Μόλις 5 ημέρες είχε αναλάβει καθήκοντα ο σταθμάρχης-Έκανε βάρδια μόνος του το 3ήμερο

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τον σταθμάρχη Λάρισας, που απολογείται το Σάββατο, αντιμετωπίζοντας βαριές κατηγορίες και ποινές

Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για τα αίτια της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη, με τη μοιραία σύγκρουση τρένων που στοίχισε τη ζωή τουλάχιστον σε 57 επιβάτες, ενώ δεκάδες νοσηλεύονται στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.

Συγκλονισμένη η χώρα παρακολουθεί τα τελευταία 24ωρα το δράμα των Τεμπών. Λάθη που αποδείχθηκαν μοιραία, απεγνωσμένες φωνές γονιών και συγγενών που αναζητούν στα συντρίμμια των τρένων τους δικούς τους ανθρώπους και διαχρονικές παραλείψεις που βύθισαν δεκάδες οικογένειες στο πένθος.

Την ίδια στιγμή, ο σταθμάρχης Λάρισας που έχει αποδεχθεί κατά το δικηγόρο του το «μέρος της ευθύνης που του αναλογεί», απολογείται αύριο, Σάββατο με κακουργηματικές πράξεις να τον βαραίνουν, ενώ έρχεται αντιμέτωπος με σοβαρές ποινές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο δικηγόρος του στο reader.gr, ο 59χρονος σταθμάρχης είχε αναλάβει υπηρεσία στον κομβικό σταθμό της Λάρισας στις 25 Φεβρουαρίου. Γεγονός που αποκαλύπτει ότι βρισκόταν μόλις 5 ημέρες στη συγκεκριμένη θέση.

Μάλιστα, ήταν μόνος του στη βάρδια λόγω τριημέρου, όπως διαβεβαίωσε και ο δικηγόρος του, Στέφανος Παντζαρτζίδης.

Ο συνήγορος του σταθμάρχη, ανέφερε επίσης για τον πελάτη του, πως τον μήνα που προηγήθηκε εργαζόταν σε μικρούς σταθμούς, είχε λάβει την πιστοποίησή του λίγο μετά την άφιξη του 2023 και πριν από πέντε ημέρες, μέσα δηλαδή στο τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, ανέλαβε μια υπηρεσία που θεωρείται από τις πιο δύσκολες και κομβικές του σιδηροδρομικού δικτύου.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο σταθμάρχης είναι 59 ετών, ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του ως σταθμάρχης στις 24 Ιανουαρίου 2023 και ανέλαβε καθήκοντα, ενώ το μοιραίο δυστύχημα έγινε 28 Φεβρουαρίου 2023.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο παρελθόν εργαζόταν σαν αχθοφόρος στον ΟΣΕ και στη συνέχεια επί 10 χρόνια στο υπουργείο Παιδείας, στο τμήμα μεταφοράς βιβλίων στα σχολεία για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.






Πώς ένα ξεχασμένο κλειδί έφερε την τραγωδία

Μετά την ομολογία του για το λάθος του, το οποίο το απέδωσε στην «κακιά ώρα», ο σταθμάρχης συνελήφθη και σε βάρος του, σχηματίστηκε δικογραφία για βαρύτατες πράξεις και συγκεκριμένα για:

Διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών από την οποία προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων.

Πρόκειται για αδίκημα που είναι κακούργημα το οποίο, με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 έτη κάθειρξη ως και ισόβια κάθειρξη

Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή

Σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.

Αξίζει να επισημανθεί ότι με εντολή του εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου, η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία εισαγγελέα, λόγω της μείζονος σημασίας της ερευνώμενης υπόθεσης.

Προβλεπόμενες ποινές

Εισαγγελικές πηγές τόνιζαν πως η ποινική δίωξη δεν θα στρέφεται μόνο κατά του σταθμάρχη Λάρισας, αλλά και κατά παντός άλλου υπευθύνου.

Πρόσθεταν, μάλιστα, πως η δίωξη για διατάραξη στην ασφάλεια συγκοινωνιών (παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων) επιφέρει ποινή κάθειρξης 10 έως 15 ετών, ενώ για τις κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια και για σωματική βλάβη από αμέλεια προβλέπονται ποινές έως 5 ετών για την κάθε μία.

Επιπλέον από τις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές να έχει διαπραχθεί ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο. Αν από τα στοιχεία προκύψει κάτι τέτοιο τότε η ποινή για κάποιον που θα κριθεί ένοχος θα είναι επιπλέον ποινή ποινή ισόβιας κάθειρξης, δηλαδή δις ισόβια.

Τι ισχυρίζεται

Ο συλληφθείς σταθμάρχης της Λάρισας, στην πολύωρη κατάθεσή του ανέφερε ότι έδωσε εντολή για αλλαγή στην τροχιά αλλά το σύστημα δεν υπάκουσε.

Το όλο ζήτημα θα ξεκαθαριστεί όταν φτάσουν στα χέρια των αρχών που ερευνούν την τραγωδία οι καταγεγραμμένες συνομιλίες στα κρίσιμα λεπτά πριν από την στιγμή της σύγκρουσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον συλληφθέντα σταθμάρχη επιρρίπτονται οι κύριες ευθύνες για την σύγκρουση των δύο τρένων κοντά στη σήραγγα των Τεμπών. Ο κλειδούχος κλήθηκε για εξηγήσεις και έδωσε ανωμοτί κατάθεση στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας που διενεργεί την προανάκριση και συγκεντρώνει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Ωστόσο, οι καταθέσεις των επιζώντων, ωστόσο, και η πραγματογνωμοσύνη θα ρίξουν περισσότερο φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Αυτό που κυρίως ερευνάται είναι εάν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα, καθώς και γιατί ο σταθμάρχης έδωσε τη συγκεκριμένη γραμμή στην επιβατική αμαξοστοιχία.

«Έβλεπε για 5,5 χλμ το τρένο στο λάθος ρεύμα» – Το δεύτερο μοιραίο λάθος

«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης, πριν και μετά τον σταθμό σε κάποια αποσταση υπάρχουν φωτοσήματα και αλλαγές που δείχνουν την παρουσία του τρένου. Το γιατί ο σταθμάρχης δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει το τρένο σε όλη τη διαδρομή μέχρι 5,5 χλμ. μετά τον σταθμό είναι θέμα της έρευνας που κάνει η επιτροπή» είπε αρχικά ο κ. Τερεζάκης στον ΣΚΑΪ.

«Αν έβλεπε τον πίνακα που λειτουργεί – γιατί τον έλεγξα εγώ πριν έρθει ο ανακριτής και του τον έδειξα – για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο να μπει στην αντίθετη διαδρομή και θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο» διευκρίνισε ακόμα περισσότερο ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ.

Στην ερώτηση αν ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να μην υπακούσει στην εντολή του σταθμάρχη, ο κ. Τερεζάκης απάντησε ότι «ο σταθμάρχης είναι αυτός που εντέλει άπαντες να κυκλοφορούν στη γραμμή άρα έπρεπε να ακολουθήσει την εντολή. Αν όμως του δώσει περίεργη εντολή ο μηχανοδηγός μπορεί να διευρκρινίσει την εντολή που πήρε. Θα μπορούσε, δεν ήταν υποχρέωσή του, όταν του κάνει εντύπωση να ζητήσει διευκρινίσεις».

«Ίσως, χωρίς να έχει υποχρέωση, ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να είχε διευκρινίσει “κυριε σταθμάρχα με βάλατε σε αντίθετη ροή καθόδου, είμαστε εντάξει;”. Όταν ένα τρένο μπαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση συνήθως ζητούνται διευκρινίσεις αλλά το πρωτόκολλο προβλέπει να ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη» εξήγησε ο κ. Τερεζάκης.

Ειδικά, δε, για τον σταθμάρχη Λάρισας, είπε ότι «βγήκε μετά την εκπαίδευση και τοποθετήθηκε στη Λάρισα, ήταν αρχικά μόνος του με άλλον σταθμάρχη που επιτηρούσε τους χειρισμούς του επειδή είναι καίριο πόστο» ενώ για τον μηχανοδηγό συμπλήρωσε ότι «ήταν έμπειρος, θα έπαιρνε σύνταξη σε δύο μήνες».

Είχε ειδοποιηθεί 17 λεπτά πριν την μοιραία σύγκρουση ο σταθμάρχης

Μετά την αποκαλυπτική συνομιλία του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας με τον σταθμάρχη στην Λάρισα να του δίνει το «πράσινο» φως να συνεχίσει το δρομολόγιο του προς Θεσσαλονίκη, έρχεται στην δημοσιότητα ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που δείχνει ότι ο σταθμάρχης υπέπεσε σε πολλούς λάθος χειρισμούς.

Σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό Star, το μοιραίο βράδυ, ο 59χρονος σταθμάρχης είχε ειδοποιηθεί 17 λεπτά πριν την σύγκρουση ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρισκόταν στην γραμμή καθόδου για Αθήνα.

Από τις 23:04, η εμπορική αμαξοστοιχία βρισκόταν στην κάθοδο με κατεύθυνση προς Αθήνα, στη συγκεκριμένη γραμμή από Θεσσαλονίκη, και ο σταθμάρχης είχε ενημερωθεί για αυτό από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων. Ωστόσο ο 59χρονος συλληφθείς σταθμάρχης της Λάρισας δεν αντέδρασε, νομίζοντας ότι δεν είχε στείλει το τρένο με τους επιβάτες στην ίδια γραμμή, αυτή της καθόδου.

Όπως αναφέρει ο τηλεοπτικός σταθμός η εν λόγω επικοινωνία, στην οποία ενημερώθηκε ο σταθμάρχης, έχει καταγραφεί ηχητικά, αλλά και σε βιβλίο. Μάλιστα, φέρεται να απάντησε ότι άκουσε την εντολή και ότι «όλα καλώς».

Ίσως σας ενδιαφέρουν