Δοκιμή – SEAT Ibiza 1.0 TGI 90 PS: Πιο… φυσικό, πολύ οικονομικό!

Αρκετά άνετο, παρά τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, σταθερό, με καλή κύλιση, ευθύβολο, ευχάριστο, ευέλικτο και εξαιρετικά ευκολοδήγητο, το Ibiza δεν δυσαρεστεί ούτε στις χαλαρές, ούτε στις γρήγορες βόλτες.

Η ειδική έκδοση του Ibiza που καταναλώνει φυσικό αέριο, δεν είναι μόνο η πιο «καθαρή» από άποψης εκπομπών ρύπων, ρίχνει δραματικά και το κόστος χρήσης!

Το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (Compressed Natural Gas ή CNG αν προτιμάτε) δεν είναι μια άγνωστη έννοια για τη SEAT και, φυσικά, για ολόκληρο το γκρουπ Volkswagen, που διαθέτει εδώ και αρκετά χρόνια εκδόσεις CNG στην αγορά. Μετά τα Leon και Mii, η ισπανική φίρμα διαθέτει πλέον εκδόσεις TGI σε μεγάλο εύρος της γκάμας της, καθώς πρόσφατα εμφανίστηκαν και αντίστοιχες εκδόσεις και για το compact SUV Arona, αλλά και το νέο Ibiza εν προκειμένω.

Μείωση 25% στους ρύπους

Κάτω από το καπό του SEAT Ibiza 1.0 TGI, υπάρχει ο γνωστός 3κύλινδρος turbo 1.0 TSI με αρκετές αλλαγές ώστε να λειτουργεί με βασικό καύσιμο το φυσικό αέριο (υπάρχει και ρεζερβουάρ βενζίνης 9 λίτρων, που εξασφαλίζει περί τα 150 km αυτονομίας επιπλέον, περισσότερο ως λύση ανάγκης). Από ενισχυμένες βαλβίδες, έδρες και πιστόνια, μέχρι ελαφρύτερο turbo και διαφορετικές ράμπες κλεισίματος βαλβίδων, για πιο άμεση απόκριση και μικρότερη φθορά.

Μην περιμένετε, όμως, καλύτερη απόδοση ή επιδόσεις σε σχέση με την «απλή» έκδοση 1.0 TSI. Εδώ, το ζητούμενο είναι κυρίως και πρωτίστως η μειωμένη κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων, με το Ibiza 1.0 TGI να έχει έως 25% λιγότερους ρύπους σε σχέση με μία αντίστοιχη συμβατική έκδοση βενζίνης και 50% λιγότερη ηχορύπανση σε σχέση με ένα αντίστοιχο κινητήρα diesel. Οι απώλειες για χάρη της οικονομίας είναι, όμως, μόλις 5 PS (90 PS από 95) και 15 Nm ροπής (160 Nm από 175 Nm), νούμερα που με απόλυτα κριτήρια ικανοποιούν για ένα supermini 1.182 κιλών (χωρίς τον οδηγό).

Το ελαφρώς αυξημένο βάρος, οφείλεται και στις δεξαμενές του CNG που έχουν τοποθετηθεί στο πίσω μέρος και είναι χωρητικότητας 14,3 kg. Με λελογισμένη χρήση στο δεξί πεντάλ, η αυτονομία με φυσικό αέριο κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας ξεπέρασε ελαφρώς τα 400 km (μαζί με τα περίπου 150 km αυτονομίας της βενζίνης, εξασφαλίζεται μια καλή αυτονομία χωρίς ανεφοδιασμό), με τον πληρέστατο υπολογιστή ταξιδιού να δείχνει μία μέση κατανάλωση φυσικού αερίου της τάξης των 4,4 kg/100 km (με αρκετή προσπάθεια είδαμε και κάτω από 4 κιλά, ενώ υπό πίεση μπορείς να ξεπεράσεις και τα 6 με 7 κιλά).

Οι θετικές επιπτώσεις στην… τσέπη

Τι σημαίνει αυτό για την τσέπη; Με κόστος CNG της τάξης του 0,834 ευρώ ανά κιλό και απλές πράξεις, γύρω στα 3,7 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα! Με ένα οικονομικό supermini βενζίνης και μέση κατανάλωση γύρω στα 6,5 με 7 l/100 km (σ.σ. και μέσο κόστος λίτρου βενζίνης στο 1,594 ευρώ), το αντίστοιχο κόστος είναι πάνω από 10 με 11 ευρώ για τα 100 km. Περισσότερο από 60% μείωση κόστους χρήσης σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο, δηλαδή, ενώ το απόλυτο χαμόγελο έρχεται στον ανεφοδιασμό, όπου οι δεξαμενές CNG γεμίζουν πλήρως με λιγότερο από 12 ευρώ!

Εκτός από λύση εκτάκτου ανάγκης, τα 9 επιπλέον λίτρα βενζίνης είναι και για χρήση σε πολύ ψυχρό κλίμα, καθώς κάτω από τους -10ο C το μηχανικό σύνολο ξεκινά με βενζίνη, μέχρι τα μπεκ του CNG να φτάσουν στην κατάλληλη θερμοκρασία και να γίνει αυτόματα η αλλαγή καύσιμου. Η αλλαγή γίνεται αυτόματα και στην περίπτωση που τελειώσει το CNG, μία διαδικασία που πραγματικά ο οδηγός δεν παίρνει… χαμπάρι. Μόνο αν κοιτάξει τον πίνακα οργάνων με τις δύο ενδείξεις για τη στάθμη των ρεζερβουάρ. Αυτή είναι η μόνη διαφορά στο ευρύχωρο, εύχρηστο και αρκετά ποιοτικό εσωτερικό του Ibiza TGI σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, αλλά και το ότι οι δεξαμενές CNG έχουν κλέψει 93 λίτρα από το χώρο αποσκευών που είναι πλέον στα 262 λίτρα. Στον πίνακα οργάνων εμφανίζονται επιπλέον πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του φυσικού αερίου, τη κατανάλωση και την υπολειπόμενη αυτονομία με τα δύο καύσιμα, και αν υπάρξουν κάποιες δυσλειτουργίες του συστήματος CNG.

Η θετική εικόνα παραμένει

Σε σχέση με το βενζινοκίνητο (TSI), το TGI είναι ελαφρώς πιο ράθυμο στις χαμηλές στροφές, αλλά μετά τις 1.800 rpm είναι «ζωντανεύει» και σε συνδυασμό με το «κοντό» εξάρι μηχανικό κιβώτιο (πιο «κοντή» κλιμάκωση σε σχέση με το 5άρι μηχανικό που συνδυάζεται το συμβατικό 1.0 TSΙ με τους 95 ίππους) χαρίζει ικανοποιητικές επιδόσεις στο ισπανικό supermini. Το κλασικό 0-100 km/h πραγματοποιείται σε 12,1’’ και η τελική αγγίζει τα 180 km/h, ενώ, γενικά, η πολύ θετική εικόνα στα οδικά χαρακτηριστικά του Ibiza παραμένει και σε αυτήν την έκδοση.

Αρκετά άνετο, παρά τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, σταθερό, με καλή κύλιση, ευθύβολο, ευχάριστο, ευέλικτο και εξαιρετικά ευκολοδήγητο, το Ibiza δεν δυσαρεστεί ούτε στις χαλαρές, ούτε στις γρήγορες βόλτες. Το αυξημένο βάρος, το κάνει ελαφρώς λιγότερο… πρόθυμο στην αλλαγή κατεύθυνσης υπό πίεση, ενώ το πολύ καλό ESP παρεμβαίνει όσο χρειάζεται και όταν χρειάζεται για να σε επαναφέρει στην πορεία σου, αλλά ουσιαστικά, είναι πολύ μικρές οι διαφορές σε σχέση με το 1.0 TSI των 95 ίππων.

Με τη βασική έκδοση Style με πλούσιο εξοπλισμό να κοστίζει 15.955 ευρώ, δηλαδή, 2.100 ευρώ επιπλέον από τη βενζινοκίνητη 1.0 TSI, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι τα παραπάνω ευρώ γρήγορα εξοικονομούνται από το δραματικά μειωμένο κόστος χρήσης. Ευελπιστούμε, τα περίπου 15 σημεία ανεφοδιασμού CNG σε όλη την Ελλάδα να πληθύνουν γρήγορα, διότι, πραγματικά, μιλάμε για μία αρκετά ευχάριστη, οικονομική και «eco friendly» λύση για καθημερινή μετακίνηση.

Τεχνικά ΧαρακτηριστικάSEAT IBIZA 1.0 TGI 90 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO

ΚΑΥΣΙΜΟ: CNG (ΦΥΣΙΚΌ ΑΈΡΙΟ)+ΒΕΝΖΙΝΗ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): 999

ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]: 66(90)/4.500-5.500

ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm): 160/1.800-3.800

ΚΙΒΩΤΙΟ: ΜΗΧΑΝΙΚΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ

ΚΙΝΗΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ

ΜXΠXΥ (mm): 4.059 x1.780×1.444

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm): 2.564

ΒΑΡΟΣ (kg): 1.182

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l): 262

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h): 180

0-100 km/h: 12,1’’

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ CNG (kg/100 km)

ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: 4,4/2,7

ΜEΙΚΤΗ: 3,3

ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 4,4

ΜΕΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΒΕΝΖΙΝΗΣ (l/100 km): 5,0

ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 14,3 kg CNG + 9 l ΒΕΝΖΙΝΗ

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km): 92

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 15.955 ευρώ

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 82,8 ευρώ

Φωτογραφίες: Δημήτρης Θεοχάρης

Ίσως σας ενδιαφέρουν