Από την «Βραδυνή της Κυριακής»:Σοφία Ζαχαράκη:«Προαιρετικά οι μάσκες μέσα στην τάξη»

Για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια γίνονται προσλήψεις μονίμων στην εκπαίδευση και οι αναπληρωτές στην Γενική εκπαίδευση θα διοριστούν την νέα χρονιά   με βάση τους πίνακες του ΑΣΕΠ.

Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου επιστρέφουν από τη Δευτέρα στις σχολικές τάξεις για να τους ακολουθήσουν την επόμενη εβδομάδα οι μαθητές των δυο άλλων τάξεων του Λυκείου και του Γυμνασίου. Η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Σοφία Ζαχαράκη στη συνέντευξή της στη «Βραδυνή της Κυριακής» εξηγεί πώς θα γίνει αυτή η επιστροφή και αντικρούει τις ενστάσεις της ΟΛΜΕ και τις επιφυλάξεις εκπαιδευτικών και γονέων σχετικά με την διασφάλιση των μέτρων προστασίας. Επίσης δίνει το πρώτο στίγμα για την επόμενη σχολική χρονιά και το τι θα κάνει το υπουργείο Παιδείας μπροστά σε ένα τυχόν νέο κύμα πανδημίας το Φθινόπωρο.

«Η προετοιμασία έχει ήδη ξεκινήσει για κάθε σενάριο, ακόμα και το πιο απαισιόδοξο» επισημαίνει και αναφέρεται στα βήματα που γίνονται στηνεξ αποστάσεως εκπαίδευση με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με την παράδοση τεχνολογικού εξοπλισμού σε σχολικές μονάδες από δωρεές που έχουν ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια. «Όλα αυτά αποτελούν μια σημαντική παρακαταθήκη λοιπόν. Θα την διαφυλάξουμε, θα την καλλιεργήσουμε, θα την βελτιώσουμε και θα την εμβαθύνουμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και να είστε βέβαιοι πώς, ό,τι και να κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, θα είμαστε πιο έτοιμοι από ποτέ» τονίζει.

Όλοι οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το φθινόπωρο θα έρθουμε αντιμέτωποι με ένα δεύτερο κύμα του κορωνοϊου. Για την επόμενη χρονιά ποιο είναι το σχέδιο σας αν ξεσπάσει από τον Οκτώβριο ένα νέο κύμα πανδημίας και αναγκαστικά κλείσουν τα σχολεία; Υπάρχει τότε η πιθανότητα η εξ’αποστάσεως εκπαίδευση να αποκτήσει χαρακτήρα υποχρεωτικό;

«Η προετοιμασία έχει ήδη ξεκινήσει για κάθε σενάριο, ακόμα και το πιο απαισιόδοξο. Όμως η έως τώρα αντιμετώπιση της κρίσης μας έχει ήδη οπλίσει με πολύτιμη εμπειρία διαχείρισης των εκτάκτων αναγκών που προέκυψαν, αλλά και με μια αίσθηση τεκμηριωμένης από τα γεγονότα συλλογικής αυτοπεποίθησης, ότι ως λαός και Πολιτεία, αν θελήσουμε να πετύχουμε κάτι, το μπορούμε. Ως προς την εξέλιξη της πανδημίας πρέπει να είμαστε ειλικρινείς: βεβαιότητες και θέσφατα δεν υπάρχουν.  Όλοι μας και πρώτοι απ όλους οι εξειδικευμένοι στην αντιμετώπιση επιδημιών επιστήμονες, επεξεργάζονται και αξιολογούν τα δεδομένα από την εξέλιξη του ιού και το σχέδιο προσαρμόζεται βάσει των νέων στοιχείων και πορισμάτων.

Ειδικότερα και ως προς την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ως Υπουργείο Παιδείας είμαστε περήφανοι για το γεγονός ότι μέσα σε ελάχιστες μέρες και σε συνθήκες πανδημίας διευρύναμε το σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ώστε να μπορεί να καλύψει κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο τις εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού. Και οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: 1.100.000 εγγεγραμμένοι μαθητές σε σύνολο 1.300.000, και μαζί σχεδόν 200.000 εκπαιδευτικοί , εγγράφηκαν στις πλατφόρμες που αναπτύχθηκαν στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο στο e-me και στο e-class, συμμετέχοντας σε διαδικτυακές τάξεις. Πρόκειται για μία συλλογική επιτυχία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, που αποτελεί λαμπρή παρακαταθήκη για το μέλλον και αξίζουν ένα μεγάλο ευχαριστώ όλοι όσοι συμμετείχαν και βοήθησαν στο να πραγματοποιηθεί. Συγχρόνως σχεδιάζουμε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τρόπο μεθοδικό και συστηματικό ως προς τα ψηφιακά εργαλεία αλλά και τον σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού. Εδώ και 2 εβδομάδες παραδίδεται τεχνολογικός εξοπλισμός σε σχολικές μονάδες σε όλη την επικράτεια από δωρεές που έχουν ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια ευρώ που προστίθενται στο πρόγραμμα ενίσχυσης που υλοποιείται ήδη από το Υπουργείο.  

Όλα αυτά αποτελούν μια σημαντική παρακαταθήκη λοιπόν. Θα την διαφυλάξουμε, θα την καλλιεργήσουμε, θα την βελτιώσουμε και θα την εμβαθύνουμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και να είστε βέβαιοι πώς, ό,τι και να κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, θα είμαστε πιο έτοιμοι από ποτέ».

Ζητήσατε από τους εκπαιδευτικούς να βρίσκονται από την Τετάρτη στα σχολεία. Καθώς στα Γυμνάσια και στις δυο πρώτες τάξεις των Λυκείων τα μαθήματα θα ξεκινήσουν στις 18 Μαΐου θα πρέπει να σταματήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση; H ΟΛΜΕ σας κατηγορεί ότι έτσι ουσιαστικά ακυρώνεται στην πράξη η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί επέστρεψαν την Τετάρτη και μαζί σύλλογος και διευθυντής θα προετοιμάσουν το σχολείο για την υποδοχή των μαθητών. Με σαφείς οδηγίες για την τήρηση κανόνων υγιεινής όπως μας εισηγήθηκε ο ΕΟΔΥ και ενέκρινε η ειδική επιτροπή του Υπουργείου Υγείας αλλά και οδηγίες για το πρόγραμμα, τα διαλείμματα και χρήσιμες πληροφορίες για τη σχολική ζωή. Συγχρόνως ενημερώσαμε ειδικότερα για τους καθηγητές Γυμνασίου, ότι η καθημερινή παρουσία στο σχολείο δύναται, έως την επανέναρξη των Γυμνασίων, να ορίζεται από τον Διευθυντή σύμφωνα με τις διοικητικές ανάγκες σε κάθε περίσταση. Που σημαίνει ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να συνεχιστεί, όπως και ήδη γίνεται για τις ημέρες που δεν υπάρχει διοικητική εργασία στο σχολείο. Αποδεικνύουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί ότι επιθυμούν να στηρίξουν τους μαθητές που παραμένουν στο σπίτι εδώ και τόσο καιρό. Αυτό μας δίνει δύναμη για να συνεχίσουμε και να διευρύνουμε τις προσπάθειές μας. 

Στο νέο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη. Επίσης στον προϋπολογισμό το ποσό για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς είναι μειωμένο. Θα προσλάβετε λιγότερους αναπληρωτές τη νέα σχολική χρονιά; Και αν ναι, αν υπάρχει το νέο κύμα πανδημίας που προβλέπεται δεν θα πρέπει να είναι λίγοι μαθητές ανά τάξη;

Για την επόμενη σχολική χρονιά δρομολογούνται ήδη μέσω ΑΣΕΠ όπως γνωρίζετε 5.250 διορισμοί στην γενική εκπαίδευση και ήδη έχουν ξεκινήσει 4.500 διορισμοί στην Ειδική Αγωγή, οι οποίοι μάλιστα βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης με την έκδοση των οριστικών πινάκων . Μέσω αυτών των μονίμων διορισμών, των πρώτων εδώ και μια δεκαετία, θα καλυφθεί -κατά τρόπο οριστικό μάλιστα- μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών αναγκών που φέτος καλύφθηκαν μέσω αναπληρωτών. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε αποδείξει πως, όπου προκύψουν ανάγκες κάλυψης εκπαιδευτικών αναγκών μέσω αναπληρωτών τις καλύπτουμε, όπως προκύπτει και από το γεγονός ότι φέτος προβήκαμε σε πρόσληψη του μεγαλύτερου αριθμού αναπληρωτών των τελευταίων ετών.

Θα προλάβουν έγκαιρα να καταρτιστούν οι πίνακες των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής Παιδείας για μόνιμο διορισμό αλλά οι πίνακες των αναπληρωτών, με δεδομένο την κατάσταση λόγω κορωνοϊού,;

Ειδικότερα όσον αφορά στον διορισμό αναπληρωτών για την νέα χρονιά στην Γενική Εκπαίδευση, αυτοί θα επιλεγούν βάσει των πινάκων ΑΣΕΠ γενικής εκπαίδευσης οι οποίοι παρά τις αντιξοότητες θα καταρτισθούν εγκαίρως. Σχετικά με την προηγούμενη ερώτησή σας, ως προς το γενικό πλαίσιο μεγέθους των τμημάτων και την εξέλιξη της πανδημίας, δεν πρέπει να τα συγχέουμε: τα όρια των τμημάτων όπως ρυθμίζονται νομοθετικά, είτε με το παρόν είτε με το υπό διαβούλευση νομοθετικό πλαίσιο,  διαμορφώνονται σε μια κατάσταση εκπαιδευτικής κανονικότητας. 

Σε έκτακτες περιπτώσεις όπως αυτή της πανδημίας, τα όρια επαναπροσδιορίζονται από τις συστάσεις των ειδικών, όπως συμβαίνει και τώρα, όπου τα σχολεία μας ανοίγουν με μέγιστο όριο 15 μαθητών ανά τμήμα.

Κατά συνέπεια και σε αυτό προτεραιότητα θα έχουν πάντοτε οι οδηγίες των ειδικών και η υγεία των μαθητών μας, όποιες συνθήκες και αν συναντήσουμε.

Συνέντευξη και τυπικά προσόντα για τους εκπαιδευτικούς των Προτύπων Σχολείων

Πώς θα λειτουργήσουν τα πρότυπα σχολεία;

Με το παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται μια συνολική αναβάθμιση προτύπων και πειραματικών σχολείων, με παράλληλη αύξηση του αριθμού τους. Τηρούμε έτσι άλλωστε και μια κορυφαία προεκλογική μας δέσμευση ως προς την αναστροφή της τάσης υποβάθμισης των προτύπων και πειραματικών σχολείων που ακολουθήθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και εγκαινιάζουμε μια νέα εποχή για έναν θεσμό στον οποίον πιστεύουμε αταλάντευτα, από την αρχή της δημιουργίας του. Βασικός πυλώνας της προσπάθειας είναι οπωσδήποτε το εκπαιδευτικό δυναμικό. Οι εκπαιδευτικοί μας εχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τον παιδαγωγικό πειραματισμό και την συνολική ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας. Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στον επαγγελματισμό και τις ικανότητές τους, και επιθυμούμε να επιβραβεύσουμε την δημιουργικότητά  τους και τον εκπαιδευτικό τους ζήλο. 

Με ποια κριτήρια θα διορίζονται εκεί οι εκπαιδευτικοί;

Η αξιολόγηση θα διενεργείται με βάση τυπικά προσόντα και συνέντευξη. Όσον αφορά στους νεοεισερχόμενους στο σύστημα εκπαιδευτικούς, δίνεται βαρύτητα στα αυξημένα προσόντα, τόσο στα ακαδημαϊκά όσο και στα εντός της σχολικής τάξης. Στόχος είναι να αξιολογείται συνολικά η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού με αντικειμενικό τρόπο. Η συγκεκριμενοποίηση των κριτηρίων θα διενεργείται από τη Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, με αυξημένη αυτονομία. Εφόσον η αξιολόγηση είναι θετική, οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται με θητεία προκειμένου να εμπεδωθεί και να ενθαρρυνθεί το κλίμα διαρκούς βελτίωσης και εξέλιξης. Για την συνέντευξη υπεύθυνες θα είναι οι Περιφερειακές Διευθύνσεις και η διαδικασία θα είναι  αποκεντρωμένη, με συγκρότηση μιας επιτροπής ανά περιφέρεια, ενώ στις μεγαλύτερες περιφέρειες της Αθήνας και Θεσ/νικης θα υπάρχουν περισσότερες επιτροπές. Ως προς τους ήδη τοποθετημένους εκπαιδευτικούς, θα μπορούν να επιλέγουν αν θέλουν να παραμείνουν στο πρότυπο ή πειραματικό σχολείο που βρίσκονται ή να τοποθετηθούν κατά προτεραιότητα σε άλλο. Εφόσον επιλέξουν να παραμείνουν, παραμένουν με μονοετή θητεία και στο τέλος της χρονιάς θα αξιολογούνται.

Οι ρυθμίσεις αυτές για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, αποτελούν μέρος μόνο της συνολικής μας υπό διαβούλευση νομοθετικής παρέμβασης, η οποία θέτει τις βάσεις για το σχολείο του μέλλοντος, το σχολείο που οι Έλληνες ονειρευόμαστε και αξίζουμε.

Η επαναφορά στις τάξεις με βάση τις συστάσεις του ΕΟΔΥ

Γιατί δεν έγινε υποχρεωτική η χρήση της μάσκας μέσα στις σχολικές αίθουσες που είναι κλειστός χώρος; Υπάρχει η κριτική ότι ίσως επειδή δεν ήταν υποχρεωμένο το κράτος να παρέχει χιλιάδες μάσκες στα σχολεία. Τι απαντάτε;

Όπως και στην περίπτωση λήψης κάθε υγειονομικού μέτρου αποτροπής διάδοσης του ιού, ως Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων -όπως άλλωστε και ως κυβέρνηση συνολικά-, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι αποτελεί συνειδητή και πάγιά μας επιλογή η λήψη μέτρων με βάση τις επιστημονικές συστάσεις των ειδικών και συγκεκριμένα της ειδικής επιστημονικής επιτροπής του ΕΟΔΥ. Σύμφωνα λοιπόν με τις συστάσεις αυτές, η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην τάξη προαιρετικά, και συμπληρωματικά σε όλα τα άλλα μέτρα ασφαλείας που προτείνονται στις αναλυτικές οδηγίες του ΕΟΔΥ, που είναι επαρκή για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων μας. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πρόκειται για έναν ισχυρισμό τόσο προσβλητικό, όσο και αβάσιμο: έχουμε ήδη φροντίσει να υπάρχουν αντισηπτικά σε κάθε τμήμα στα σχολεία και τα σχολεία μπορούν να εφοδιαστούν με κάθε απαραίτητο, σύμφωνα με τις συστάσεις, μέσο άμυνας κατά του ιού (προϊόντα καθαρισμού αιθουσών κτλ). Έχουμε αποδείξει ως κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα, ότι πάντα και χωρίς δεύτερες σκέψεις θέτουμε υπεράνω όλων την υγεία των πολιτών.

Ίσως σας ενδιαφέρουν