Αυτές είναι οι λέξεις και οι φράσεις που καθόρισαν τη δεκαετία

Ποιος ήξερε πριν από το 2010 τα hashtags, τα emojis και τους hipsters;

H γλώσσα είναι όντως σαν ένας ζωντανός οργανισμός. Εμπλουτίζεται συνέχεια, εξελίσσεται και τελικά παγιώνει ορισμένες έννοιες που μέχρι πρότινος μας ήταν άγνωστες επειδή ουσιαστικά δεν υπήρχαν, τουλάχιστον στο επίσημο γλωσσικό και πολιτιστικό μας σύστημα.

Μέσα σε μια δεκαετία, μεταξύ του
2010 και του 2019 δηλαδή, εμφανίστηκαν κάποιες λέξεις, φράσεις, νεολογισμοί,
που έγιναν ξαφνικά και μαζικά δημοφιλείς.

Αντλώντας συμβουλές από
γλωσσολόγους, κοινωνιολόγους και συγγραφείς λεξικών, το Mashable,
βρήκε τις λέξεις και φράσεις που καθόρισαν την τελευταία δεκαετία.

Οι λέξεις της δεκαετίας (2010- 2020)
είναι οι εξής:

Hashtags

Ποιος ήξερε τι εστί η λέξη hashtag πριν το 2010; Κανείς, γιατί δεν υπήρχε σαν όρος! Την τελευταία δεκαετία, ωστόσο, τα hashtags κατάφεραν να αλλάξουν τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τα social media, ενώ παράλληλα, έπαιξαν τεράστιο ρόλο τόσο στη δημιουργία όσο και στην περαιτέρω διαμόρφωση των κοινωνικών κινημάτων της εποχής.

Hipsters

Ο όρος hipster χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1940, προκειμένου να περιγράψει τον μέσο λευκό μεσοαστό Αμερικάνο, που γοητεύεται από τους μαύρους τζαζίστες και επιδιώκει να υιοθετήσει τον τρόπο ζωής τους.

Από
τα μέσα του 1940, λοιπόν, ο όρος hipster ξεκινά να εδραιώνεται στο κυρίαρχο
(υπο)πολιτισμικό και γλωσσικό σύστημα, δημιουργώντας μια ολόκληρη κουλτούρα
σημείων, συμβολισμών και νοημάτων. Σύμφωνα με μια κυρίαρχη αντίληψη μάλιστα, οι
hipsters αποτελούν (μια κάπως αρνητικά δοσμένη) μετεξέλιξη των hippies.

Με βάση μια αναφορά που κάνει ο D. Hebdige στην κορυφαία του μελέτη για τα υποπολιτισμικά σχήματα του 20ου αιώνα, Υποκουλτούρα: Το νόημα του στυλ, οι beatniks (υπο-πολιτισμικοί «γείτονες» των hipsters), έτειναν να «εξιδανικεύουν τη νέγρικη κουλτούρα σε βαθμό που καταντά γελοία υπερβολή, ενώ οι καταιγιστικοί πανηγυρισμοί τους χρησίμευαν σαν πρότυπο της «σκλαβωμένης» ελευθερίας για τη λευκή νεολαία».

Και συνεχίζει, περιγράφοντας ότι «ο beat νέος ήταν αρχικά ένας πρόθυμος μεσοαστός κολαιγιόπαις, σαν τον Κέρουακ, ενοχλημένος απ’ τις πόλεις και την κουλτούρα που κληρονόμησε, που ήθελε να ξεκόψει και να πάει σε μέρη μακρινά κι εξωτικά, όπου θα μπορούσε να ζει σαν τον «λαό», να γράφει, να καπνίζει και να περισσυλογάται».

Κλιματική αλλαγή

Λίγο ή πολύ, τον έχουμε κάνει σαν τα μούτρα μας τον πλανήτη και δεν είναι κοπλιμέντο. Η κλιματική αλλαγή συντελείται χρόνια τώρα, ωστόσο, την τελευταία δεκαετία, η φράση «κλιματική αλλαγή» και η όλη συζήτηση για τους κατεξοχήν υπαίτιους, τις συνέπειες κλπ, φαίνεται να απασχολεί όλο και περισσότερους ανθρώπους ανά τον κόσμο, αφού το φαινόμενο της μεταβολής του κλίματος γίνεται ολοένα και περισσότερο ορατό και όχι πια, ως κάτι μακρινό που πρόκειται να συμβεί στο έμμεσο μέλλον, αλλά ως κάτι που συμβαίνει τη στιγμή που μιλάμε.

Ο όρος κλιματική αλλαγή περιγράφει, αλλά και συνοψίζει πλέον, τη ραγδαία μεταβολή του παγκοσμίου κλίματος και ειδικότερα τις μεταβολές των μετεωρολογικών συνθηκών που εκτείνονται σε μεγάλη χρονική κλίμακα. Τέτοιου τύπου μεταβολές περιλαμβάνουν: Στατιστικά σημαντικές διακυμάνσεις ως προς τη μέση κατάσταση του κλίματος ή τη μεταβλητότητά του, οι οποίες εκτείνονται σε βάθος χρόνου δεκαετιών ή περισσότερων ακόμα ετών.

Οι κλιματικές αλλαγές οφείλονται σε
φυσικές διαδικασίες, καθώς και σε ανθρώπινες δραστηριότητες, που έχουν εμφανείς
επιπτώσεις στο κλίμα, όπως, για παράδειγμα είναι η τροποποίηση της σύνθεσης της
ατμόσφαιρας.

Content

«Content is King» έγραφε ο Bill Gates το 1996, προβλέποντας ότι το Διαδίκτυο θα φέρει «επανάσταση» στον τρόπο που σκεφτόμαστε, που λειτουργούμε και που βγάζουμε χρήματα από το περιεχόμενο και τις πληροφορίες που παρέχουμε.

Πράγματι από το 2010 και μετά, το content marketing aka δημιουργία περιεχομένου (content creators) έχουν παράξει μια ολόκληρη βιομηχανία, κυρίως μέσω των social media, με βασικούς πρωταγωνιστές ποιους άλλους; Influencers, vloggers, bloggers, δημιουργούς περιεχομένου, είτε πρόκειται για νέες τάσεις στα ψηλοτάκουνα, είτε για αυτοβελτιωτικές κοινοτοπίες, είτε πληροφορίες και περιεχόμενο κάθε είδους.

Προφανώς και υπήρχαν άνθρωποι που ασχολούνταν με blogging και vlogging
πολύ πριν το 2010, ωστόσο, το μεγάλο «μπαμ» στην έννοια του content και την
άνθιση των εν λόγω ασχολιών – επαγγελμάτων, έρχεται κυρίως την τελευταία
δεκαετία.

Emojis

Emojis και ξερό ψωμί είναι η φάση της δεκαετίας που διανύουμε. Η ένδοξη «επανάσταση» της επικοινωνίας μέσω ηλεκτρονικών εικονιδίων έχει γίνει πλέον καθημερινότητα και το ξέρουμε όλοι.

Τα emojis εκφράζουν αυτά που θέλουμε
να πούμε και αισθανόμαστε (με μεγαλύτερη ή λιγότερη ακρίβεια προφανώς!) και
ήρθαν για να αντικαταστήσουν τις λέξεις. Στην κυριολεξία.

1%

Το ακούμε συχνά (και όχι μόνο στο Mr Robot). Ο όρος 1% χρησιμοποιείται για να περιγράψει την ακραία ολιγάριθμη ελίτ που κατέχει τον μισό πλούτο παγκοσμίως, συμβάλλοντας στην αναπαραγωγή των οικονομικών, πολιτικών, εισοδηματικών ανισοτήτων και καθιστώντας μας… παγκόσμια πλειοψηφική λουμπεναρία.

(Are we the 99%?)

Inclusivity και intersectionality

H έννοια του inclusivity περιγράφει και κλείνει μέσα της ουσιαστικά εκείνες τις κοινωνικές στάσεις που αντιπαρατίθενται σε κάθε μορφής διάκριση και καταπίεση, με επίκεντρο πάντα την ταυτότητα κάθε υποκειμένου.

Από την άλλη, το intersectionality είναι μια πιο ειδική έννοια, η οποία χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις διακρίσεις που γίνονται σε βάρος των υποκειμένων, είτε λόγω φυλής, είτε λόγω εθνικότητας, κοινωνικής τάξης, αναπηρίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού.

Ενδεικτικά είναι τα: #MeToo, Time’s Up και το Women’s March movements, κινήματα που εναντιώνονται στην συστημική καταπίεση, πολεμώντας όσα αυτή συνεπάγεται: «Κουλτούρα του βιασμού», σεξουαλική παρενόχληση, body shaming, slut shaming.

Ίσως σας ενδιαφέρουν