρέπει να εξετάσει προσεκτικά (π.χ. εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας). Εκδηλώσεις μεγαλύτερης κλίμακας π.χ. οι συναυλίες πρέπει να αναβληθούν. Πρέπει επίσης να εφαρμοστούν ειδικές ρυθμίσεις για υπηρεσίες μεταφοράς που παρέχονται από το ίδρυμα.

Εκτός από τη φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένα μέτρα προσωπικής προστασίας και πρωτόκολλα καθαρισμού και απολύμανσης, να κοινοποιηθούν στο προσωπικό και τους επισκέπτες και να εφαρμοστούν. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν:

-Αναπνευστική εθιμοτυπία: η αυστηρή αναπνευστική εθιμοτυπία πρέπει να γνωστοποιείται και να ακολουθείται (βήχας ή φτέρνισμα σε χάρτινο ιστό ή κάμψη αγκώνα) από επισκέπτες και μέλη του προσωπικού. Τα ιδρύματα πρέπει να διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα χαρτιού και δοχείων.

-Υγιεινή χεριών: η υγιεινή των χεριών είναι ένα βασικό μέτρο ελέγχου και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και τους εργαζόμενους μέσω infographics πληροφοριών σε βασικούς χώρους / εγκαταστάσεις (π.χ. στην είσοδο, στις τουαλέτες, στο ταμείο κ.λπ.). Τα καταστήματα πρέπει να διασφαλίζουν την εύκολη πρόσβαση σε εγκαταστάσεις πλυσίματος χεριών με σαπούνι, χαρτοπετσέτες μίας χρήσης ή αυτόματα στεγνωτήρια για στέγνωμα και διαλύματα τρίψιμο με βάση το αλκοόλ.

-Χρήση μάσκας προσώπου: Η χρήση μάσκας προσώπου από το προσωπικό και τους επισκέπτες θα πρέπει να θεωρείται μόνο ως συμπληρωματικό μέτρο και όχι αντικατάσταση βασικών προληπτικών μέτρων. Η κατάλληλη χρήση μάσκας προσώπου είναι σημαντική και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και στο προσωπικό.

-Εξαερισμός: Συνιστάται η αύξηση του αριθμού ανταλλαγών αέρα ανά ώρα και η παροχή όσο το δυνατόν περισσότερου εξωτερικού αέρα, είτε με φυσικό είτε με μηχανικό εξαερισμό, ανάλογα με την εγκατάσταση. Συνιστάται αυξημένος αερισμός των δωματίων για τουλάχιστον μία ώρα μετά το check-out των επισκεπτών.

=Καθαρισμός και απολύμανση: Ο καθαρισμός των επιφανειών που αγγίζονται συχνά όσο το δυνατόν συχνότερα (τουλάχιστον καθημερινά και αν είναι δυνατόν πιο συχνά) είναι το κλειδί. Παραδείγματα αυτών των επιφανειών είναι πόμολα και λαβές πορτών, καρέκλες και μπράτσα, επιτραπέζιες κορυφές, διακόπτες φωτός, βρύσες νερού, κουμπιά ανελκυστήρα, πάγκο μπαρ, κλπ.

Το προσωπικό πρέπει να ενημερώνεται και να εκτελεί τη διαδικασία καθαρισμού μετά το check out, καθώς και σχετικά με την επεξεργασία εξοπλισμού καθαρισμού, διαχείρισης απορριμμάτων, πλυντηρίου και προσωπικής υγιεινής μετά τον καθαρισμό.

Η πιθανότητα λοίμωξης

Σε περίπτωση ύποπτης περίπτωσης κορωνοϊού μεταξύ επισκεπτών ή μελών του προσωπικού κατά τη διάρκεια της εργασίας, πρέπει να εφαρμοστεί το σχέδιο δράσης που έχει καταρτίσει η εγκατάσταση και να ακολουθηθούν οι σχετικές οδηγίες από το ECDC και τις εθνικές και τοπικές υγειονομικές αρχές, όσον αφορά:

 i) Τα μέτρα απομόνωσης και απόστασης που πρέπει να εφαρμόζονται στο δυνητικά μολυσμένο άτομο.

ii) Τη διαδικασία, βάσει της εθνικής νομοθεσίας, για να ενημερωθούν οι ιατρικές υπηρεσίες με σκοπό την παροχή ιατρικών συμβουλών, test ή πιθανής μετεγκατάστασης σε ιατρική εγκατάσταση.

 iii) Τη διαδικασία, βάσει της εθνικής νομοθεσίας, για να ενημερωθούν οι τοπικές αρχές δημόσιας υγείας και οι πιθανές δραστηριότητες ανίχνευσης επαφών.

 iv) Τις απαραίτητες διαδικασίες καθαρισμού και απολύμανσης που πρέπει να εκτελεστούν.

v) Την απαραίτητη συνεργασία και πληροφόρηση σε συναδέλφους ή τα μέλη του προσωπικού που ενδέχεται να είχαν έρθει σε επαφή με το περιστατικό στην εγκατάσταση από 2 ημέρες πριν και 14 ημέρες μετά την έναρξη των συμπτωμάτων.