Η κατάρα των Τεμπών: Η κοιλάδα που «τρώει» τα παιδιά της

Τρεις τραγωδίες, δεκάδες αθώες ψυχές που χάθηκαν μέσα σε λίγα λεπτά και ένα ανθρώπινο λάθος μέσα σε…25 χρόνια

Ο χρόνος σταμάτησε ξανά στα Τέμπη τη νύχτα της Τρίτης (28/2/23) μετά τη σφοδρή σύγκρουση δύο τρένων. Ανάμεσα στους 354 επιβαίνοντες, φοιτητές, ανήλικα παιδιά ακόμη και ένα μωρό μόλις 6,5 μηνών. Η κατάρα των Τεμπών επέστρεψε και συγκλόνισε άλλη μια φορά το Πανελλήνιο.

Τα τελευταία 25 χρόνια έχουν γραφτεί τρεις εθνικές τραγωδίες στην κοιλάδα των Τεμπών. Πολύνεκρα δυστυχήματα που στην κυριολεξία μούδιασαν την κοινή γνώμη.

4 Οκτωβρίου 1999 – Ο θάνατος περίμενε τους οπαδούς του ΠΑΟΚ στα διόδια των Τεμπών

Η Θεσσαλονίκη και γενικότερα η Ελλάδα ξύπνησε σοκαρισμένη στο άκουσμα του τραγικού δυστυχήματος. Ήταν ξημερώματα της 4ης Οκτωβρίου 1999, όταν ο ΠΑΟΚ έφερε ισοπαλία στο ΟΑΚΑ με τον Παναθηναϊκό και οι οπαδοί του Δικεφάλου του Βορρά, που είχαν πραγματοποιήσει μια μεγάλη εκδρομή στην Αθήνα, ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα, πήραν το δρόμο της επιστροφής.

Πλησιάζοντας στα Τέμπη το λεωφορείο του ΠΑΟΚ (Κορδελιού) συγκρούεται μετωπικά με διερχόμενο φορτηγό και πέφτει σε χαράδρα οκτώ μέτρων.

Από το μοιραίο πούλμαν ανασύρθηκαν νεκρά έξι νέα παιδιά ηλικίας 17-25 ετών, παθιασμένα με την ομάδα τους, που απλά ήθελαν να βρίσκονται στο πλευρό του ΠΑΟΚ. Νεκρός ανασύρθηκε και ο 68χρονος οδηγός του φορτηγού.

Χαράλαμπος Ζαπουνίδης (20 ετών), Δημήτριος Ανδρεαδάκης (25 ετών), Χριστίνα Τζιόβα (18 ετών), Αναστάσιος Θέμελης (22 ετών), Γεώργιος Γκανάτσιος (22 ετών), Κυριάκος Λαζαρίδης (17 ετών), όλοι τους φίλοι του ΠΑΟΚ που επέβαιναν στο μοιραίο πούλμαν, όπως επίσης και ο οδηγός του φορτηγού, Αστέριος Αγκζιώτης (68 ετών).

13 Απριλίου 2003 – Η τελευταία εκδρομή για 21 μαθητές από το Λύκειο Μακροχωρίου Ημαθίας

Λίγο μετά τις 19:30 το πούλμαν με τους 49 μαθητές επιστρέφει στην Ημαθία, έπειτα από πολυήμερη εκδρομή στην Αθήνα. Καθώς φτάνει στο 386ο χλμ. της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο ύψος της κοιλάδας των Τεμπών, στο απέναντι ρεύμα κινείται μία νταλίκα που μεταφέρει νοβοπάν και μελαμίνες.

Ο οδηγός της νταλίκας χάνει τον έλεγχο του οχήματος, αυτό διπλώνει και το πίσω μέρος μαζί με το φορτίο «ξυρίζει» όλη την αριστερή πλευρά του πούλμαν σε χρόνο μηδέν. Από τη σφοδρή σύγκρουση χάνουν τη ζωή τους 21 μαθητές, ενώ άλλοι 9 τραυματίζονται σοβαρά.

δυστυχημα τεμπη - μαθητεσ τεμπη - τεμπη νεκροι

Τα σωστικά συνεργεία, οι πυροσβέστες και οι αστυνομικοί που σπεύδουν στο σημείο δεν μπορούν να πιστέψουν την ανείπωτη τραγωδία. Για ώρες παλεύουν να απεγκλωβίσουν νεκρούς και τραυματίες. Όλη η Ελλάδα βυθίστηκε στο πένθος. Ο χαμός των 21 μαθητών είναι κάτι που δεν το χωρά ανθρώπινος νους.

Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ της εποχής, ο οδηγός της νταλίκας οδηγούσε συνεχόμενα για 6 ώρες χωρίς διάλειμμα, ενώ το όχημα ελαστικά σε κακή κατάσταση. Από την άλλη, το πούλμαν που μετέφερε τους μαθητές είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον 3 μήνες πριν.

Συγκλονιστική είναι η μαρμάρινη πλάκα που έχει τοποθετηθεί στο σημείο της τραγωδίας και γράφει: «Στο σημείο αυτό, με ευθύνη της πολιτείας και στον βωμό του κέρδους, θυσιάστηκαν οι 21 μαθητές της Α’ τάξης του Λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας».

καταρα τεμπων - τεμπη δυστυχημα - 21 μαθητεσ τεμπη

Σχεδόν πέντε χρόνια μετά την τραγωδία, τον Οκτώβριο 2008, γίνεται η δίκη. Αθώος ο οδηγός του πούλμαν, κάθειρξη 15 ετών στον οδηγό της νταλίκας, φυλάκιση από 4 έως 14 χρόνια στους ιδιοκτήτες της νταλίκας και του εργοστασίου νοβοπάν.

28 Φεβρουαρίου 2023 – Φονική σύγκρουση δύο τρένων στα Τέμπη

Λίγο πριν τα μεσάνυχτα φθάνει το πρώτο σήμα στις αστυνομικές και πυροσβεστικές πηγές για σφοδρή σύγκρουση δύο τρένων στα Τέμπη. Συγκεκριμένα, μία εμπορική αμαξοστοιχία και μια επιβατική, της Hellenic Train που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη είχαν συγκρουστεί μετωπικά.

Τα δύο τρένα τρέχουν με ταχύτητα 166 χλμ/ώρα και βρίσκονται στην ίδια γραμμή επί περίπου 12 λεπτά και για απόσταση 18 χιλιομέτρων. Η σύγκρουση είναι σφοδρή και τα πρώτα βαγόνια παίρνουν φωτιά, ενώ άλλα εκτροχιάζονται.

Ο χρόνος στην Ελλάδα παγώνει ξανά. Θρήνος για τους τουλάχιστον 45 νεκρούς επιβαίνοντες, ενώ εκατοντάδες είναι οι τραυματίες, την ίδια στιγμή κορυφώνεται η αγωνία για τους αγνοουμένους.






Το τραγικό λάθος του σταθμάρχη

«Άλλαξα τα κλειδιά των γραμμών και δεν τα επανέφερα μετά στη θέση τους», φέρεται να παραδέχθηκε στην κατάθεσή του ο σταθμάρχης. Έτσι, ο 60χρονος έβαλε το τρένο που αναχώρησε από την Λάρισα στη γραμμή που ερχόταν η εμπορική αμαξοστοιχία καταλάθος, επειδή μπερδεύτηκε καθώς ασχολιόταν με την τοπική αμαξοστοιχία.

Σε βάρος του σταθμάρχη έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα. Οι κατηγορίες τις οποίες θα αντιμετωπίσει και για τις οποίες θα ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη, αφορούν το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων, αδίκημα που με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια. Επίσης, διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.

Εικόνες από το σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη:

τεμπη - καταρα τεμπων- τεμπη νεκροι

DISS4

DISS3

DISS2

DISS1

Μαρτυρίες που σοκάρουν

Ανατριχίλα προκαλούν τα όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας από τους διασωθέντες του τρένου που συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορικό τρένο στα Τέμπη.

Όσοι άλλαξαν τυχαία βαγόνι σώθηκαν. Άλλοι έσπασαν τα τζάμια για να προλάβουν να σωθούν πριν τους προλάβει η φωτιά. Τα όσα περιγράφουν οι επιζώντες της μοιραίας σύγκρουσης συγκλονίζουν.

[/OEmbed]

Ίσως σας ενδιαφέρουν