Μακρή: Με τηλεκπαίδευση τα λύκεια στις «κόκκινες» περιοχές

«Ως υπουργείο Παιδείας έχουμε πολύ συγκεκριμένες ευαισθησίες», τονίζει η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ζέττα Μακρή, στη συνέντευξή της στη «Βραδυνή της Κυριακής», αναφορικά με τα ζητήματα που ανακύπτουν, λόγω της πανδημίας, με την Τρίτη Λυκείου, και εξηγεί ότι αυτές τις ευαισθησίες τις απέδειξαν με τη λελογισμένη μείωση της ύλης. Ωστόσο, επισημαίνει ότι «υπάρχουν κάποιες τεχνικές δυσκολίες στο να λειτουργήσει μόνο η Γ’ Λυκείου», καθώς οι καθηγητές που διδάσκουν στην Γ’ Λυκείου, διδάσκουν και σε άλλες τάξεις του Λυκείου. Όσον αφορά το άνοιγμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διευκρινίζει ότι «θα εξαρτηθεί από το τι θα μας πει η Επιτροπή των Ειδικών».

Ποια είναι η εντύπωση που έχετε προσκομίσει από την πρώτη επαφή που έχετε με το χαρτοφυλάκιό σας;

«Είναι η δεύτερη κυβερνητική μου εμπειρία. Στην πρώτη ήμουν υφυπουργός Υγείας με τον Άδωνι Γεωργιάδη υπουργό. Και είμαι, όπως λέω χαρακτηριστικά, “πολιτικά καλομαθημένη”. Διαπίστωσα, ωστόσο, ότι οι προσδοκίες μου και εδώ επαληθεύτηκαν. Δηλαδή, βρήκα μία υπουργό η οποία είναι δραστήρια, αποτελεσματική, ενημερωμένη και γενναιόδωρη με τους συνεργάτες της. Το κλίμα το οποίο υπάρχει, η ατμόσφαιρα συνεργασίας, η διάθεσή της να ενημερώσει και να συνεργαστεί και όπου, βεβαίως, χρειάζεται να αποφασίσει η ίδια, είναι τα στοιχεία τα οποία με κάνουν αυτή τη στιγμή που μιλάμε να πω ότι είμαι πολύ τυχερή».

Αναλαμβάνετε σε μία κρίσιμη περίοδο, στην εποχή της πανδημίας. Αυτό, πόσο μπορεί να δυσκολεύει το έργο σας;

«Δεν επιτρέπει, όσο ταχύτατα θα θέλαμε και θα έπρεπε, να κάνουμε τις μεταρρυθμίσεις. Και για να μην παρεξηγηθώ. Δεν κάνουμε πίσω. Τις υλοποιούμε. Ίσως,όμως, η πανδημία και η διαχείριση αυτής της κρίσης να μην αναδεικνύει τόσο το πολύ σημαντικό έργο που έχει γίνει στο υπουργείο και το οποίο, προφανώς, θα συνεχιστεί».

Τα επιδημιολογικά δεδομένα παραμένουν επιβαρυμένα. Πότε πιστεύετε ότι θα γίνει η επανέναρξη των μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

«Όταν το επιτρέψει η Επιτροπή των Ειδικών. Όταν εκείνη ανάψει το “πράσινο φως”, τότε και εμείς θα λάβουμε τις ανάλογες πολιτικές αποφάσεις».

Υπάρχει περίπτωση να ξεκινήσουν μαθήματα μόνο στην Γ’ Λυκείου, λόγω του γεγονότος ότι οι μαθητές αυτής της τάξης έχουν να αντιμετωπίσουν φέτος τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την είσοδό τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; ‘Η το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται σε μία συνολική επανεκκίνηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης;

«Ως υπουργείο Παιδείας έχουμε πολύ συγκεκριμένες ευαισθησίες. Τις αποδείξαμε με τη λελογισμένη μείωση της ύλης, που έχει ήδη ανακοινωθεί και υπογραφεί, για την Γ’ Λυκείου για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις μετά από υπόδειξη του ΙΕΠ. Παρ’ όλα αυτά, αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποιες τεχνικές δυσκολίες στο να λειτουργήσει μόνο η Γ’ Λυκείου. Όπως ότι οι καθηγητές που διδάσκουν στην Γ’ Λυκείου μπορεί να διδάσκουν και σε άλλες τάξεις του Λυκείου. Επίσης, υπάρχουν καθηγητές που διδάσκουν σε περισσότερα από ένα σχολεία. Όλες όμως οι τελικές αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου θα ληφθούν όταν η Επιτροπή των Ειδικών θα μας δώσει το “πράσινο φως”. Και να ξέρετε ότι όταν καλούμαστε στην Επιτροπή αυτή και ζητούνται οι απόψεις μας, ζητούνται ρεαλιστικές προτάσεις, εφαρμόσιμες και να έχουν κάποιο αποτέλεσμα θετικό».

Άρα, δεν είναι εφαρμόσιμη η λειτουργία μόνο της Γ’ Λυκείου;

«Δεν μπορώ να το πω με αυτή την κατηγορηματικότητα που το διατυπώνετε στην ερώτηση. Εγώ σας ανέφερα τις δυσκολίες τις οποίες επεσήμανε πρώτη η υπουργός. Από εκεί και πέρα θα εξαρτηθεί από την Επιτροπή των Ειδικών, από τις παρατηρήσεις που θα κάνουν».

Υπάρχει περίπτωση 25 Ιανουαρίου να ανοίξει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

«Θα εξαρτηθεί από το τι θα μας πει η Επιτροπή των Ειδικών».

Όπως έχουν αγωνία οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, έχουν αγωνία και οι μαθητές της Α’ Λυκείου. Υπάρχει η Τράπεζα Θεμάτων. Θα λειτουργήσει φέτος;

«Η Τράπεζα Θεμάτων για την Α’ Λυκείου έχει ανακοινωθεί και έχει ψηφιστεί. Άρα, θα λειτουργήσει από φέτος»

Για τα παιδιά τα οποία βρίσκονται τώρα στην Α’ Λυκείου ο βαθμός τους θα συμπεριλαμβάνεται κατά ένα μέρος στο συνολικό βαθμό για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

«Ο βαθμός των φετινών μαθητών της Α’ Λυκείου δεν θα προσμετράται στο βαθμό τους για τη εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Κάποιοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν, λόγω αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν με την τηλεκπαίδευση, να βάλουν στο πρώτο τετράμηνο γραπτά ωριαία διαγωνίσματα. Τι θα γίνει;

«Έχω υπογράψει και στα γυμνάσια, όπως ισχύει και στα λύκεια, για την τρέχουσα σχολική χρονιά, όπου δεν έχει κάνει ο εκπαιδευτικός γραπτές ωριαίες εξετάσεις στο μάθημά του, να τις μεταφέρει στο δεύτερο τετράμηνο».

Θα κληθούν υποχρεωτικά οι καθηγητές να βάλουν βαθμολογία στο πρώτο τετράμηνο; Και αυτό, γιατί οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω της τηλεκπαίδευσης, δεν μπορούν να έχουν εικόνα των επιδόσεων των μαθητών. Θα υπάρχει παράταση του πρώτου τετραμήνου, το οποίο λήγει στις 20 Ιανουαρίου;

«Δεν θα υπάρξει παράταση του τετραμήνου. Η βαθμολογία των μαθητών θα γίνει με βάση τα συνεκτιμώμενα στοιχεία που ορίζει ο νόμος. Όπως για το Γενικό Λύκειο τη συμμετοχή τους στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον τους για το συγκεκριμένο μάθημα, την επίδοσή τους στις γραπτές δοκιμασίες, τις εργασίες που εκτελεί. Αν λείπει κάποιο από τα προαναφερθέντα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων».

Ποιο είναι το αποτύπωμα που θέλετε να αφήσετε εσείς στο υπουργείο Παιδείας;

«Το προσωπικό αποτύπωμα θα ήθελα να είναι η αποτελεσματικότητα και η μετρημένη συμπεριφορά. Γιατί δεν θα χαράζω εγώ πολιτική. Εδώ συνεργάζομαι με την υπουργό και εφαρμόζουμε και εκείνη και, κατ’ επέκταση, εγώ, την κυβερνητική πολιτική. Άρα, όσον αφορά το προσωπικό αποτύπωμα έχει να κάνει μόνο με την προσωπική μου συνεισφορά στην αποτελεσματικότητα του υπουργείου που είναι ήδη καταγεγραμμένη και στη μετρημένη συμπεριφορά. Οιοσδήποτε πει ότι θέλει να έχει ένα προσωπικό αποτύπωμα με την έννοια της προσωπικής πολιτικής νομίζω ότι ξεπερνά τα όρια του θεσμικού του ρόλου».

«Οι εκπαιδευτικοί δεν περιλαμβάνονται στο νέο τρόπο πρόσληψης στο Δημόσιο»

Αυτή την εβδομάδα ψηφίστηκε στη Βουλή, το νομοσχέδιο για το νέο τρόπο πρόσληψης στο Δημόσιο μέσω γραπτού διαγωνισμού. Αυτό θα ισχύσει και για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών; Θα υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών; Θα επανέλθει ο γραπτός διαγωνισμός;

«Οι εκπαιδευτικοί ανήκουν σε ιδιαίτερο καθεστώς και επιλέγονται με ορισμένο τρόπο από το ΑΣΕΠ, για τον οποίο είναι υπεύθυνο το υπουργείο Παιδείας».

Τι νομοθετικές πρωτοβουλίες να περιμένουμε από το υπουργείο Παιδείας στο προσεχές μέλλον;

«Νομοθετικές πρωτοβουλίες όπως της αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, της ενίσχυσης της αυτονομίας του σχολείου, της ενίσχυσης των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, και το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τον ΔΟΑΤΑΠ. Ο χρόνος που θα έρθουν επιλέγεται και με τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, Παράλληλα, με αυτές υπάρχουν και εκείνες που έχουν γίνει νόμοι του κράτους, όπως για την αναβάθμιση του σχολείου, για την Επαγγελματική Εκπαίδευση Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, για την Ιδιωτική Εκπαίδευση, και τώρα το νομοσχέδιο που συζητούμε για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση».

Ποιες είναι οι βασικές αρχές για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;

«Η αξιολόγηση έχει προγραμματισθεί να ξεκινήσει από την επόμενη σχολική χρονιά. Θα κατατεθεί σε ένα από τα επόμενα ν/σ. Αυτή τη στιγμή είναι υπό εξέταση οι προτάσεις της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής».

Πώς προχωρά το πρόγραμμα για τα voucher σε μαθητές για υπολογιστές;

«Από εμάς έχει γίνει η προεργασία, και είμαστε σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργείο, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε να πάρουν τα παιδιά τα οποία συμπληρώνουν τα οικονομικά κριτήρια το voucher. Αυτό θα πάει ανά παιδί, και η τελική απόφαση είναι του Ταμείου Ανάκαμψης. 560 χιλιάδες νέοι από 4-24 ετών, θα ωφεληθούν. Περίπου 325 χιλιάδες οικογένειες με οικογενειακό εισόδημα ως 6 χιλιάδες ευρώ».

«Κάθε εκπαιδευτικός έχει την ευαισθησία να προσαρμόσει τις οδηγίες»

Έχει γίνει πολύς λόγος για τα παιδιά με κουβερτούλες στο σχολείο. Κρύο και ανοιχτά παράθυρα στις σχολικές τάξεις… Πώς μπορεί να λειτουργήσει αυτό;

«Το υπουργείο Παιδείας και ο ΕΟΔΥ έχουν δώσει σαφείς οδηγίες. Το να αναδεικνύουμε ένα περιστατικό ενός δασκάλου που τα παιδιά του σχολείου τα αντιμετώπισε σαν τα βιολογικά του παιδιά, και τα συμβούλευσε να προστατευθούν καλύτερα από το κρύο, νομίζω ότι αδικεί τη συνολική προσπάθεια, η οποία  είναι να λειτουργεί η Εκπαίδευση με ασφάλεια, να μην πληγεί η Δημόσια Υγεία, και ταυτόχρονα τα παιδιά να μπορούν να διδαχθούν. Κάθε εκπαιδευτικός, κάθε δάσκαλος έχει την εμπειρία, έχει την ευαισθησία και τη δυνατότητα, τις οδηγίες που προστατεύουν τη Δημόσια Υγεία να τις προσαρμόσει –όχι να τις περιορίσει ή να τις ακυρώσει– ώστε να προστατεύεται η εκπαιδευτική κοινότητα, να προστατεύεται και η υγεία των παιδιών. Υπάρχει αυτονομία της σχολικής μονάδος, τη σέβεται το υπουργείο, δίνει τις οδηγίες και το περίγραμμα, μέσα σε αυτές –και επαναλαμβάνω χωρίς καμία έκπτωση– οι εκπαιδευτικοί μπορεί να λειτουργήσουν».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»