Ξεκλειδώνουν τρία μεγάλα έργα

Τέλη Δεκεμβρίου οι προσφορές για τους μεγάλος οδικούς άξονες σε Θεσσαλονίκη, Πελοπόννησο και Κρήτη

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Της Ειρήνης Μπέλλα

Θεσσαλονίκη, Πελοπόννησος και Κρήτη έχουν κάθε λόγο να είναι ευχαριστημένες, καθώς μπαίνει, πλέον, το νερό στο αυλάκι για τρία οδικά έργα μεγάλης σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες. Λίγο πριν από το κλείσιμο της χρονιάς, στα τέλη Δεκεμβρίου τρεις διαγωνισμοί ΣΔΙΤ για τρία κομβικά  οδικά έργα, τα οποία αναμένει ο κατασκευαστικός κλάδος μπήκαν στην τελική ευθεία για την ανάδειξη προσωρινού Αναδόχου.

Έτσι, έως τις 20 Δεκεμβρίου αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, προϋπολογισμού 251,8 εκατ. ευρώ. Ένα έργο που αναβαθμίζει την περιοχή, η οποία αποτελεί όλο το χρόνο πόλο έλξης τουριστών. 

Καθοριστικό βήμα έγινε και για τον Fly Over στη Θεσσαλονίκη, όπου επίσης αναμένονται δεσμευτικές προσφορές έως τις 20 Δεκεμβρίου. Το έργο έχει προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος θα δώσει διέξοδο στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη. Θα είναι μία υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερις λωρίδες,. Η χάραξή της θα ακολουθεί τη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής περιφερειακής. 

Το τρίτο έργο αφορά στον πολύπαθο Βόρειο Οδικό Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), και συγκεκριμένα το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ, όπου τα υποψήφια σχήματα κλήθηκαν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές έως τις 23 Δεκεμβρίου.

Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι τα τρία αυτά κρίσιμα οδικά έργα να έχουν συμβασιοποιηθεί μέσα στο 2022 αλλά και να ξεκινήσουν τα πρώτα εργοτάξια.

Σημειώνεται ότι οι τρεις αυτοκινητόδρομοι αποτελούν εμβληματικά έργα ΣΔΙΤ από ένα συνολικό πακέτο 20 μεγάλων έργων, συνολικού προϋπολογισμού 3,84 δισ. ευρώ, το οποίο θα δημιουργήσει 50.000 νέες θέσεις εργασίας, ετησίως, άμεσες και έμμεσες. Για τη σημασία των έργων ΣΔΙΤ μίλησαν στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης. Ο κ. Καραμανλής δήλωσε: «Για εμάς οι Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) δεν αποτελούν μόνο ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο αλλά και μία συνειδητή πολιτική επιλογή αλλαγής στρατηγικής ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων. Μακριά από δογματισμούς και ιδεοληψίες, είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε προς όφελος όλων, την εξειδικευμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρει η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων». Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Καραγιάννης τονίζει: «Προχωράμε μπροστά αξιοποιώντας σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και φέρνοντας στο προσκήνιο την υλοποίηση μεγάλων project μέσω των ΣΔΙΤ. Το 2021 κλείνει ως κομβική χρονιά για τις κατασκευές και, ακόμα περισσότερο, προλειαίνει το έδαφος για μία ακόμα πιο παραγωγική και δημιουργική χρονιά για τον κλάδο και την Οικονομία».

Εξάλλου, εκτός από τα τρία μεγάλα οδικά έργα μέσω ΣΔΙΤ, θα προχωρήσει και η διαδικασία της δημοπράτησης ακόμα τεσσάρων οδικών έργων με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 1,2 δισ. ευρώ.

Έτσι, ως Δημόσια Έργα με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, θα δημοπρατηθούν έως το τέλος του έτους:

Η οδική σύνδεση Νεάπολη – Άγ. Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 165 εκατ. ευρώ.

Η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την ΠΑΘΕ, εκτιμώμενου προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Η παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ.

Η οδική σύνδεση Μπράλος – Άμφισσα, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ.