Φρεγάτες: Ο Σκαραμαγκάς θα δώσει προβάδισμα

Η εξέλιξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων θα δείξει πού θα πάει και το θέμα της προμήθειας των φρεγατών, καθώς δύσκολα η κυβέρνηση θα δώσει «πράσινο φως» σε εταιρίες από την ίδια χώρα

Στις 7 Ιουλίου, που λήγει ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων του Σκαραμαγκά και ανοίγονται οι προσφορές, θα υπάρχει μία καθαρότερη εικόνα για την τελική επιλογή των φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό.

Για την ώρα –σύμφωνα με εκτιμήσεις από έγκυρες πηγές– η πρόταση εξαγοράς του Έλληνα εφοπλιστή Πριοβόλου της North Star, δείχνει να είναι η πιο δελεαστική παρά τα προβλήματα που προέκυψαν το τελευταίο διάστημα και τα οποία ξεπεράστηκαν, αφού ο εφοπλιστής διαμαρτυρήθηκε εντόνως στην κυβέρνηση για κάποια κακώς κείμενα, κυρίως σε γραφειοκρατικό επίπεδο.

Επίσης πρόταση κατέθεσαν η ολλανδική Dammen και μία αγγλική εταιρία, ενώ η ΟΝΕΧ, σύμφωνα με άριστα ενημερωμένη πηγή της «Βραδυνής της Κυριακής», «ενδιαφέρεται περισσότερο να παρακολουθήσει τις εξελίξεις».

Παράλληλα, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στα τέλη Αυγούστου η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θα καταθέσει τις τελικές της προτάσεις στην κυβέρνηση, οι οποίες θα περιλαμβάνουν μία «μικρή λίστα» με τρεις ή τέσσερις επιλογές, από τις οποίες το Μέγαρο Μαξίμου θα επιλέξει τη μία που θα αγοράσει το Π.Ν.

Για την ώρα, στο ΓΕΝ οι συσκέψεις είναι καθημερινές και πολύωρες, όπου εξετάζονται εξονυχιστικά οι προσφορές των εταιριών που έχουν απομείνει, μετά τον αποκλεισμό της ισπανικής πρότασης και της δεύτερης γερμανικής, για τεχνικούς και οικονομικούς λόγους.

Στην τελική ευθεία της αξιολόγησης έχουν μπει οι προτάσεις έξι χωρών (Γαλλίας, Γερμανίας, Ηνωμένου Βασιλείου, ΗΠΑ, Ιρλανδίας και Ιταλίας), και, όπως λένε οι πληροφορίες, «θα συνεκτιμηθούν πολλοί παράγοντες –οικονομικοί και πολιτικοί– στην τελική επιλογή, αφού επιχειρησιακά, σχεδόν όλες είναι επαρκείς».

Το βέβαιο είναι πως η κυβέρνηση θέτει ως απαράβατο όρο την εμπλοκή των ελληνικών ναυπηγείων –σίγουρα του Σκαραμαγκά–στο πρόγραμμα-μαμούθ της αγοράς 4 νέων φρεγατών, τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής 4 φρεγατών ΜΕΚΟ, και την «ενδιάμεση λύση».

Ο Νίκος Παναγιώτοπουλος εξηγούσε, πρόσφατα, σε συνομιλητές του ότι η «πολυπλοκότητα της τελικής επιλογής σχετίζεται με την εμπλοκή της εγχώριας βιομηχανίας, ναυπηγικής και αμυντικής».

Η επιλογή του νικητή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θεωρείται «τροχειοδεικτική», ίσως όχι τόσο αποφασιστικής σημασίας για την τελική επιλογή, αλλά πάντως θα δείξει ποιοι δεν θα είναι μέσα στην τελική επιλογή. Για παράδειγμα, αν το Π.Ν. πάρει τις ολλανδικές φρεγάτες «Μ» (που, όπως όλα δείχνουν, είναι η πιο ενδεδειγμένη λύση και προς τα εκεί κλείνουν οι ναύαρχοι μετά την αποστολή επιστολής ενδιαφέροντος για τις ολλανδικές μεταχειρισμένες φρεγάτες «M»), δύσκολα η Dammen να επιλεγεί για το Ναυπηγείο. Και αυτό, επειδή θεωρείται απίθανο να πάρουν και τις καινούργιες και τις μεταχειρισμένες φρεγάτες από την ίδια εταιρία.

Οι «μνηστήρες» βρίσκονται συνεχώς στην Αθήνα και σε συνεχή επαφή με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, και κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει κάποιον, αλλά, αντίθετα, θεωρείται πιθανό ότι το επόμενο διάστημα όσοι διεκδικούν το πρόγραμμα να «παίξουν» τα τελευταία κρυμμένα «χαρτιά» τους. Είτε αυτό αφορά τη διαμόρφωση των προτεινόμενων πλοίων, είτε το κόστος, είτε ακόμα και την ενδιάμεση λύση. Το βέβαιο είναι ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην επιλογή των πλοίων με τα επιχειρησιακά κριτήρια που έχει ήδη θέσει, όπως τονίζουν διαρκώς, κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, με πρώτο τον υπουργό Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο.

Καθημερινές διαβουλεύσεις

Ίσως σας ενδιαφέρουν