Τζεφ Μπέζος: "Άναυδος" από την επίγεια «ομορφιά» του πλανήτη μας

Ο Τζεφ Μπέζος, ο πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο, ολοκλήρωσε τη διαστημική του πτήση με το όχημα New Shepard της εταιρίας του Blue Origin για μια υποτροχιακή πτήση, άλλο ένα ορόσημο που αναγγέλλει μια νέα εποχή ιδιωτικών διαστημικών ταξιδιών.

Η κάψουλα που μετέφερε τον Μπέζος και άλλους τρεις συνταξιδιώτες του προσγειώθηκε στην έρημο του Τέξας, έπειτα από μια πτήση διάρκειας σχεδόν 10 λεπτών, όπου ξεπέρασε το ύψος των 100 χιλιομέτρων, πέραν της γραμμής Κάρμαν, του διεθνώς αναγνωρισμένου ορίου μεταξύ της γήινης ατμόσφαιρας και του διαστήματος.

Το διαστημόπλοιο New Shepard απογειώθηκε από τη διαστημική βάση της εταιρείας στην έρημο του Τέξας στις 08.11 τοπική ώρα (16.11 ώρα Ελλάδας) με καθυστέρηση λίγων λεπτών από το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

Ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος αναχώρησε από εγκαταστάσεις στην έρημο του δυτικού Τέξας για ένα ταξίδι διάρκειας έντεκα λεπτών στην άκρη του διαστήματος, εννέα μέρες αφότου ο Βρετανός Ρίτσαρντ Μπράνσον πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη υποτροχιακή πτήση για την εταιρία του διαστημικού τουρισμού Virgin Galactic από το Νέο Μεξικό.

Ο Μπράνσον πήγε πρώτος στο διάστημα, όμως ο Μπέζος πέταξε σε μεγαλύτερο ύψος — 100 χιλιόμετρα για την Blue Origin έναντι 86 χλμ. για τη Virgin Galactic — σε αυτό που ειδικοί αποκαλούν την πρώτη παγκοσμίως διαστημική πτήση χωρίς πιλότο με ένα πλήρωμα που αποτελείται εξ ολοκλήρου από πολίτες.

Ο Μπέζος, ιδρυτής της Amazon.com, του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου, και ο αδελφός του και στέλεχος μη εισηγμένων εταιριών Μαρκ Μπέζος, συνοδεύονταν από την πρωτοπόρο αεροπόρο Γουάλι Φανκ, 82 ετών, και τον άρτι αποφοιτήσαντα από το λύκειο Όλιβερ Ντάεμεν, 18 ετών, οι οποίοι είναι πλέον και επισήμως ο γηραιότερος και ο νεότερος άνθρωπος, αντίστοιχα, που φθάνουν στο διάστημα.

“Είμαι ενθουσιασμένος, αλλά όχι ανήσυχος. Θα δούμε πως θα αισθάνομαι όταν θα είμαι δεμένος στη θέση μου”, είπε ο Μπέζος σε συνέντευξη στο Fox Business Network χθες, Δευτέρα. “Είμαστε έτοιμοι. Το όχημα είναι έτοιμο. Αυτή η ομάδα είναι καταπληκτική. Αισθάνομαι πολύ ωραία γι΄αυτό. Και νομίζω πως οι συνεπιβάτες μου αισθάνονται κι εκείνοι ωραία”.

Η Φανκ ήταν μία από τη λεγόμενη ομάδα γυναικών Mercury-13 που εκπαιδεύτηκαν για να γίνουν αστροναύτες της NASA στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αλλά παρακάμφθηκε λόγω του φύλου της.

Ο Ντάεμεν, ο πρώτος πελάτης επί πληρωμή της Blue Origin, πρόκειται να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης στην Ολλανδία για να σπουδάσει φυσική και διαχείριση καινοτομίας από τον Σεπτέμβριο. Ο πατέρας του είναι επικεφαλής της εταιρίας διαχείρισης επενδύσεων Somerset Capital Partners.

Το New Shepard είναι ένας ύψους 18,3 μέτρων και πλήρως αυτόνομος πύραυλος-κάψουλα που δεν μπορεί να κυβερνηθεί από το εσωτερικό του διαστημικού οχήματος. Λειτουργεί πλήρως μέσω υπολογιστή και δεν θα έχει κανέναν από τους αστροναύτες της Blue Origin ή εκπαιδευμένο προσωπικό πάνω στο σκάφος.

Αντιθετα, το Virgin Galactic χρησιμοποίησε ένα διαστημικό αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν δύο πιλότοι.

Το New Shepard κινείται με ταχύτητα 3.540 χλμ. την ώρα σε ύψος περίπου 100 χλμ. στη λεγόμενη γραμμή Κάρμαν που έχει οριστεί από ένα διεθνές σώμα αεροναυπηγικής ότι οριοθετεί το σύνορο ανάμεσα στην ατμόσφαιρα της Γης και το διάστημα.

Στη διάρκεια της πτήσης το πλήρωμα λύθηκε για λίγα λεπτά σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας και θα κοίταξε την καμπυλότητα της Γης μέσω αυτών που η Blue Origin αποκαλεί τα μεγαλύτερα παράθυρα που έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ σε διαστημικό ταξίδι. Στη συνέχεια, η κάψουλα έπεσε στη Γη με αλεξίπτωτα, χρησιμοποιώντας μια παλιού τύπου ώση της τελευταίας στιγμής που αποβάλλει ένα “μαξιλάρι αέρα” για μια μαλακή προσγείωση με ταχύτητα 1,6 χλμ/ώρα στην έρημο του Τέξας.

Ο επαναχρησιμοποιούμενος σταθεροποιητής επέστρεψε ομαλά στην εξέδρα εκτόξευσης χρησιμοποιώντας μηχανισμούς φρένου και πτερύγια δακτυλίου και σφήνας για σταθεροποίηση.

Η σημερινή εκτόξευση αποτελεί ένα ορόσημο στην “κούρσα των δισεκατομμυριούχων” για τη δημιουργία ενός τομέα διαστημικού τουρισμού ο οποίος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ελβετικής επενδυτικής τράπεζας UBS, θα φθάσει τα 3 δισεκ. δολάρια ετησίως μέσα σε μια δεκαετία. Άλλος ένας δισεκατομμυριούχος μεγιστάνας της τεχνολογίας, ο Ίλον Μασκ, σχεδιάζει να στείλει ένα εξ ολοκλήρου αποτελούμενο από πολίτες πλήρωμα σε μια ακόμη πιο φιλόδοξη πτήση τον Σεπτέμβριο: μια πολυήμερη τροχιακή αποστολή με τη διαστημική κάψουλά του, Crew Dragon.

Στο Twitter, ο Μασκ ευχήθηκε στο πλήρωμα του Blue Origin “τα καλύτερα” για την εκτόξευση.

Η Blue Origin δεν έχει ανακοινώσει λεπτομέρειες για τη μακροπρόθεσμη τιμολογιακή στρατηγική της ή για το πόσο γρήγορα θα εντατικοποιήσει τη συχνότητα των πτήσεών της. Ο διευθύνων σύμβουλος Μπομπ Σμιθ έχει πει πως η επόμενη πτήση είναι πιθανό να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Ο Σμιθ είπε πως η “προθυμία να πληρώσουν εξακολουθεί να είναι αρκετά υψηλή” μεταξύ των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για μελλοντικές πτήσεις.

Η εταιρία φαίνεται να διαθέτει μια ‘δεξαμενή’ μελλοντικών πελατών. Περισσότεροι από 6.000 άνθρωποι από τουλάχιστον 143 χώρες συμμετείχαν σε δημοπρασία για να γίνουν οι πρώτοι πελάτες επί πληρωμή, αν και ο νικητής της δημοπρασίας που προσέφερε 28 εκατ. δολάρια αποσύρθηκε τελικά από τη σημερινή πτήση.

Ο Μπέζος, ο οποίος ίδρυσε την Blue Origin το 2000, έχει καθαρή θέση 206 δισεκ. δολαρίων σύμφωνα με τον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Μπλούμπεργκ (Bloomberg Billionaires Index). Παραιτήθηκε αυτόν τον μήνα από διευθύνων σύμβουλος της Amazon, αλλά παραμένει εκτελεστικός πρόεδρός της.