Η φτήνια τρώει τον παρά: Σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και στα χύμα στρέφονται οι καταναλωτές

Δύσκολα γεμίζει το καλάθι της νοικοκυράς, τη στιγμή που το πληθωριστικό κύμα δεν φαίνεται να κοπάζει και ο οικογενειακός προϋπολογισμός έχει εκτροχιαστεί – Ποιά προϊόντα καταγράφουν τις υψηλότερες ανατιμήσεις

Σε φθηνά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οδηγεί τους καταναλωτές η ακρίβεια, που ροκανίζει τα εισοδήματά τους, αλλά και ο πληθωρισμός, ενώ η μείωση των προσφορών ωθεί τους καταναλωτές να σκεφτούν δύο φορές πριν κάνουν τα ψώνια τους. Κάτι που συνεπάγεται στροφή σε φθηνότερες λύσεις, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τα χύμα, ταυτόχρονα με τον περιορισμό του όγκου των αγορών.

Και όμως, ακόμη και με αυτές τις πυροσβεστικές λύσεις ο λογαριασμός είναι υψηλότερος σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε προ ημερών η IRI, οι τιμές στα σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 4% στο επτάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ωστόσο το μικρό ποσοστό αποδίδεται στην αλλαγή του καλαθιού αγορών. Οι ανατιμήσεις είναι υψηλότερες σε βασικές υποκατηγορίες προϊόντων όπως είναι τα γαλακτοκομικά (7%), τα κατεψυγμένα (5,8%), τα συστατικά και υλικά μαγειρικής (9,5%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (9,5%).

Λόγω των ανατιμήσεων, για πολλούς καταναλωτές η μόνη λύση είναι να προσέχουν περισσότερο τι αγοράζουν. Αυτό έχει οδηγήσει, μέχρι στιγμής, σε μείωση του συνολικού όγκου των πωλήσεων κατά 1,7%, με το μεγαλύτερο «ψαλίδι» να έχει πέσει στις αγορές γαλακτοκομικών (4,9%), κατεψυγμένων (5,2%), αλκοολούχων ποτών (7,8%), καθαριστικών (6,5%) και άλλων προϊόντων για το σπίτι. Όμως, υπάρχουν δύο κατηγορίες –σε αρκετά προϊόντα αλληλοκαλύπτονται– που εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων.

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

Η πρώτη είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αν και ο ρυθμός αύξησης των τιμών είναι υψηλότερος από τα επώνυμα, παραμένουν φθηνότερα και αποτελούν ένα οχυρό για τους καταναλωτές.

Η δεύτερη κατηγορία, στην οποία περιλαμβάνονται και αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είναι αυτή των χύμα προϊόντων. Τα επί ζυγίω προϊόντα, τα οποία μεσουράνησαν μέχρι και τη δεκαετία του ’80, είναι σημαντικά φθηνότερα από τα τυποποιημένα. Σήμερα αντιπροσωπεύουν το 23,8% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών των σούπερ μάρκετ, από 23,4% που ήταν το 2021. Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις χύμα πουλερικών (+14,2%), κρέατος (+8,4%), γαλακτοκομικών (+6,9%) και οπωρολαχανικών (+2,3%). Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι πωλήσεις ψαριών, που υποχώρησαν κατά 9,9%, και αλλαντικών, κατά 7,6%.

Δύσκολα γεμίζει το καλάθι

Τη στιγμή, μάλιστα, που το πληθωριστικό κύμα δεν φαίνεται να κοπάζει και ο προϋπολογισμός των νοικοκυριών, που έχουν να αντιμετωπίσουν και τους αυξανόμενους λογαριασμούς Ενέργειας, έχει εκτροχιαστεί, η τάση αυτή θα διατηρηθεί και το επόμενο διάστημα, εκτιμούν οι ίδιες πηγές.

Σήμερα, 7 στους 10 εργαζόμενους δηλώνουν σε έρευνα της ΓΣΕΕ ότι η άνοδος των τιμών τούς έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής (πολύ και αρκετά), με το 20% των εργαζομένων να δηλώνει ότι η οικονομική του κατάσταση δεν του επιτρέπει να ανταπεξέλθει καθόλου στις συνθήκες ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης του χειμώνα. Το πρόβλημα με τις ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό δεν είναι μόνο ελληνικό. Στην Ισπανία έχει ξεσπάσει «πόλεμος» μεταξύ των αλυσίδων αλλά και μεταξύ των αλυσίδων και μελών της ισπανικής κυβέρνησης. Ο γαλλικός Όμιλος Carrefour, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση πίσω από τη Mercadona, ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει έως τις 8 Ιανουαρίου ένα καλάθι 30 προϊόντων προς 30 ευρώ.

Ίσως σας ενδιαφέρουν