Άγγελος Συρίγος: «Φασίστας είναι αυτός που ανοίγει κεφάλια ασχέτως ιδεολογίας»

«Η βία των ναζιστικών ομάδων είναι εξίσου καταδικαστέα με τη βία των αντιφασιστών και οποιουδήποτε αυτόκλητου»

Οι αναφορές του Άγγελου Συρίγου με αφορμή τη βία που εκδηλώνεται στα σχολεία από ομάδες ακροδεξιών που συγκρούονται, έγιναν αντικείμενο πολλαπλών ερμηνειών και σχολίων, κυρίως από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο υφυπουργός Παιδείας επανέρχεται, εξηγεί πού, κατά τη γνώμη του, βρίσκονται τα όρια, και ότι δεν πρόκειται για θεωρία των δύο άκρων. Έχοντας ως βασική θέση ότι η Χ.Α. προσβάλλει την Ιστορία αυτού του τόπου, προσθέτει με νόημα: «Φασίστας είναι αυτός που ανοίγει κεφάλια, ασχέτως του τι πιστεύει ο ίδιος για τον εαυτό του και την ιδεολογία του. Δεν υπάρχει καλή και κακή βία».

Σε ό,τι αφορά την τήρηση των μέτρων κατά του κορωνοϊού στα πανεπιστήμια, προανήγγειλε προσλήψεις προσωπικού που θα ελέγχει τα πιστοποιητικά εμβολιασμών των φοιτητών.

Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ

Κύριε υφυπουργέ, τα πανεπιστήμια άνοιξαν ξανά με την δια ζώσης εκπαίδευση. Ωστόσο, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν το θέμα του ελέγχου των πιστοποιητικών εμβολίων έχει λυθεί. Δηλαδή, για το ποιος θα κάνει τους ελέγχους στα αμφιθέατρα και στις πανεπιστημιακές αίθουσες.

«Η δια ζώσης επαναλειτουργία των πανεπιστημίων ήταν επιθυμία του υπουργείου Παιδείας, αίτημα των πρυτανικών Αρχών και απαίτηση των φοιτητών. Ήδη από την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου πολλά ΑΕΙ επέστρεψαν στη δια ζώσης. Τα υπόλοιπα πανεπιστήμια αρχίζουν μαθήματα μέσα στις επόμενες 10 ημέρες. Έχουμε πάρει μία σειρά μέτρων σε συνεργασία με τις πρυτανικές Αρχές. Έχει διατεθεί ένα κονδύλιο από το υπουργείο Παιδείας για πρόσληψη προσωπικού σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Το προσωπικό αυτό είναι υγειονομικοί υπεύθυνοι που έχουν ως αποκλειστική αρμοδιότητα τον έλεγχο των πιστοποιητικών από τους εισερχομένους. Παράλληλα, το ίδιο έργο μπορεί να κάνουν διοικητικοί υπάλληλοι ή διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ κατά την κρίση των πρυτανικών Αρχών. Παράλληλα, υπάρχει και η υποχρέωση των φοιτητών να έχουν πάνω στο έδρανό τους κατά τη διάρκεια του μαθήματος το σχετικό πιστοποιητικό. Με αυτό τον τρόπο ασκείται ένας έμμεσος κοινωνικός έλεγχος από τους γύρω τους. Τέλος, λειτουργεί ήδη μία ηλεκτρονική εφαρμογή που αποκαλείται edupass. Εκεί εγγράφονται όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μάθημα. Επιπλέον, κάποια πανεπιστήμια έχουν προχωρήσει σε αγορές ειδικών μηχανημάτων που καθαρίζουν τον αέρα στις αίθουσες και τα αμφιθέατρα».

Δημιουργήθηκε μεγάλη συζήτηση από μία αναφορά σας σε ό,τι αφορά το θέμα της βίας, που είπατε ότι είστε ενάντια απ’ όπου και αν προέρχεται, και αυτό έχει εκληφθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ ως εξομοίωση με την Ακροδεξιά. Τι απαντάτε;

«Η βία είναι ένα θέμα. Η δράση ναζιστικών ομάδων είναι ένα άλλο θέμα. Ας ξεκινήσω από το δεύτερο. Η παρουσία οπαδών της Χρυσής Αυγής προσβάλλει την Ιστορία αυτού του τόπου που μαρτύρησε από τους ναζί την περίοδο της Κατοχής. Δεν θα επιτρέψουμε να ξαναγυρίσει ο τόπος πίσω. Ήδη έχουν αναλάβει έργο οι θεσμικοί υπεύθυνοι, το υπουργείο Παιδείας, η Αστυνομία και η Δικαιοσύνη. Ως προς τη βία θα σας πω μία πάγια άποψή μου. Φασίστας είναι αυτός που ανοίγει κεφάλια, ασχέτως του τι πιστεύει ο ίδιος για τον εαυτό του και την ιδεολογία του. Δεν υπάρχει καλή και κακή βία. Η βία των ναζιστικών ομάδων είναι εξίσου καταδικαστέα με τη βία των αντιφασιστών ή οποιουδήποτε αυτόκλητου υπερασπιστή της νομιμότητας. Δεν πρόκειται για τη θεωρία των δύο άκρων. Πρόκειται για το θεμέλιο της Δημοκρατίας».

Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε συνεχώς ομάδες νεαρών, ακόμη και μαθητών, να προπηλακίζονται έξω από σχολεία όπως έγινε πρόσφατα στη Βόρεια Ελλάδα. Πιστεύετε ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές θα πρέπει να είναι ανεκτές από την Πολιτεία;

«Ο χώρος των σχολείων πρέπει να μείνει έξω από κομματικές αντιπαραθέσεις. Οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται στο σχολείο τους. Αυτό σημαίνει ηρεμία και καταλλαγή. Ο προπαγανδιστικός, κατάφωρα διαστρεβλωτικός και διχαστικός λόγος που ακούγεται από την αντιπολίτευση πλήττει κυρίως τους νέους αυτούς ανθρώπους. Όσο για το θέμα της παρουσίας ακροδεξιών θυλάκων μέσα στα σχολεία, όπως αντιμετωπίσθηκε θεσμικά η Χρυσή Αυγή το 2013 και τελικώς διαλύθηκε, έτσι θα αντιμετωπισθούν και τώρα στοιχεία που παρανομούν στα σχολεία. Από εκεί και πέρα, η φασιστική ιδεολογία μέσα στις σχολικές αίθουσες πρέπει να χτυπηθεί στη ρίζα της με εκπαίδευση και πειθώ, και όχι με καδρόνια και ρόπαλα».

Τα πανεπιστήμια και τα σχολεία είναι κύτταρο δημοκρατίας, μόρφωσης και παιδείας. Πιστεύετε ότι κινδυνεύουν από ακροδεξιές ή ακροαριστερές ομάδες που θα συγκρούονται για την ιδεολογία τους και όχι μόνο;

«Το πανεπιστήμιο είναι φορέας εκπαίδευσης και προόδου. Επιπλέον, στην Ιστορία του νέου ελληνικού κράτους οι φοιτητές των πανεπιστημίων αποτελούν ένα διακριτό κεφάλαιο. Στο πρώτο σκίρτημα ελευθερίας το 1821, είχαν συμπήξει τον Ιερό Λόχο. Τους ξαναβρίσκουμε στα Σκιαδικά του 1859, στα Ευαγγελικά του 1901, στην αντίσταση κατά των κατακτητών στη διάρκεια της Κατοχής, μέχρι και στο Πολυτεχνείο το 1973. Παραδοσιακά οι φοιτητές λειτουργούσαν ως οι ευαίσθητοι δείκτες της ελληνικής κοινωνίας. Αποτελούν σίγουρα το πιο δυναμικό της κομμάτι. Τα τελευταία αρκετά χρόνια τα πανεπιστήμάα μας βελτιώνονται ουσιωδώς από εκπαιδευτικής πλευράς. Το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό έχει πολύ υψηλά προσόντα. Έχουν έλθει νέοι, εξαιρετικοί συνάδελφοι με σπουδές από σημαντικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Την ίδια, όμως, περίοδο είχαμε και μία τρομερή οπισθοδρόμηση. Η στρεβλή αντίληψη περί ασύλου επέτρεψε τη δράση σε μειοψηφικές ομάδες που ενδιαφέρονται μόνον για τη δική τους δυνατότητα να μιλούν ελεύθερα ή να βιαιοπραγούν. Με την κατάργηση του άβατου της Αστυνομίας στα ΑΕΙ τον Ιούλιο του 2019, η δράση τους έχει περιοριστεί σημαντικά. Δεν είναι, όμως, μόνον οι βίαιες ή οι λεκτικές επιθέσεις. Είναι μία διάχυτη αντικοινωνικότητα. Κοιτάξτε τα κεντρικά ΑΕΙ. Τοίχοι γραμμένοι, μηχανήματα προβολών κατεστραμμένα, εγκαταστάσεις βανδαλισμένες. Δεν είναι αυτή είναι η εικόνα που θέλουμε για τα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε».

Ακροδεξιά και ακροαριστερά, κατά τη γνώμη σας, έχουν κοινά στοιχεία;

«Προβοκατόρικη ερώτηση! Είμαι σίγουρος ότι οι ιεροεξεταστές του ΣΥΡΙΖΑ θα περιμένουν ανυπόμονα να αναλύσουν με προσοχή κάθε λέξη και κόμμα αυτής της απαντήσεως, αναζητώντας να πιαστούν από κάπου για να χαρακτηρίσουν έναν ιδεολογικό τους αντίπαλο ως ακροδεξιό. Προφανώς και όχι. Ακροδεξιά και Ακροαριστερά εκκινούν από εντελώς διαφορετικές ιδεολογίες. Την κοινωνία, όμως, δεν την αφορούν οι μειοψηφικές ομάδες που κινούνται στα άκρα, πλην περιόδων που τα άκρα απειλούν την ίδια τη Δημοκρατία. Η πιο πρόσφατη απειλή που προήλθε από τα άκρα ήταν η πολιτική ενδυνάμωση της Χρυσής Αυγής την περίοδο 2010-15».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Ίσως σας ενδιαφέρουν