Γιατί βρέθηκαν στο «μικροσκόπιο» 20 γνωστοί Έλληνες influencers

Οι 20 Έλληνες influencers καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις

influencers, ινφλουενσερ, ινφλουενσερς, influencer, ερευνα, ερευνα για influencers, ααδε influencers, υπουργειο αναπτυξης influencers

Είκοσι Έλληνες influencers βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των Αρχών, ενώ μάλιστα θα υποχρεωθούν σε διορθωτικές ενέργειες το αμέσως επόμενο διάστημα ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι σύννομες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών.

Πιο συγκεκριμένα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες «influencers» από το Υπουργείο Ανάπτυξης θα αναφέρονται τα εξής:

  1. Επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»
  2. Υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και
  3. Προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «Συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Μόνο 1 στους 4 γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό

Σημειώνεται ότι, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα πανευρωπαϊκών ελέγχων σε όλες τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τυχόν εντοπισμό παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών, ενώ το 100% των Ελλήνων influencers ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Παράλληλα, 1 στους 2 influencers στην Ελλάδα (ήτοι ποσοστό 50%) δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από εκείνους που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης, το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Κυρώσεις όπου έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις

Σε κάθε περίπτωση, όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των influencers που διαθέτουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Ίσως σας ενδιαφέρουν