Τα πυρά των διπλωματών αλλά και των διοικητικών υπαλλήλων συγκεντρώνει το νομοσχέδιο Δένδια για τον νέο Οργανισμό του υπουργείου Εξωτερικών, το κείμενο του οποίου  ανέρχεται σε …48 άρθρα από τα 150 που ήταν ο παλιότερος, και 376 σελίδες!!!

Ο ίδιος ο κ. Δένδιας χθες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής είπε ότι κατά την σημερινή συζήτηση είναι ανοιχτός σε υποδείξεις και προτάσεις αλλά, πλέον οι αντιδράσεις που υπάρχουν είναι τέτοιες που υποχρεώνουν για δεύτερες σκέψεις.

Κορυφαίοι απόμαχοι διπλωμάτες εξέφραζαν την απορία τους μιλώντας στο vradini.gr αναφορικά με τις σκοπιμότητες που κρύβουν οι προωθούμενες αλλαγές.

Να σημειωθεί ότι το σχέδιο, το οποίο βρίσκεται κατατεθειμένο τώρα στη Βουλή, ετοιμάστηκε από τους πρώτους μήνες του 2020, και περιλάμβανε σημαντικές μεταβολές, όπως το λουκέτο …ακόμα και στις διευθύνσεις του υπουργείου Εξωτερικών για την Τουρκία και την Κύπρο. Η παρέμβαση του κύπριου Υπ.Εξ Χριστοδουλίδη και ο θόρυβος που προκλήθηκε ανάγκασε την  ηγεσία του υπουργείου να πάρει πίσω την κατάργηση της Διεύθυνσης Κύπρου (Α2) του υπουργείου Εξωτερικών.

Ο Νίκος Δένδιας την περασμένη εβδομάδα δήλωσε στην αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου ότι «εάν η ζωή αποδείξει ότι αυτό δεν είναι λειτουργικό, δεν θα επανέλθουμε στο προηγούμενο σχήμα που δεν ήταν αυτοτελώς τα κράτη, αλλά ίσως τις μικρότερες μονάδες». Κάτι που προκάλεσε οργή και απορίες στους σοβαρούς διπλωμάτες, οι οποίοι τον κατηγορούσαν για πειραματισμούς.

Παράλληλα προβλέπεται η δημιουργία ενός μίνι “Πενταγώνου” μέσω του Γραφείου Συμβούλου Αμυντικών Υποθέσεων (άρθρο 27 του “Οργανισμού), το οποίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, θα απασχολεί τουλάχιστον δέκα οκτώ άτομα. Περί τους 12 στρατιωτικούς, τέσσερις υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών, έναν της ΕΛΑΣ και έναν του Λιμενικού Σώματος.

Όπως κάθετα εκτοξεύθηκε ο αριθμός των άρθρων του, έτσι πληθαίνουν και οι θέσεις των γενικών γραμματέων που δημιουργούνται στο υπουργείο Εξωτερικών.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ιδιαίτερο Γραφείο του Υπηρεσιακού Γενικού Γραμματέα, του Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, του Γενικού Γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού & Δημόσιας Διπλωματίας, κ.ο.κ.

Δυσμενής μεταχείριση των νέων

Από τον νέο «Οργανισμό» και τα τυπικά προσόντα προαγωγής που καθορίζονται, προκύπτει δυσμενής μεταχείριση των υπαλλήλων του Διπλωματικού Κλάδου αναφορικά με το χρόνο υπηρεσίας. Και οι νέοι διπλωμάτες κατηγορούν τους παλιούς για αυτή την παρέμβαση.

Από τον νέο «Οργανισμό» συνάγεται «αναβάθμιση» του υπάρχοντος έως σήμερα τομέα των «Θρησκευτικών και προξενικών υποθέσεων». Ο τομέας αυτός έχει συγκεκριμένες αποστολές ειδικά απέναντι στα Πατριαρχεία και τις Εκκλησίες στο εξωτερικό. Ως γνωστόν, ο χώρος της Εκκλησίας διεθνώς, εκτός από την βαρύτητά του στον τομέα της «εκκλησιαστικής Διπλωματίας», και ως μείζον εθνικό θέμα για τη χώρα μας, αποτελεί ένα καυτό κάρβουνο που θα προκαλέσει μεγάλη ζημιά σε όποιον δεν ξέρει πως να το χειριστεί. 

Τρεις υπηρεσίες…ενημέρωσης!

Στον τομέα της ενημέρωσης της κοινής γνώμης προβλέπονται τρεις υπηρεσίες. Συγκεκριμένα προβλέπεται η υπάρχουσα Υπηρεσία Ενημέρωσης, το Γραφείο Τύπου του υπουργού Εξωτερικών, αλλά και η γενική γραμματεία Δημόσιας Διπλωματίας.

Στον νέο «Οργανισμό» προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία Υπηρεσίας Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού του υπουργείου.

Διπλωματική Ακαδημία – Πειθαρχικά

Επίσης, στην περίπτωση της Διπλωματικής Ακαδημίας, και τις εξετάσεις που καλούνται να δώσουν οι υποψήφιοι, προκειμένου να εισέλθουν στο υπουργείο Εξωτερικών, επανέρχεται η γαλλική γλώσσα ως μόνη υποχρεωτική, μαζί με την αγγλική. Ταυτόχρονα, καταργούνται οι γλώσσες που προϋπήρχαν. Κάτι που -σύμφωνα με παλιούς διπλωμάτες- δείχνει επιστροφή σε ξεπερασμένες νοοτροπίες.

Τέλος, προβλέπεται η ύπαρξη τριών σωμάτων εξέτασης των παραπτωμάτων και ολισθημάτων των υπαλλήλων του υπουργείου Εξωτερικών: Το Ανώτατο Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο, το Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο και το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Κάτι που θεωρείται σωστό σε γενικές γραμμές.

Προβλέπεται επίσης η δημιουργία Γραφείου Εθνικού Εισηγητή για την εκπόνηση, το συντονισμό και την εφαρμογή εθνικής στρατηγικής στην αντιμετώπιση της εμπορίας ανθρώπων, η οποία θα υπάγεται απευθείας στον Υπηρεσιακό Γενικό Γραμματέα.

Την αρμοδιότητα στον τομέα αυτόν, δηλαδή, παύουν να τον έχουν οι  αρμόδιες Διευθύνσεις του υπουργείου Εξωτερικών, και περνάει σε ένα νέο «όργανο», με επικεφαλής πρόσωπο που θα διορίζει ο υπουργός Εξωτερικών, με θητεία τεσσάρων ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται.

Προβλέπεται, επιπλέον, η δημιουργία Γενικής Επιθεώρησης. Σε αυτήν ανατίθεται μια τόσο μεγάλης έκτασης αποστολή, που, ουσιαστικά, γεννά εύλογες υποψίες ότι σκοπός της θα είναι ο πλήρης έλεγχος του υπουργείου Εξωτερικών.

Ακόμα, δίδεται η δυνατότητα στον υπουργό Εξωτερικών να ορίζει πενήντα «Ειδικές αποστολές» ετησίως, με τις σχετικές δαπάνες που τους αναλογούν. Κάτι που θεωρείται υπερβολικό.

Δημιουργείται τέλος, Γραφείο Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων το οποίο θα στελεχωθεί, είτε από υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών, «είτε από προσωπικό το οποίο, για τον σκοπό αυτό, αποσπάται από άλλα υπουργεία ή Ανεξάρτητες Αρχές ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. του ευρύτερου δημόσιου τομέα».

Συστήνεται επίσης και Υπηρεσία Συντονισμού που θα υπάγεται απευθείας στον Υπηρεσιακό Γραμματέα και σε αυτήν «μπορούν να συμμετέχουν, με πλήρη ή μερική απασχόληση, δημόσιοι υπάλληλοι ή και ιδιώτες».