«Τσουχτερό» το φετινό τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας

Στα 3,5 ευρώ η τιμή της λαγάνας αυξημένη κατά 17% – Εκτόξευση της τιμής του σιταριού 70% λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία

Βαθιά στην τσέπη θα χρειαστεί να βάλουν φέτος το χέρι οι καταναλωτές για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας. Και αυτό, γιατί οι τιμές στα περισσότερα σαρακοστιανά εδέσματα έχουν πάρει την ανηφόρα και λόγω της αύξησης του κόστους της Ενέργειας και των καυσίμων, αλλά και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και τη Ρωσία.

Ο Τάσος Χατζηγαβριήλ, ιδιοκτήτης αρτοποιείου, τόνισε στη «Βραδυνή της Κυριακής» ότι η τιμή της λαγάνας φέτος θα είναι περίπου 3,5 ευρώ. Πέρσι κόστιζε 3 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι το 2022 διατίθεται 17% πιο ακριβά. Ο κ. Χατζηγαβριήλ τόνισε ότι καθοριστικό ρόλο έπαιξε η αύξηση της τιμής του σιταριού κατά 70%, λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Πλέον, ένα κιλό αλεύρι (ως πρώτη ύλη από το μύλο) στοιχίζει 1,05 ευρώ, ενώ με το ΦΠΑ φτάνει στο 1,20. Επίσης, το κόστος της ενέργειας είναι αυξημένο, επομένως ο έμπορος έχει γύρω στο 1 ευρώ μεικτό κέρδος.

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

Παράλληλα, δήλωσε ότι το αρτοποιείο του θα ψήσει φέτος περίπου 1.000 λαγάνες, ενώ κατά την εκτίμησή του οι καταναλωτές θα είναι συγκρατημένοι με τις αγορές του τραπεζιού της Καθαράς Δευτέρας.

«Τα εκκαθαριστικά της ΔΕΗ που ήρθαν στα τέλη του Ιανουαρίου, έγιναν δόση, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα οι οικογένειες να αντιμετωπίζουν δυσκολίες, και να προσπαθούν με κάθε τρόπο να εξοικονομούν χρήματα», είπε χαρακτηριστικά.

Από τη μεριά του, ο Θεόδωρος Κακούρης, πρόεδρος του Σωματείου Ιχθυοπωλών Αττικής «Σκορπιός», είπε ότι φέτος τα καλαμάρια και τα χταπόδια θα 15% και 30% πιο ακριβά, αντίστοιχα.

Η τιμή των θραψάλων θα κυμανθεί από 6 μέχρι 9 ευρώ το κιλό, ενώ του κατεψυγμένου καλαμαριού από 7 έως 18, ανάλογα με το είδος, το μέγεθος και την καταγωγή αλιείας.

Το φρέσκο καλαμάρι θα στοιχίσει 19 με 24 ευρώ, καθώς σημαντικό ρόλο παίζει το μέγεθός του. Η τιμή για τα φρέσκα χταπόδια θα κυμανθεί από 14,80 μέχρι 23,60.

Ο ίδιος απέδωσε την αύξηση της τιμής των θαλασσινών στο γεγονός ότι φέτος ήταν η χειρότερη χρονιά που έχει καταγραφεί στην αλιεία εδώ και τέσσερις δεκαετίες, αφού η θερμοκρασία ανέβηκε στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να πεθάνουν πολλοί οργανισμοί.

Αναφορικά με τις τιμές των υπόλοιπων προϊόντων του τραπεζίου της Καθαράς Δευτέρας, οι ελιές Καλαμών θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με πέρσι (4,50 με 7 ευρώ το κιλό).

Ο συσκευασμένος χαλβάς θα κοστίσει 6,5 με 11,50 ευρώ το κιλό, ανάλογα με το είδος και την επωνυμία του, ενώ το χύμα τουρσί με λαχανικά θα στοιχίσει από 1,60 έως 3 ευρώ το κιλό.

Οι εκπτώσεις τελείωσαν, οι προσφορές συνεχίζονται

Αισθητή ήταν η πτώση του τζίρου φέτος το χειμώνα. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, ούτε η τελευταία περίοδος εκπτώσεων που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, κατάφερε να τονώσει την αγορά, με αποτέλεσμα πολλά καταστήματα να συνεχίζουν τις προσφορές και το Μάρτιο. Ο Θανάσης Τσαγκάρης, γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και ιδιοκτήτης καταστημάτων με ρούχα σε όλη την Ελλάδα, μετέφερε στη «ΒτΚ» το κλίμα που επικρατεί στην αγορά και πώς επηρεάστηκαν οι δικές του επιχειρήσεις από την όλη κατάσταση.

Η πτώση του τζίρου των καταστημάτων του για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2022 ήταν της τάξης του 38%. Μάλιστα, τα μαγαζιά του στην Αττική κατέγραψαν λιγότερες πωλήσεις από αυτά της επαρχίας.

Ο κ. Τσαγκάρης είπε ότι οι επιχειρήσεις του θα συνεχίσουν τις προσφορές και το Μάρτιο. Άλλωστε, όπως τόνισε, όλα τα καταστήματα, κάθε χρόνο, μέχρι και τις 25 Μαρτίου, προσφέρουν τα χειμερινά είδη με μειωμένη τιμή, αφού η σεζόν αλλάζει επίσημα τον Απρίλιο.

Ο ίδιος αποδίδει την πτώση του τζίρου στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια πέρας από τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, και στο ότι υπάρχουν συνεχείς εκπτωτικές περίοδοι, όπως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις και η Black Friday που… κρατά μία εβδομάδα. «Οι εκπτώσεις πριν από μερικά χρόνια είχαν μεγαλύτερο νόημα», είπε χαρακτηριστικά.

Από τη μεριά του, ο Χρήστος Σταμάτης, ιδιοκτήτης καταστημάτων υπόδησης, είπε, επίσης, ότι τα μαγαζιά του κατέγραψαν αισθητή πτώση του τζίρου. Όπως είπε, την περσινή περίοδο υπήρχαν πολλές online πωλήσεις, ενώ φέτος μοιράστηκαν με τη φυσική παρουσία στο κατάστημα. Βέβαια, επεσήμανε ότι οι πελάτες δεν ήταν πολλοί, λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου αριθμού των κρουσμάτων.

Ο ίδιος είπε ότι τα μαγαζιά του στην Αθήνα θα συνεχίσουν τις προσφορές και το Μάρτιο, αφενός για να αυξήσει τον τζίρο του και αφετέρου για λόγους ανταγωνισμού, καθώς κάτι αντίστοιχο θα κάνουν και τα τριγύρω καταστήματα. «Όταν όλοι γύρω μας κάνουν εκπτώσεις, δεν γίνεται να είμαστε η εξαίρεση», ήταν τα λόγια του.

Παράλληλα, διευκρίνισε ότι οι εκπτώσεις στις δικές του επιχειρήσεις θα είναι της τάξης του 50%, ασχέτως αν άλλα καταστήματα παπουτσιών είναι περισσότερο γενναιόδωρα.

Ίσως σας ενδιαφέρουν