«Είδα μια έκρηξη, μια φωτιά μέσα στη θάλασσα», είπε ο πιλότος του άλλου Φάντομ

Τα πρώτα λόγια του κυβερνήτη του άλλου Phantom όταν προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας

Για έκρηξη και φωτιά στη θάλασσα μίλησε ο κυβερνήτης του δεύτερου Phantom F-4, το οποίο πετούσε σε ζεύγος με το μοιραίο αεροσκάφος, που κατέπεσε σε θαλάσσια περιοχή στην Ανδραβίδα, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ο υποσμηναγός Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, ενώ αγνοείται ακόμη ο κυβερνήτης, Ευστάθιος Τσιτλακίδης.

«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής κι ενώ πετούσαμε σε ύψος 300 ποδιών περίπου, γύρισα το κεφάλι μου να δω τον No2, αλλά δεν τον είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα», δήλωσε ο ίδιος, μιλώντας στο STAR.






Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση χαμηλών τακτικών στροφών, αυτή που πραγματοποιούσαν τα δύο μαχητικά που συνήθως γίνεται σε ύψος ως 100 μέτρων. Στην άσκηση αυτή με τις πτήσεις και τους ελιγμούς σε χαμηλό υψόμετρο, οι πιλότοι των αεροσκαφών προσπαθούν να αποφύγουν τα εχθρικά ραντάρ.

Συνεχίζονται οι έρευνες

Συνεχίζονται σήμερα οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας που συνετρίβη, χθες, σε θαλάσσια περιοχή ανοιχτά από το Κατάκολο Ηλείας.

Στην περιοχή επιχειρούν δύο δύτες της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΦΕ) της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών και τρεις δύτες της 31 Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης.

Οι δύτες επιχειρούν σε ναυαγοσωστικό μέσο του Λιμενικού Σώματος με την αρωγή υποβρυχίου ρομπότ που έχει τη δυνατότητα να φτάνει σε βάθος έως εκατό μέτρων.

Επιπλέον, πέραν των ελικοπτέρου S-70 του Πολεμικού Ναυτικού και Super Puma που επιχειρούν και τις βραδινές ώρες, από τις πρώτες πρωινές ώρες προστέθηκε στις έρευνες και ένα ελικόπτερο Agusta Bell.

Τα σενάρια της πτώσης

Αναλύοντας τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το τραγικό συμβάν ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, Παντελής Φραγκούλης διευκρίνισε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ότι «τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα». «Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος» τόνισε.

Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο, η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.

Για τον κ. Φραγκούλη δεν πρόκειται για πτήση ρουτίνας, με δεδομένο ότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση».

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά»

Σύμφωνα με τον αεροναυπηγό, Φαίδωνα Καραϊωσηφίδη, «όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», για τα πιθανά αίτια της τραγωδίας. Και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

Απαντώντας για τα αλεξίπτωτα, ο κ. Καραϊωσιφίδης εξήγησε πως «υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή». «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».

Ένα άλλο πιθανό σενάριοαποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, υποστήριξε ο κ. Καραϊωσηφίδης. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».

Ίσως σας ενδιαφέρουν