Στα υψηλά έξι μήνων ο δείκτης οικονομικού κλίματος

Στους επιμέρους επιχειρηματικούς δείκτες, καταγράφεται έντονη βελτίωση στη Βιομηχανία και ηπιότερη στις Υπηρεσίες

Σημαντική ανάκαμψη του δείκτη οικονομικού κλίματος, λόγω κυρίως της Βιομηχανίας και της καταναλωτικής εμπιστοσύνης καταγράφηκε τον περασμένο μήνα.

Ειδικότερα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος ανακάμπτει τον Μάρτιο και διαμορφώνεται στις 108,4 μονάδες, από 104,9 μονάδες τον Φεβρουάριο και σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, επανέρχεται, συνεπώς, σε σχετικά υψηλότερα επίπεδα μετά τη μείωση που καταγράφηκε τον προηγούμενο μήνα, στην καλύτερη επίδοση των τελευταίων 6 μηνών.

Στους επιμέρους επιχειρηματικούς δείκτες, καταγράφεται έντονη βελτίωση στη Βιομηχανία και ηπιότερη στις Υπηρεσίες, αν και σε Κατασκευές και Λιανικό εμπόριο σημειώνεται διόρθωση προσδοκιών. Παράλληλα όμως, και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται και διαμορφώνεται στο επίπεδο του Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους.

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

Συνολικά, το οικονομικό κλίμα αποδεικνύεται ευμετάβλητο αυτή την περίοδο, αντανακλώντας και το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία είναι σε θετική τροχιά, όμως αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, στο εξωτερικό περιβάλλον και εγχωρίως, που επηρεάζουν σημαντικά τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Η εκτιμώμενη ενίσχυση μέρους του διεθνούς εμπορίου φαίνεται να ευνοεί τις εξωστρεφείς εγχώριες βιομηχανίες, όπως και κλάδους υπηρεσιών με διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά.

Ωστόσο, όπως σημειώνει το ΙΟΒΕ, η διατήρηση της δυναμικής της εγχώριας ζήτησης φαίνεται να συντηρεί σχετικά θετικές προσδοκίες, αν και ακόμα τα αποθέματα είναι γενικά σε υψηλά επίπεδα. Στα νοικοκυριά, η μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και η παρατεταμένη περίοδος καλοκαιρίας του τελευταίου μήνα φαίνεται να αμβλύνει σε ένα βαθμό τις πιέσεις στα πραγματικά εισοδήματα από το υψηλό επίπεδο τιμών. Με τη χειμερινή περίοδο όμως να ολοκληρώνεται, αναμένεται έντονη κινητικότητα στις αγορές που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, με θετικές προσδοκίες για την τουριστική σεζόν που έρχεται.

Οι υποδείκτες κινήθηκαν το Μάρτιο ως εξής:

Βιομηχανία
Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στη Βιομηχανία ενισχύθηκε σημαντικά τον Μάρτιο, στις 111,9 μονάδες, από 101,6 μονάδες τον Φεβρουάριο. Από τις μεταβλητές του δείκτη, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και την τρέχουσα ζήτηση αμβλύνεται έντονα, ενώ και το θετικό ισοζύγιο προβλέψεων για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκε σημαντικά, με το ύψος των αποθεμάτων να διατηρείται αμετάβλητο.

Κατασκευές
Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Κατασκευές διαμορφώθηκε τον Μάρτιο, στις 152,9 μονάδες (από 156,7 μον. τον Φεβρουάριο), σε επίπεδο πάντως χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (172,7 μονάδες). Αυτή η μικρή μεταβολή ήταν αποτέλεσμα της αισθητής υποχώρησης των προσδοκιών στα Δημόσια έργα, με τις Ιδιωτικές Κατασκευές αντίθετα να ενισχύονται ήπια. Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων εντάθηκαν ελαφρά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένισαν οριακά.

Λιανικό Εμπόριο
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο υποχώρησε έντονα τον Μάρτιο στις 98,0 μονάδες, από 114,8 μονάδες τον Φεβρουάριο. Η σημαντική αυτή επιδείνωση είναι αποτέλεσμα της υποχώρησης των προσδοκιών σε όλους σχεδόν τους επιμέρους κλάδους, με εξαίρεση τον κλάδο Υφασμάτων-Ένδυσης-Υπόδησης και τα Είδη Οικιακού εξοπλισμού που κινούνται ανοδικά.

Υπηρεσίες

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Υπηρεσίες ενισχύθηκε ήπια, στις 125,6 μονάδες, από 121,1 τον Φεβρουάριο. Από τις επιμέρους μεταβλητές του δείκτη, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων κλιμακώνονται ελαφρά, ενώ αντίθετα εξασθενούν ήπια οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να ενισχύονται σημαντικά.

Καταναλωτές

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύθηκε ελαφρά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις – 44,7 μονάδες, έναντι -47,2 μονάδες τον Φεβρουάριο, φτάνοντας εκ νέου στα επίπεδα του Οκτωβρίου του 2023. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη -34,4 και την Σλοβενία (-28,9) να ακολουθούν.

Ίσως σας ενδιαφέρουν