Πτώση Canadair: Πώς έγινε η τραγωδία

To βίντεο με τη μοιραία άνοδο του CL-215

Αποκαλυτπικό είναι το βίντεο για την συντριβή του πυροσβεστικού αεροσκάφους Canadair CL-215 στην Κάρυστο που παρέσυρε στο θάνατο τους δύο χειριστές του, τον 34χρονο κυβερνήτη σμηναγό Χρήστο Μουλά και του 27χρονο συγκυβερνήτη ανθυποσμηναγό Περικλή Στεφανίδη, σήμερα νωρίς το απόγευμα

Τα αίτια της συντριβής του Canadair που επιχειρούσε στη φωτιά της Καρύστου, θα αναζητήσουν τις επόμενες ώρες οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας.

{“@context”:”http://schema.org”,”@type”:”VideoObject”,”name”:”Αποκλειστικό ΕΡΤ – Βίντεο και φωτογραφίες από την πτώση του καναντέρ στην Κάρυστο”,”description”:”Αποκλειστικά βίντεο και φωτογραφίες της ΕΡΤ από το σημείο της πτώσης ενός καναντέρ στην περιοχή του Πλατανιστού στην Κάρυστο.”,”thumbnailUrl”:”https://i2thumbs.glomex.com/dC1ibHU1bnRqdHo4bDUvMjAyMy8wNy8yNS8xMi8xOV80OV82NGJmYmRlNThlYWJiLmpwZw==/profile:player-960×540″,”duration”:”PT50S”,”uploadDate”:”2023-07-25T12:20:57.000Z”,”embedUrl”:”https://player.glomex.com/integration/1/iframe-player.html?integrationId=40599v17l28y0qoz&playlistId=v-cub8t0pouett”,”provider”:{“@type”:”Organization”,”name”:”glomex GmbH”,”logo”:{“@type”:”ImageObject”,”url”:”https://player.glomex.com/[email protected]”,”width”:136,”height”:146}}}

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

Όπως φαίνεται από το συγκλονιστικό βίντεο της πτώσης, το Canadair CL-215 πραγματοποίησε ρίψη νερού πάνω από μια εστία φωτιάς. Αμέσως μετά δείχνει να παίρνει ύψος αλλά όχι τόσο ώστε αρχικά να αποφύγει την κορυφή ενός δένδρου πάνω στην οποία «βρίσκει» ο πλωτήρας του δεξιού φτερού και ξεκολλάει. Την επόμενη στιγμή το αεροσκάφος παίρνει μεγάλη κλίση δεξιά και χάνεται μέσα σε μια χαράδρα όπου και συντρίβεται.

Λεπτομέρειες σχετικά με το τι μπορεί να έχει συμβεί με την πτώση του καναντέρ στην Κάρυστο έδωσε σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού ΠΤΗΣΗ.

Αρχικά σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.

Παρόλο που η εικόνα που βλέπουμε δυστυχώς δεν δίνει πολλές ελπίδες, είναι σημαντική, τόνισε, καθώς δείχνει τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του καναντέρ το οποίο τον βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω) να ακουμπάει στις κορυφές των δέντρων. Άγνωστο ωστόσο είναι τι συνέβη προηγουμένως και η τροχιά του αεροπλάνου το οδήγησε μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο. «Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών (…) Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε.

Όσον αφορά το πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου. Πριν γίνει η ρίψη, τα καναντέρ περνάνε από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία. «Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε.

Τραγική ειρωνία στην ίδια περιοχή στα νέα Στύρα συνετρίβη Canadair CL-415 το 2007.

Τα ατυχήματα/δυστυχήματα με Canadair

Τα μέχρι τώρα καταγεγραμμένα ατυχήματα ή δυστυχήματα με αεροπλάνα Canadair CL-215 στην Ελλάδα:
26.05.1977 – Ίσθμια Κορινθίας
18.07.1978 – Ιωάννινα
09.03.1984 – Α/Δ Ελευσίνας
10.09.1992 – Κεχριές
22.08.1993 – Άνω Ροδίνη Αχαϊας
15.07.2000 – Αργαλαστή Πηλίου
06.07.2006 – Νέα Μάκρη
17.07.2015 – Νεάπολη Λακωνίας
26.06.2016 – Δερβενοχώρια

Ίσως σας ενδιαφέρουν