Ζ. Μακρή: Πάνω από 8.200 θετικά self test μαθητών και εκπαιδευτικών στην αρχή της εβδομάδας

«Προστατεύουμε την εκπαιδευτική κοινότητα στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για μηδενική ανοχή», τονίζει στη «Βραδυνή της Κυριακής» η υφυπουργός Παιδείας

Της Ειρήνης Μπέλλα

Δίπλα στους εκπαιδευτικούς στέκεται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας απέναντι στα βίαια επεισόδια εις βάρος τους από αρνητές γονείς, όπως αναφέρει στη συνέντευξή της στη «Βραδυνή της Κυριακής» η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή. 

«Προστατεύουμε την εκπαιδευτική κοινότητα στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για μηδενική ανοχή», τονίζει και καταδικάζει τέτοιες παραβατικές πράξεις. Όσον αφορά τις απουσίες που γίνονται από τους μαθητές που οι γονείς τους δεν τους στέλνουν σχολείο και θα χάσουν τη χρονιά τους, εξηγεί ότι τα παιδιά είναι θύματα των αρνητών γονέων τους, αλλά η νομοθεσία πρέπει να τηρηθεί. Σχετικά με την ενδοσχολική βία που οξύνεται, προαναγγέλει ένα σχέδιο του υπουργείου για την ολιστική αντιμετώπισή τους μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της πρόληψης.

Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε μία δίνη με αφορμή αρνητές γονείς που δημιουργούν επεισόδια εις βάρος τους. Πώς αισθάνεστε βλέποντας τέτοιες σκηνές;

«Πριν από κάποιες ημέρες, η ελληνική κοινωνία συγκλονίστηκε από ένα ακραίο και απερίφραστα καταδικαστέο περιστατικό. Η επίθεση που δέχτηκε ο γυμνασιάρχης Αιγινίου Πιερίας ξεπέρασε κάθε όριο, κάθε λογική, κάθε νοσηρή φαντασία.

Καταδικάζουμε συλλήβδην τέτοιες προκλητικές και παραβατικές συμπεριφορές και ενέργειες, που προσβάλλουν και απειλούν την έννομη τάξη και την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας μας, διαβάλλουν τους θεσμούς, παραβιάζουν τους νόμους, εγκληματούν εις βάρος των πολιτών. 

Στεκόμαστε δίπλα στους εκπαιδευτικούς μας και προστατεύουμε την εκπαιδευτική κοινότητα στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για μηδενική ανοχή».

Πώς θα προστατεύσετε τους εκπαιδευτικούς από τέτοιες επιθέσεις; Τι οδηγίες δίνει το υπουργείο να ακολουθούν; 

«Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν περιστατικά από αρνητές γονείς κατά εκπαιδευτικών, εκφράσαμε την απόλυτη καταδίκη αυτών των πράξεων και την έμπρακτη και ουσιαστική στήριξή μας προς τους εκπαιδευτικούς. 

Ήδη, από την περσινή σχολική χρονιά πέρασε ειδική διάταξη που στηρίζει πλήρως νομικά τους εκπαιδευτικούς που εφαρμόζουν τους κανόνες, ενώ το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε συνεργασία με τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Δικαιοσύνης, για τα ζητήματα αυτά. Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για την προστασία των διευθυντών των σχολείων και των εκπαιδευτικών, που τους παρέχεται νομική υποστήριξη σε περίπτωση διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης ή άσκησης ποινικής δίωξης για αδικήματα που τους αποδίδεται ότι έκαναν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Επιπλέον, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, με εγκύκλιό του προς τους εισαγγελείς όλης της χώρας, έχει ζητήσει να μην κινείται η αυτόφωρη διαδικασία και να μην προσάγονται ενώπιον των δικαστικών Αρχών, εκπαιδευτικοί, γιατροί ή άλλοι πολίτες, όταν μηνύονται από αντιεμβολιαστές. Αστυνομικοί ή άλλοι ανακριτικοί υπάλληλοι να μην κινούν καμία δικαστική διαδικασία πριν ειδοποιήσουν τον αρμόδιο εισαγγελέα.

Είναι μεμονωμένα περιστατικά, όμως τέτοιες ενέργειες είναι αδιανόητες και δεν θα γίνουν ανεκτές. 

Προτρέπουμε τους διευθυντές των σχολείων να προσφεύγουν άμεσα στις εισαγγελικές Αρχές, τόσο αν υπάρχουν οχλήσεις προς τη σχολική κοινότητα από άτομα που αντιδρούν στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων όσο και στις περιπτώσεις αρνητών της πανδημίας που δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο».

Σχετικά με τους γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, για πόσες περιπτώσεις μιλάμε; Είναι σωστό αυτοί οι γονείς να είναι αντιμέτωποι με ποινές φυλάκισης; 

«Μπορεί τα περιστατικά να είναι αναλογικά ελάχιστα, αλλά, έστω και ένα παιδί να στερείται την εκπαίδευσή του, αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύσει την πρόσβαση στη μόρφωση. 

Με τη νομοθετική ρύθμιση για την καταπολέμηση του φαινομένου αρνητών γονέων και κηδεμόνων, που κρατούν μακριά από το σχολείο μαθητές λόγω της αντίθεσής τους στις μάσκες ή τις αυτοδιαγνωστικές εξετάσεις, προβλέπονται, παράλληλα με τις αστικές, ήδη, υπάρχουσες ρυθμίσεις, και ποινικές ευθύνες για γονείς και κηδεμόνες, δηλαδή ποινή φυλάκισης και χρηματικό πρόστιμο.

Όταν μιλάμε για επιμέλεια και πραγματική φροντίδα ανηλίκων μιλάμε για την προάσπιση και εφαρμογή των αναφαίρετων δικαιωμάτων των παιδιών και τις ανειλημμένες υποχρεώσεις των γονέων και κηδεμόνων προς αυτά».

Ακόμη και τώρα να επιστρέψουν στα θρανία οι μαθητές που δεν πήγαιναν στο σχολείο, έχουν χάσει τη χρονιά λόγω απουσιών. Δεν είναι δώρο άδωρο ο νόμος που προβλέπει κυρώσεις στους γονείς; 

«Η στάση μας οφείλει να είναι ξεκάθαρη και να μην επιδέχεται παρερμηνείας. Αυτό επετεύχθη με την τροπολογία της αυστηροποίησης των ποινών, γιατί οφείλουμε να προστατεύουμε τα δικαιώματα των ανηλίκων, ως ενήλικες, υπεύθυνοι και συνετοί πολίτες, υποστηρικτές της Δημοκρατίας και των θεσμών της, των ελευθεριών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, όπως απορρέουν από το Σύνταγμα και τους Νόμους.

Δεν είναι, λοιπόν, δώρο άδωρο, αλλά είναι ένα αυστηρό πλαίσιο που εξασφαλίζει το δικαίωμα κάθε παιδιού στην εκπαίδευση, στη μόρφωση, στην πρόοδο, στο μέλλον του».

Σκέφτεστε μήπως να υπάρξει κάποια πρωτοβουλία για αυτές τις απουσίες και να μην προσμετρηθούν; 

«Με μεγάλη μου λύπη διαπιστώνω ότι τα παιδιά είναι θύματα των αρνητών γονέων τους και πολλά από αυτά κινδυνεύουν να χάσουν τη χρονιά, αν συνεχίσουν να κάνουν αδικαιολόγητες απουσίες. 

Αλλά η νομοθεσία πρέπει να τηρηθεί και οι γονείς να συνειδητοποιήσουν ότι οι εσφαλμένες αποφάσεις τους, δυστυχώς, επηρεάζουν αρνητικά και το μέλλον των παιδιών τους.

Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων κάνουν κάθε προσπάθεια να πείσουν τους γονείς να αναθεωρήσουν την στάση τους, αφενός γιατί η φοίτηση είναι υποχρεωτική, αφετέρου, για τους ψυχολογικούς, εκπαιδευτικούς και συναισθηματικούς λόγους, που θέλουν τα παιδιά στο σχολικό περιβάλλον

Με βάση το κανονιστικό πλαίσιο, ο διευθυντής του σχολείου καλεί τους γονείς, τους κάνει και έγγραφη ενημέρωση για την εκ του νόμου υποχρέωσή τους, και έπειτα στέλνει το θέμα στον εισαγγελέα, ο οποίος και επιλαμβάνεται, καθώς ξεφεύγει το θέμα από τα όρια της παιδαγωγικής αντιμετώπισης».

Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η ενδοσχολική βία, με τους εκπαιδευτικούς να μην μπορούν να αντιδράσουν με μαθητές με μαχαίρια και άλλες παραβατικές συμπεριφορές.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε μία νέα δυναμική φιλοσοφία πρόληψης των φαινομένων βίας για την ολιστική αντιμετώπισή τους μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της πρόληψης».

Παρουσιάζονται κρούσματα σε μαθητές, αλλά τα τμήματα δεν κλείνουν γιατί σύμφωνα με το υγειονομικό πρωτοκόλλο απαιτείται το 50%+1 του τμήματος. Υπάρχουν σχολεία με 40 κρούσματα σε μαθητές και καθηγητές και δεν έχει κλείσει κανένα τμήμα. Αυτό το θεωρείτε σωστό; 

«Εφαρμόζουμε από τον Σεπτέμβριο μία πολιτική που έχει να κάνει με επικαιροποιημένα υγειονομικά πρωτόκολλα, μέτρα προστασίας και αυξημένο διαγνωστικό έλεγχο, και αυτό αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για τον τακτικό έλεγχο μεγάλης μερίδας του πληθυσμού, όπως οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί.

Επιπρόσθετα, οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί έχουν ξεπεράσει το 86% του συνόλου, και αντίστοιχα οι μαθητές Λυκείου το 50% και οι μαθητές Γυμνασίου το 30%, γεγονός που ενισχύει σημαντικά τη θωράκιση απέναντι στον κορωνοϊό.

Από την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου, οπότε και ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί για παιδιά ηλικίας 5 έως 11 ετών, ενεργοποιήθηκε ακόμα ένα ισχυρό όπλο για την αντιμετώπιση της πανδημίας με 30.000 ήδη κλεισμένα ραντεβού. 

Αυτή τη στιγμή, κλειστά τμήματα λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού έχουμε σε 5 σχολεία σε σύνολο 14.000.  

Εμπιστευόμαστε τις υποδείξεις της επιτροπής των ειδικών και εφαρμόζουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα όπως μας προτείνονται. Αυτό είναι το σωστό και το υπεύθυνο να πράξουμε».