Όλες οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας: Οι «τυχεροί», οι «άτυχοι» και τα νέα πρόστιμα

Αυξήσεις για παλιά αυτοκίνητα, επιβάρυνση με χαμηλό ποσό στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα και περιορισμένες μειώσεις σε κατηγορίες «καθαρών» αυτοκινήτων

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»

Αναπροσαρμογές στα τέλη κυκλοφορίας για πάνω από 5 εκατ. αυτοκίνητα, με βασικά κριτήρια την παλαιότητα, την τεχνολογία και το βαθμό ρύπανσης, κλιμακωτά πρόστιμα για εκπρόθεσμη πληρωμή ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης, και ηλεκτρονικό μπλόκο σε ανασφάλιστα και χωρίς τη «σφραγίδα» του ΚΤΕΟ, περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο για τις αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων.

Παράλληλα, στο τραπέζι βρίσκεται πρόταση για νέα απόσυρση ρυπογόνων αυτοκινήτων, ενώ και φέτος θα ισχύσει το σύστημα των τελών κυκλοφορίας με το μήνα. Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχεδιασμό:

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

Ανατροπές στο ύψος των τελών

Ειδική ομάδα εργασίας εξετάζει την αναμόρφωση και επικαιροποίηση του συστήματος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τις νέες τεχνολογικές, τις οικονομικές και περιβαλλοντολογικές εξελίξεις, καθώς και τα μοντέλα που εφαρμόζουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Τα σενάρια προβλέπουν αυξήσεις στα ποσά για τα παλαιά και με υψηλές εκπομπές ρύπων αυτοκίνητα, επιβάρυνση με ένα σχετικά χαμηλό ποσό βάσει ρύπων στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, που έως τώρα απαλλάσσονταν, περιορισμένες μειώσεις σε κάποιες κατηγορίες «καθαρών» αυτοκινήτων ανάλογα με το κυβισμό, και διατήρηση των μηδενικών τελών κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας επισημαίνουν ότι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, και οι όποιες αλλαγές στο ύψος των τελών θα εφαρμοσθούν από το 2025, ενώ αποκλείουν δυσάρεστες εκπλήξεις και αιφνιδιασμούς σε όσους αγόρασαν νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα.

Ωστόσο, σημειώνουν, με νόημα, ότι το βασικό ζητούμενο είναι με τη ραγδαία αύξηση των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας με λιγότερα ή με καθόλου τέλη, να μην υπάρξει απώλειες στα έσοδα του Δημοσίου ύψους 1,1-1,2 δισ. ευρώ ετησίως.

Σημειώνεται ότι το ισχύον καθεστώς προβλέπει τέλη πολλών ταχυτήτων, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για παλαιά αυτοκίνητα, ενώ δεν πληρώνουν τέλη τα ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά με χαμηλούς ρύπους.

Στους κερδισμένους είναι όσοι έχουν αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο την τελευταία τριετία, καθώς το ύψος των τελών ανέρχεται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπου του οχήματος από 0 ευρώ έως 2,85 ευρώ ανά γραμμάριο CO2.

Νέα απόσυρση

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο παροχής οικονομικών κινήτρων στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων παλαιότητας άνω των 20 ετών, προκειμένου να τα αντικαταστήσουν με νέα σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Ωστόσο, το μέτρο αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, καθώς έχει υψηλό κόστος για τα κρατικά ταμεία σε μία περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη και ευαίσθητη για τα δημοσιονομικά, λόγω της ρευστότητας στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον και το γεωπολιτικό χάρτη και εν όψει της ενεργοποίησης του νέου Συμφώνου Σταθερότητας, που απαιτεί σημαντικά πρωτογενή πλεονάσματα για χώρες με υψηλό Χρέος όπως η Ελλάδα. Πάντως, αρμόδιοι παράγοντες αφήνουν όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά σε βάθος χρόνου.

Κλιμακωτά πρόστιμα

Το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται νέο ποινολόγιο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, που θα προβλέπει την επιβολή κλιμακωτού προστίμου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης της αποπληρωμής των τελών.

Αυτό σημαίνει ότι όσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας, τόσο μικρότερη να είναι η προσαύξηση στα τέλη κυκλοφορίας.

Για παράδειγμα, 10% επιπλέον του ποσού της οφειλής για μικρή χρονική καθυστέρηση, 20% για μεγαλύτερη καθυστέρηση, 50% προσαύξηση κ.ο.κ.).

Οι αλλαγές αυτές, ενδεχομένως να επηρεάσουν από το 2025 και τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα. Υπενθυμίζεται ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, το πρόστιμο είναι οριζόντιο και ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών, ακόμα και εάν η πληρωμή των τελών καθυστερήσει κατά μία ημέρα.

Ηλεκτρονικό «μάτι» για ασφάλιση και ΚΤΕΟ

Ο σχεδιασμός προβλέπει την εφαρμογή ενός αυτόματου συστήματος εντοπισμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα χωρίς να είναι ασφαλισμένα. Μέσω μίας νέας πλατφόρμας η ΑΑΔΕ θα ελέγχει και θα εντοπίζει τα ανασφάλιστα οχήματα και θα επιβάλει τα ανάλογα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες τους.

Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει στοιχεία από τα ηλεκτρονικά αρχεία

α) της ΑΑΔΕ,

β) κυκλοφορούντων οχημάτων, που διαθέτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών,

γ) των κλεμμένων οχημάτων, του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη,

δ) των αποβιωσάντων, του υπουργείου Εσωτερικών,

ε) των ανακυκλωθέντων οχημάτων, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και

στ) των ασφαλισμένων οχημάτων, του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.

Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα ενημερώνονται για την παράβαση και θα καλούνται να πληρώσουν αυτοτελές πρόστιμο έως 250 ευρώ, που θα πρέπει να εξοφλήσουν προκειμένου στη συνέχεια να ασφαλίσουν το όχημά τους. Όσοι δεν συμμορφωθούν, θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.

Σημειώνεται ότι μετά τους ελέγχους της ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων οι ασφαλίσεις αυξήθηκαν κατά 510.000, ενώ την πενταετία 2018-2022 η Τροχαία «έκοψε κλήσεις» ύψους 22 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 100.000 ιδιοκτήτες οχημάτων.

Την ίδια ώρα, με διασταυρώσεις μέσω του μόνιμου μηχανισμού ελέγχου για τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Στους κατόχους των οχημάτων θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ αν η παράβαση διαπιστωθεί σε έλεγχο της Τροχαίας το πρόστιμο θα διαμορφώνεται στα 400 ευρώ.

Στο μεταξύ, από τον Απρίλιο δίνεται η δυνατότητα σε κατόχους οχημάτων σε ακινησία να πάρουν πίσω τις πινακίδες αφού καταβάλουν το ποσό των τελών που αναλογεί στο χρονικό διάστημα επανεκκίνησης, που δεν μπορεί να είναι λιγότερο από ένα μήνα.

Έτσι, αν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12 για 4 μήνες τα 4/12, και ούτω καθεξής.

Ίσως σας ενδιαφέρουν